Creștinul Catolic la Nunta Lumii

Previzualizare proiect:

Cuprins proiect:

Sigle si abrevieri 4
Introducere 6
CAPITOLUL I: Marile religii ale lumii 8
1. Religia 8
1.1. Definirea religiei 10
1.2. Criterii de definire 12
1.2.1. Criteriul intelectualist 12
1.2.2. Criteriul afectiv 13
1.2.3. Criteriul practic 13
1.3. Elemente ale structurii religiilor 14
2. De la religiile arhaice la monoteism 15
2.1. Forme religioase naturale 15
2.2. Religii ale actiunii 16
3. Scurta prezentare a marilor religii ale lumii 17
3.1. Religiile Indiei 17
3.1.1. Vedismul 18
3.1.2. Brahmanismul 18
3.1.3. Jainismul 19
3.1.4. Hinduismul 20
3.1.5. Budismul 21
3.2. Islamul 22
3.3. Iudaismul 23
CAPITOLUL II: Crestinismul 26
1. Consideratii generale 26
1.1. Iudaismul izvor al crestinismului 26
1.2. Noutatea crestinismului 27
2. Intemeietorul 27
3. Doctrina, ritualurile si practicile 28
4. Biserica 28
4.1. Marea schisma 28
4.1.1. Biserica Catolica 29
4.1.2. Biserica Ortodoxa 29
4.1.3. Divergente intre cele doua Biserici 29
CAPITOLUL III: Crestinismul invita la dialog 30
1. Consideratii generale 31
1.1. Dialogul interreligios 33
2. Intalnirea dintre religii 35
2.1. De la contact la intalnire 35
2.2. Relativizare sau intrare in raport- 37
3. Libertatea religioasa 38
4. ,,Invitatia la nunta" - Dominus Iesus 40
5. Marea sarbatoare a Bisericii lui Cristos 42
6. Crestinismul la masa cu celelalte religii 43
6.1. Dialogul dintre crestinism si hinduism 43
6.2. Dialogul dintre crestinism si islam 44
6.3. Dialogul dintre iudaism si crestinism 45
6.4. Raportul fata de noile miscari religioase 46
7. Importanta deschiderii catre dialog 48
7.1. Operele misionare in Romania 48
7.2. Importanta actiunii fiecarui catolic 49
Concluzie 52
Bibliografie 54

Extras din proiect:

Omul a fost facut din pamant si din pamant se va intoarce si asemenea lui toate celelalte fapturi. Pamantul a fost facut din nimic si, cu siguranta, va sfarsi in nimic. Deci, am fi tentati sa spunem ca totul vine din nimic si se indreapta spre nimic. Insa, judecand astfel am pierde din vedere cel mai important aspect: causa. Aceasta cauza s-a aflat in iubire, iar iubirea vizeaza eternitatea

Spre aceasta cauza s-a orientat omul in reflectiile sale inca din primele clipe ale umanitatii si, cu siguranta, va constitui o interogatie existentiala, pana la sfarsitul omenirii. Fie ca a fost numita apa, aer, foc, apeiron, Miscator nemiscat, Motorul prim, Cauza primara, Zeus, Iahve, Dumnezeu, Tata, Allah, Dreptatea, Pacea, Iubirea etc., cauza suprema a tot ceea ce exista este o realitate transcendenta care, evident, depaseste orice incadrari ale omului fie ele de natura filosofica, psihologica, spirituala etc.

Se pot remarca anumite etape in acest discurs in care omul se relationeaza cu sacrul. Este adevarat ca in unele perioade istorice se remarca o ,,sete" extraordinara a omului pentru sacru, insa nu se poate spune ca traim o era a areligiozitatii. Ba dimpotriva, manifestarea de noi si noi orizonturi ale divinului vorbeste despre aceasta preocupare si cautare a omului spre insasi ceea ce il distinge de toate celelalte creaturi: chipul si asemanarea cu Creatorul. Chipul poate fi pervertit deoarece omul este liber, iar aceasta libertate ii poate fi osanda. Insa, asemanarea cu divinul, cu Dumnezeu, chiar si umbrita fiind, nu poate fi stearsa.

Lui Adam, i s-a dat, in Rai, dreptul de a numi animalele si a le stapani. Dupa izgonirea din Rai, lucrurile au luat o intorsatura cu totul inconvenabila: animalitatea a inceput sa dea nume oamenilor si sa ii stapaneasca, pana intr-atat incat, de la sihastrii primelor veacuri crestine (care incercau sa-si domesticeasca menajeria interioara) pana la fiziognomistii renasterii (care clasificau mutra semenilor dupa afinitatile ei cu profilul diverselor salbaticiuni cunoscute) si pana la vocabularul etern al caricaturii si injuriei, zoologia a devenit, ca sa zicem asa, o parte insemnata a antropologiei

Exista insa convingerea ca in orice ,,bestie" salasluieste o sclipire de candoare si, astfel, am putea spune ca si etica este parte a antropologiei, ba mai mult, si religiozitatea este o parte insemnata a antropologiei. Pentru a construi figura omului religios avem nevoie mai intai de figura omului ca om, creatie a lui Dumnezeu. Iar Dumnezeu nu a creat bestii ci fapturi care sa fie facute partase la fericirea sa.

Crestinul catolic la Nunta lumii! De acest titlu? De ce ,,la Nunta"? De ce ,,a lumii"? De ce ,,crestinul catolic"?

