Recenzie carte Manual pentru scriere academică EI SPUN, EU SPUN

Previzualizare documentație:

Extras din documentație:

Autorii lucrării sunt Gerald Graff și Cathy Birkenstein, ambii profesori de elită la Universitatea din Chicago, Illinois.

Deoarece descoperă mai multe idei și concepții greșite care au apărut în scrierea argumentativă, cei doi autori au propus o lucrare care poate deservi drept ghid practic/manual, oferind șabloane de scriere, exemple concrete, aplicații. Lucrarea acestora prezintă o temă de actualitate, scrierea în mediul academic fiind o preocupare continuă, precum și o materializare a eforturilor profesorilor și studenților în cercetarea științifică.

Manualul dorește a oferi câteva puncte de reper, pe înțelesul tuturor, având o structură clasică, pe capitole ce se explică unele pe celelalte. Lucrarea are o structură complexă, începând cu o prefață la ediția a treia, continuând apoi cu o altă prefață, intitulată Demistificând dezbaterea academică și cu o introducere Angajarea în conversație. Conținutul lucrării este abordat pe mai multe părți: Ei spun (3 capitole), Eu spun (4 capitole), Legând părțile între ele (4 capitole), În contexte academice specifice (6 capitole). Lucrarea se încheie cu partea de Lecturi.

În prefața la ediția a treia sunt realizate câteva observații asupra unor revizuiri și adăugiri față de ediția precedentă. Ediția a treia a fost îmbunătățită prin adăugarea unor capitole de o importanță deosebită, cum ar fi: un capitol legat de scrisul despre literatură, un capitol care vizează utilizarea șabloanelor la revizuire și un capitol despre scrierea online.

Scopul lucrării, amintit în partea de prefață, constă în „demistificarea scrisului academic prin izolarea pașilor lui de bază, explicându-i clar și ilustrându-i sub formă de șabloane.” (p. 9)

Lucrarea amintită încearcă să arate faptul că a scrie bine înseamnă a angaja o dezbatere, mai exact, îi rezumi pe alții (Ei spun) pentru a pregăti un argument propriu (Eu spun). De asemenea, aceasta demistifică scrisul academic (pași în scriere, limbaj accesibil), furnizând șabloane ușor de folosit și, nu în ultimul rând, demonstrează faptul că a citi poate fi un mod de a te angaja într-o dezbatere.

Ideea acestei cărți a apărut din implicarea cursanților în dialoguri și dezbateri în jurul ideilor, prin accesibilizarea acestora, așa cum precizează Gerald Graff în lucrarea sa Năuc în academie: cum obscurizează educația viața minții, în 2004. Prezenta lucrare s-a bazat și pe șaboanele de scriere pe care Cathy Birkenstein le utiliza la cursurile de scriere și de literatură.

În partea de introducere ni se subliniază faptul că, lucrarea reprezintă un „ghid scurt, ușor de folosit pentru pașii de bază ai scrierii academice” (p. 19). De asemenea, se amintește și despre importanța dezvoltării limbajului, dar și despre faptul că o scriere academică de calitate este ancorată în punctele de vedere ale altora.

Partea I Ei spun pune accent pe mai multe aspecte atunci când vine vorba despre a utiliza și a scrie despre ideile altora și conține 3 capitole și anume: Unu. „Ei spun” Începând cu ceea ce spun alții, Doi. „Punctul ei de vedere este că” Arta de a rezuma și Trei. „Cum o spune el însuși” Arta citării. Primul capitol evidențiază arta de a-i asculta pe ceilalți și oferă diferite șabloane, cum ar fi, pentru introducerea a ceea ce „Ei spun”, pentru a face din ceea ce „Ei spun” ceva ce „Tu spui” și pentru prezentarea unei dezbateri în desfășurare. Cel de al doilea capitol

subliniază importanța artei de a rezuma care presupune un echilibru între ceea ce spun alții și

propriul interes de scriitor, evidențiind verbe-semnal care se potrivesc, dar și șabloane și verbe

pentru introducerea rezumatelor. Capitolul trei care are în vedere arta citării subliniază ideea că