În acest eseu analizez argumentele pe care J. St. Mill le aduce în favoarea ideii
de libertate civica în lucrarea “Despre libertate”. În prima parte voi arata care sunt
particularitatile dificile ale libertatii civice individuale, i care sunt caracteristicile care
conduc la incompatibilitatea cu utilitarismul. În a doua parte voi contura
inconsistentele cu care se confrunta utilitarismul însui. În final voi argumenta ca ori
libertatea civica individuala este incompatibila cu utilitarismul, ori utilitarismul i
libertatea nu este sunt ceea ce pretinde Mill ca sunt.
Libertatea civict
În capitolul introductiv al lucrarii “Despre libertate”, Mill precizeaza ca
“Tema acestui eseu nu este aa-numita Libertate a vointei [...] ci este
Libertatea Civila sau Sociala: natura i limitele puterii ce poate fi exercitata în
mod legitim de catre societate asupra individului.”1
Libertatea civila este un instrument prin care cetatenii unui stat sunt protejati
atât fata de ingerintele statului în viata lor privata, cât i fata de ingerintele altor
cetateni. Faptul ca se instituie o astfel de protectie a cetateanului Mill o justifica prin
apelul la “necesitate”: este necesar ca cei mai slabi sa fie aparati de cei mai tari2, i ca
opiniile minoritare sa fie protejate de opiniile majoritatii3. În mod evident, aceasta
explicatie este cu totul insuficienta, întrucât lasa senzatia unei simple dogme. Mill
cauta sa arate ca libertatea civica4 este necesara cel putin dintr-un motiv: anume acela
al stabilirii adevarului.
“Chiar daca întreaga omenire, cu o singura exceptie, ar fi de aceeai
parere, i doar o singura persoana ar fi de parere contrara, omenirea n-ar fi mai
îndreptatita sa reduca la tacere acea unica persoana decât ar fi îndreptatita
aceasta din urma sa reduca la tacere întreaga omenire.”5
Justificarea acestei pozitii este una de factura failibilist-sceptica. Failibilista,
întrucât adevarul nu se descopera dintr-o data, ci prin confruntari continue cu teorii
care îl contrazic; sceptica, întrucât adevarul o data descoperit nu e sigur ca va ramâne
pentru totdeauna neschimbat.6 Argumentul sau este urmatorul: un individ X (sau un
1 John Stuart Mill, “Despre libertate”, editura Humanitas, Bucureati 1994, traducere de Adrian-
Paul Iliescu, p. 7
2 “Pentru a preîntâmpina transformarea membrilor mai slabi ai comunittii într-o pradt a
nenumtrai ulii, este necesar st existe o pastre care [...] st fie împuternicitt st le aduct la
ascultare.” Idem, p. 8
3 p. 11
4 Întrucât nu vtd o diferent esenialt pentru discuia de fat între ‘libertate civilt’ ai ‘libertate
civict’, ai întrucât termenul de ‘libertate civict’ este mai des utilizat în discursurile politice
contemporane, am st folosesc acest termen în locul celui utilizat de Mill.
5 idem, p. 25
6 Cu dout excepii: adevtrurile matematice ai cele fizice au un statut special, ele nemaiavând
nevoie de o cercetare critict. (vezi idem, p. 61)
2
grup de indivizi T) au o anumita opinie S asupra unui lucru, pe care o considera
adevarata. Daca nu exista nici un X’ (individ) sau T’ (grup de indivizi) care sa
conteste opinia S, atunci S nu are decât statutul de credinta. Daca în confruntarea de
idei dintre cele doua tabere S se dovedete ca fiind întemeiata, înseamna ca se poate
spune ca S este mai aproape de adevar decât daca nu ar fi trecut printr-o astfel de
încercare. Daca S însa se dovedete ca nu este întemeiata, acesta este un lucru bun,
pentru ca se renunta astfel la o opinie falsa i se face, din nou, un pas spre aflarea
adevarului.
“Obiceiul statornic de a corecta i completa propriile opinii prin
confruntarea lor cu opiniile altora [...] este singurul fundament stabil al
încrederii noastre îndreptatite în ele. [...] Putem fi siguri ca ne-am apropiat de
adevar în masura în care era posibil s-o facem deocamdata. Acesta este gradul
de certitudine pe care-l poate atinge o fiinta care nu este infailibila i aceasta
este singura cale de a-l atinge.”7
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.