Fundamentele Credinței Creștine în Relație Cu Rațiunea și Credința

Previzualizare curs:

Extras din curs:

1. DOGMA HRISTOLOGICA - credinciosie fata de Iisus Hristos. Temelia Bisericii este Domnul nostru Iisus Hristos. Multe din cele petrecute in timpul primelor opt veacuri ale crestinatatii au asezat primele straturi ale Bisericii cu tarie asupra "pietrei" asezate de Iisus Hristos. Apostolii, urmasii lor (numiti Parinti Apostolici) si Parintii Sinoadelor Ecumenice au definit cu exactitate cine este Hristos pentru posteritate, pana la sfarsitul lumii. Ne inchinam lui Iisus Hristos in adevar deplin ca realitate istorica si Dumnezeu intrupat, Care este accesibil crestinilor prin adevarul unei inimi iubitoare si smerite.. Ne inchinam lui Hristos in Sfanta Treime, stiind ca descoperirea Trei-unimii lui Dumnezeu este cea mai inalta revelare a Fiintei lui Dumnezeu, si ca nici una dintre religiile pamantului nu cuprinde aceasta taina, precum o face credinta in Hristos. Orice ,,revelatii" care nu se ridica la masura acestor adevaruri-intruparea lui Dumnezeu in Hristos si transcendenta desavarsita a revelatiei Treimice-sunt false. Ele sunt lipsite de o inrudire autentica cu Mantuitorul nostru. Ele ne despart de inchinarea la adevaratul Dumnezeu in Treime; in vreme ce Sfintele Taine ne unesc cu El si ne dau putinta de a trai intru El.

2. SUCCESIUNEA APOSTOLICA - credinciosie fata de Apostoli. Cand Domnul nostru Iisus Hristos si-a trimis Apostolii, El le-a prezis: Cine va primeste pe voi pe Mine Ma primeste, si cine Ma primeste pe Mine primeste pe Cel ce M-a trimis pe Mine (Matei 10:40). A fi credinciosi invataturii Apostolilor inseamna a crede in ceea ce Apostolii ne-au inmanat in intregul context al experientei lor pamantesti. Ceea ce a fost bun si drept pentru ei este iubit credintei urmasilor lor, pana in vremurile noastre. Succesiunea apostolica in hirotonire este transmiterea spirituala a harului apostolic (prin hirotonie), dar nu este una ,,automata" in afara Ortodoxiei: ea trebuie sa fie o succesiune de ierarhi ce au Ortodoxia credintei, ei fiind legati de deplinatatea intelegerii si practicii ortodoxe a crestinismului.

3. RESPECTAREA SFINTEI TRADITII - credinciosie fata de Traditiile inmanate de Iisus Hristos Apostolilor Sai si urmasilor lor.

In 2 Tesaloniceni 2:15, Sfantul Apostol Pavel i-a invatat pe tesaloniceni sa stea neclintiti si sa tina predaniile (traditiile) pe care le-ati invatat, fie prin cuvant, fie prin epistola noastra. Chiar si la o asemenea data timpurie a perioadei Apostolice, se face referinta la doua surse ale Revelatiei Divine. Sursa scrisa este Sfanta Scriptura. Cea orala este ceea ce ne-a fost transmisa de la Parintii Bisericii pe care o gasim indeosebi in crezuri, canoane, slujbele liturgice, vietile sfintilor si scrierile Sfintilor Parinti. Analizand aceste doua surse mai vedem ca exista o deosebire intre datina omeneasca (cf. Matei 15:3) si traditia apostolica. Apostolii si-au bazat invatatura pe ceea ce au primit de la Iisus Hristos. Scriind, referitor la taina Sfintei Impartasanii, in I Cor. 11:23, Sf. Pavel ne spune: Caci eu de la Domnul am primit ceea ce v-am dat si voua, si continua prin a descrie Sfanta Impartasanie. Se refera la aceasta in versetul intai al aceluiasi capitol: tinerea predaniilor cum vi le-am dat. Aceasta credinciosie fata de Sfanta Traditie se refera la intregul cuprins al crestinismului, ce include Sfintele Scripturi, teologia, practica liturgica, icoanele (care provin din vremurile apostolice), studiul vietilor sfintilor (argumentat prin textul de la Evrei cap. 11- si se continua de-a lungul istoriei Bisericii), studiul vietii si a operelor Sfintilor Parinti si a invataturilor lor etc.

