Rolul simbolismului european și a bacovinismului în modernizarea poeziei române din Basarabia

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

INTRODUCERE
CAPITOLUL I. Miscarea simbolista in spatiul cultural european
- 1. Istoricul si specificul curentului simbolist
- 2. Scoala simbolista franceza si cea romaneasca
- 3. Simbolismul si sincretismul artelor
CAPITOLUL II. Simbolismul romanesc intarziat: evolutia spre alte
orientari inovatoare
- 1. De la romantismul posteminescian la simbolismul autohton
- 2. Criza de identitate spirituala in poezia basarabeana si depasirea ei prin metafora, simbol si mit
CAPITOLUL III. Bacovianismul ca stare de spirit
- 1. Prebacovieni, bacovieni si postbacovieni: dialectica unui prototip
simbolic inedit
- 2. De la autohtonizm spre modelul cultural european
INCHEIERE

Extras din proiect:

Teza de fata isi propune sa realizeze o analiza cuprinzatoare a simbolismului pe doua planuri:

in primul rand, sa studieze monografic si cat mai complex curentul simbolist in perspectiva

europeana si nationala, ecourile sale in lirica romaneasca si, in special, in poezia lui George

Bacovia; apoi sa elucideze originalitatea simbolismului romanesc si a bacovianismului, in planul

contributiei lor la innoirea poeziei din Republica Moldova. Este un fapt cert ca nici la ora actuala

fenomenul de mare amploare si cu impact decisiv asupra literaturii romane postbelice, care a fost

simbolismul, nu se bucura inca de o justa si completa reconsiderare in critica romaneasca din

Moldova. Mihai Cimpoi, axat mai mult pe operele lui Eminescu si Blaga, dezvaluie unele amprente

ale miscarii simboliste in ,,Istoria literaturii romane din Basarabia" (2003): ,,Poezia basarabeana,

mesianica si mistica in continuare, cunoaste o faza simbolista ce-i da o deosebita stralucire valorica"

[1, p.43]. Dar criticul nu examineaza sansele noii tipologii poetice, menite sa depaseasca

reductionismul modelelor anterioare.

Actualitatea temei

este motivata, in primul rand, de imperativul unui studiu special despre

autohtonia simbolismului european si a bacovianismului in mediul cultural basarabean.

Am pornit de la ipoteza ca, in ciuda pluralitatii interpretative a simbolismului sau a divergentelor

de orientari - pragmatica, semiotica, stilistica lingvistica, ... - in studiile dedicate simbolismului

european si al celui romanesc exista puncte de vedere comune, concepte care pot fi valorificate,

discutate, reevaluate, precum bacovianismul.

Alta problema, care ne-a preocupat si careia vom incerca sa-i dam un raspuns, a fost

adaptabilitatea unei miscari literare. Chiar daca simbolismul este un curent universal, el poate fi

,,adaptat" sau chiar impamantenit intr-o literatura mai tanara, ca a noastra. Tudor Vianu sustinea ca

orice comunicare e simbolica si orice simbol e comunicativ. Intentionam sa descoperim elementele

unificatoare ale revolutiei simboliste in poezia romana, radacinile comune ale fenomenului literar

romanesc: bacovianismul.

Ne-am propus sa abordam o problema majora, dar putin cercetata, cea a definirii in ce masura

este sau poate fi bacovian un poet sau altul din Basarabia? Fara indoiala ca n-am mers pe calea

clasamentelor sau a reproducerii intregii liste de poeti basarabeni de diferite orientari. Prin validare

axiologica, exploram metoda comparatista, integratoare.Pentru a argumenta ca pana si poetul

national Grigore Vieru este intr-un fel neobacovian (,,Un Bacovia de semn intors"), vom apela la

doua carti fundamentale, in premiera, semnate de valorosul critic roman Theodor Codreanu:

,,Complexul Bacovia"(2003) si ,, Duminica Mare a lui Grigore Vieru"(2004).

Punctul forte al prezentei investigatii il constituie ,,autohtonizarea" bacovianismului, care, in

conceptia noastra, nu modifica specificul national(regional), nu amplifica valorile autohtone, ci le

innoieste, succedand modelul cultural european. Consideram necesara elaborarea unei filozofii a

culturii cu tema: autohtonismul spatiului romanesc, dar fara suprasolicitari. Un astfel de tratat ne-ar

aduce un spor de cunoastere in relatia dintre ,,autohtonizant" - cel care transmite mesaje (emitator)

- si ,,autohtonizat" (receptor), dintre constiinta celui care scrie(picteaza, compune muzica...) si a

celui care gusta, plus constiinta critica.

Dificultatea demersului este data de o serie de interpretari discordante ale procesului liric

basarabean de pe pozitiile ,,Centrului", care refuza blandetea unui tratament filantropic, si

viceversa: de percepere si receptivitate ,,bolnavicioasa" a noului de catre ,,margine". Unii poeti si

critici literari din tara, pe rol de ,,autohtonizant" sunt receptati de ,,autohtonizatii" de la Chisinau

drept niste ,,demolatori".

Daca ne raportam la contextul epocii si al temei in discutie, remarcam anumite progrese

cronicaresti ale exegetilor simbolismului la nivel de tara, mai putin in Basarabia. Nu s-au stabilit

inca relatiile organice intre diferite epoci si teritorii culturale romanesti pe criteriul vocatiei si al

durabilitatii in timp a operei literare. Critica de la ,,Centru" inca n-a devenit, in teritorii, o prezenta

constanta, combatanta, orientativa, nu doar inregistratoare.

Obiectivele propuse

in teza se rezuma la definirea istoricului si specificului curentului

simbolist in literatura si celelalte arte din Franta, Romania si alte tari (am constatat ca Bacovia,

aidoma sculptorului Brancusi sau a povestitorului Andersen, a facut o pictura psihologica a locurilor

si a starilor sufletesti, a creat un univers fals care ilumineaza, sustine si poate modifica realitatea);

evidentierea evolutiei si a involutiei literaturii regionale din Basarabia in contextul literaturii

nationale; analiza hermeneutica a bacovianismului si depistarea unor afinitati de stil si viziune a

poetilor romani de pe ambele maluri ale Prutului; reliefarea trasaturilor postbacovianiste in

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Rolul Simbolismului European si a Bacovinismului in Modernizarea Poeziei Romane din Basarabia.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
31 pagini
Imagini extrase:
31 imagini
Nr cuvinte:
18 199 cuvinte
Nr caractere:
95 764 caractere
Marime:
86.25KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Limba Română
Tag-uri:
poezie, curent literar, lirism, opere
Predat:
la facultate
Materie:
Limba Română
Profesorului:
Vladimir Vlas
Sus!