Jocul nu este doar un mod de existenta (joaca animalelor, a copiilor si a adultilor, jocul de indemanare, de putere, de inteligenta si de noroc, reprezentatiile si spectacolele), ci si, in buna masura, o tema culturala si literara. In opinia lui Johan Huizinga, ,,jocul este o actiune sau o activitate efectuata de bunavoie inlauntrul anumitor limite stabilite, de timp si de spatiu, si dupa reguli acceptate de bunavoie, dar absolut obligatorii, avand scopul in sine insasi si fiind insotita de un sentiment de incordare si de bucurie, si de ideea ca este altfel decat viata obisnuita. ( ) Jocul este mai vechi decat cultura, pentru ca notiunea de cultura, oricat de incomplet ar fi ea definita, presupune in orice caz o societate omeneasca, iar animalele nu l-au asteptat pe om ca sa le invete sa se joace. Ba chiar se poate afirma, fara risc, ca civilizatia omeneasca nu a adaugat nici o caracteristica esentiala notiunii generale".
Dupa Roger Caillois, jocul nu este numai ,,activitatea specifica pe care o denumeste, ci totalitatea figurilor, simbolurilor sau instrumentelor necesare activitatii respective, sau functionarii unui ansamblu complex". Caillois realizeaza o grupare a jocurilor in patru clase, identificand doua principii ale acestuia: pe de o parte ,,Paidia" se refera la o oarecare fantezie necontrolata, un principiu comun de divertisment, lipsa regulilor si a constrangerilor; la extremitatea opusa se situeaza ,,Ludus", care presupune disciplina, supunerea in fata unor conventii, a unor imperative. Astfel, nu se pot opune jocurile de carti celor de indemanare. Trebuie sa se tina seama de atmosfera jocului si de natura participantilor, de modul in care ei sunt angrenati in joc. Un joc poate mobiliza mai multe energii sau calitati. Jocurile pot deveni, astfel, AGON (competitie), ALEA (noroc), MIMICRY (simulacru) si ILINX (vertij).
Johan Huizinga - Homo Ludens, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2007
Nicolae Manolescu - Literatura romana postbelica. Poezia, Ed. Aula, Brasov, 2001
Maria Valceanu, Gabriela Georgescu - Studii de literatura, Ed. Zodia fecioarei, Pitesti, 2005
Pompiliu Constantinescu - Poeti romani moderni, Ed. Minerva, Bucuresti, 1974
Hristu Candroveanu - Printre poeti, Ed. Dacia, Cluj - Napoca, 1983
Nicolae Manolescu, Gheorghe Craciun, Mircea Mot, Florin Sindrilau - Limba si literatura romana pentru bacalaureat si admitere (vol. I: Autori canonici, personaje literare), Ed. Paralela 45, Pitesti, 2006
Ov. S. Crohmalniceanu - Literatura romana intre cele doua razboaie mondiale (vol. II), Ed. Minerva, Bucuresti, 1974
Eugen Lovinescu - Istoria literaturii romane contemporane (vol. III), Ed. Minerva, Bucuresti, 1981
Nicolae Balota - Opera lui Tudor Arghezi, Ed. Eminescu, Bucuresti, 1979
*** - Biblioteca critica - Nichita Stanescu interpretat de ..., Ed. Eminescu, Bucuresti, 1983
Marian Mincu - Lucian Blaga, Poezii, Ed. Albatros, Bucuresti, 1983
Ion Balu - Lucian Blaga, Ed. Albatros, Bucuresti, 1986
Lucian Blaga - Poezii, Ed. Semne, Bucuresti, 2006
Mircea Scarlat - Ion Barbu, poezie si deziderat, Ed. Albartos, Bucuresti, 1981
Marin Mincu - Ion Barbu. Eseu despre textualizarea poetica, Ed. Cartea Romaneasca, 1981
Marin Sorescu - Poezii alese. Antologie pentru uz scolar, Ed. Art, Bucuresti, 2006
Fanus Baliesteanu - Marin Sorescu. Studiu monografic, Ed. Steaua Procion, Bucuresti, 1998
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.