4. FIDELITATEA DE TRANSMITERE - credinciosie fata de cei ce ne-au inmanat acesta credinta. Tinand cont de toate acestea, Sfanta Traditie nu poate fi re-creata, reinventata sau imitata, asa cum multi au incercat sa savarseasca doar prin studierea cartilor. Ea este primita prin transmitere personala. Ceea ce am primit provine de la crestinatatea patimitoare care a zamislit sfinti chiar si in timpurile recente. Sfantul Pavel ii scria ucenicului si apostolului Timotei: Sufera impreuna cu mine, ca un bun ostas al lui Hristos Iisus, si iarasi, Nu te rusina de a marturisi pe Domnul nostru, nici de mine, cel pus in lanturi pentru El, ci patimeste impreuna cu mine pentru Evanghelie dupa puterea de la Dumnezeu (2 Timotei 2:3, 1:8).

5. MANIFESTAREA ESTETICA (Filocalica) - credinciosie fata de frumusetea adevarului si bunatatii, asa cum se gaseste in intelepciunea ascunsa a Domnului nostru Iisus Hristos.

Aceasta e ceea ce ne ajuta sa obtinem adevarul pretios din subintelesul a ceea ce ni se da. Inlauntrul fiecarui suflet sanatos salasluieste un taram dumnezeiesc al personalitatii omenesti care, prin insasi esenta sa, tanjeste dupa Dumnezeu. Aceasta voce interioara este vina estetica care a fost asezata in om de catre Ziditor pentru ca omul sa poata arata credinciosie catre ceea ce este neprihanit, ideal, plin de frumusete si dreptate. Fidelitatea estetica este legatura ce tine o persoana, facuta dupa chipul lui Dumnezeu, la un loc cu restul creatiei si cu Dumnezeu Insusi, Autorul Frumusetii.

Tematica

1.Invatatura crestina desprinsa din operele Parintilor Apostolici.

Didahia

Partea I - cap. I - VI - cateheza morala;

Partea II - cap. VII - X - compendiu liturgic;

Partea III - cap. XI - XV - instructiuni bisericesti;

Epilog - cap. XVI -parusia;

Prima parte este o cateheza si are urmatoarele idei principale:

1. sa-L iubesti pe Dumnezeu Creatorul si pe semenii tai;

2. sa ne ferim de pacatele si viciile

Bibliografie:

1. Sfantul Ambrozie, Scrieri, partea a II-a: Despre Sfintele Taine, traducere, introducere si note de pr.prof.dr. Ene Braniste, Scrisori, traducere si note de prof. David Popescu, Imnuri, traducere si introducere de lector dr. Dan Negrescu, EIBMBOR, PSB 53, Bucuresti, 1994

2. Idem, Despre Duhul Sfant, traducere, studiu introductiv si note de pr.dr. Vasile Raduca, Editura Anastasia, Bucuresti, 1997

3. Ammianus Marcellinus - Istorie romana (Rerum gestarum libri qui supersunt), trad. D.Popescu, Ed. Stiintifica, Bucuresti, 1982

4. Anna Comnena - Alexiada, trad. M.Marinescu, Buc. 1977

5. Fer. Augustin, Despre iubirea absoluta, comentariu la prima epistola a lui Ioan, editie bilingva, traducere de Roxana Matei, introducere de Marie-Anne Vannier, editie ingrijita de Cristian Badilita, Editura Polirom, Iasi, 2003

6. Idem, Confessiones, traducere si indice de prof.dr. docent Nicolae Barbu, introducere si note de pr. prof. dr. Ioan Ramureanu, editia a II-a, EIBMBOR, Bucuresti, 1994

7. Idem, Retractationes / Revizuiri, traducere de Nicolae I. Barbu, postfata de Ioan G. Coman, Editura Anastasia, 1997

8. Nicolae Cabasila, Talcuirea dumnezeiestii liturghii, traducere din limba greaca, de pr. prof. Ene Braniste, EIBMBOR, Bucuresti,1997

9. Idem, Despre viata in Hristos, studiu introductiv si traducere de pr. prof. dr. Teodor Bodogae, EIBMBOR, Bucuresti, 1997

10. Constantin Porphyrogenetul - Carte de invatatura pentru fiul sau Romanos, trad. V. Grecu, Bucuresti, 1971

11. idem-Despre administrarea imperiului, trad. G.Moravcsick, Washington, 1967

12. Eusebiu de Cezareea - Viata lui Constantin cel Mare, Bucuresti,

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Fundamentele Credintei Crestine in Relatie Cu Ratiunea si Credinta.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
126 pagini
Imagini extrase:
126 imagini
Nr cuvinte:
65 218 cuvinte
Nr caractere:
311 409 caractere
Marime:
204.22KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Master
Tip document:
Curs
Domeniu:
Religie
Tag-uri:
credinta, dumnezeu, biserica
Predat:
la master
Materie:
Religie
Profesorului:
Pr. Dani Dorinel
Sus!