De ce ,,la Nunta"? Pentru ca nunta este prin excelenta un sacrament de unire nu doar intre ,,mire" si ,,mireasa", ci si cu Dumnezeu, care uneste si sfinteste legatura, unirea omului. Transpusa intr-un plan superior religios, consider ca aceasta ,,nunta" exprima, in mod optim, realitatea sublima, dumnezeiasca, la care tot omul este chemat. Cine este ,,Mireasa"? - este Biserica lui Cristos. Cine este ,,Mirele"? - este Cristos, care ,,a iubit-o i s-a dat pe sine pentru ea ca sa o sfinteasca" (Ef 5,25-26)

De ce ,,a lumii"? Pentru ca este nu doar nunta Mirelui si a Miresei, ci si a tuturor celor invitati la aceasta sfanta sarbatoare. Nimeni nu este exclus de la acest banchet, ci toti sunt asteptati si prezenta fiecaruia este de nepretuit: indiferent de nationalitate, cultura, varsta, temperament, conditie sociala, capacitati intelectuale etc. Mirele in iubirea sa ii aduna pe toti la sarbatoare pe care o face cu Mireasa sa, in care sunt recapitulate toate timpurile si conduse spre vesnicie.

De ce ,,crestinul catolic"? Pentru ca acesta ocupa un loc deosebit. Este ca un ,,vornicel" la aceasta Nunta. Desi este privilegiat - si el este constient de acest lucru - are insa si o mare responsabilitate. Vom vedea ca Mireasa ii descrie amanuntit misiunea sa, invatandu-l - deoarece ea stie de la Mire - pe cine si in ce conditii sa cheme la Marea Sarbatoare. Crestinul catolic intelege ca Mireasa subzista in familia sa, insa nu este doar sarbatoarea familiei crestine, ci toate celelalte familii sunt invitate la sarbatoarea pe care tocmai el are misiunea de a o vesti.

Lucrarea este articulata in trei capitole. In primul capitol voi analiza conceptul de religie aprofundand valentele multiple pe care le poate primi acest concept; apoi voi prezenta succint marile traditii religioase. In cel de-al doilea capitol va fi prezentat - mai potrivit ar fi: amintit - crestinismul; nu va fi tratat amanuntit, deoarece lucrarea nu vizeaza in mod special acest lucru. Iar in cel de-al treilea capitol, dupa ce am vazut ce este religia si care sunt marile religii, vom aprofunda intalnirea dintre acestea (dialogul interreligios), de aceasta data, dintr-o optica catolica; vom analiza rolul Bisericii catolice si implicit al crestinului, ca ,,vornicel" la ,,Nunta lumii".

Bibliografie:

IOAN PAUL AL II-LEA, Scrisoarea catre episcopii din Asia cu ocazia celei de a V-a adunari plenare a Federatiei Conferintelor Episcopale (23 05 1990), 4: L'osservatore Romano (18 iulie 1990).

, Scrisoare enciclica Redemptor hominis (4 03 1979).

, Scrisoare enciclica Redemptor missio (7 12 1990).

, Scrisoare enciclica Ut unum sint (25 05 1995).

JOMIER J., ,,Dialogo cristianesimo-islam", in GDR, 512-514.

LIVINGSTONE D., Calatorii si cercetari in Africa de S, Editura Stiintifica, Bucuresti 1962.

LUPU St., ,,Declaratia privind libertatea religioasa Dignitatis humanae", DT 17 (2006) 71-73.

MARES P., ,,Misiunea este prozelitism?", Lumina crestinului 3 (2007) 20.

, Missio, Operele Misionare Pontificale, Bacau 2006.

MARTINCA I., Scheme de teologie fundamentala, ARCB, Bucuresti 1993.

MONDIN B., ,,Brahamanesimo", in DEFTM, 100.

, ,,Budismo", in DEFTM, 103-104.

, ,,Ebraismo", in DEFTM, 233-234.

, ,,Gianismo", in DEFTM, 328-329.

, ,,Islamismo", in DEFTM, 393-394.

, La Chiesa primizia del Regno, Bologna 19892; trad. romana, Misterul Bisericii, ITRC, Iasi 2000.

, ,,Monoteismo", in DEFTM, 492.

, ,,Religione", in DEFTM, 629-633.

PARADISO M., ,,Dialogo tra cristianesimo e religioni", RdT 1 (2004) 115-120.

PLESU A., Obscenitatea publica, Humanitas, Bucuresti 2004.

RAGUIN Y., ,,Cristo e religione", in GDR, 430-433.

RIGA C., ,,Dignitatis humanae", DT 17 (2006) 74-95.

DI SANTE C., ,,Dialogo ebraico-cristiano", in GDR 514-516.

SCRIMA A., Teme Ecumenice, Humanitas, Bucuresti 2004.

SECRETARIATUL PENTRU UNIREA CRESTINILOR - SECRETARIATUL PENTRU NECRESTINI - SECRETARIATUL PENTRU NECREDINCIOSI - CONSILIUL PONTIFICAL PENTRU CULTURA, Fenomenul sectelor sau al noilor miscari religioase, Presa Buna, Iasi 2004.

SUCIU A., Filosofia si istoria religiilor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 2003.

TAMAS C., Crize contemporane. Disolutia sacrului, Ars Longa, Iasi.

VASILESCU E., Istoria religiilor, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti 1998.

WACH J., Sociologia religiei, Polirom, Iasi 1997.

Descarcă proiect

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Crestinul Catolic la Nunta Lumii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
55 pagini
Imagini extrase:
55 imagini
Nr cuvinte:
23 104 cuvinte
Nr caractere:
116 396 caractere
Marime:
102.46KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Proiect
Domeniu:
Filosofie
Tag-uri:
capitole, filosofie, individ
Predat:
la facultate
Materie:
Filosofie
Sus!