Desi cuvantul cultura este intalnit la tot pasul, utilizat cu sensuri dintre
cele mai diferite, el poate fi cu greu cuprins intr-o definitie de dictionar
sau chiar de enciclopedie. Desi acestea nu lipsesc. Antropologii
americani Alfred Kroeber si Clyde Kluckhohn (1952) inventariasera nu
mai putin de 164 de definitii ale culturii. Peste doua decenii, Abraham
Moles inregistra mai mult de 200 de definitii (Moles 1974) si numarul lor
este, evident, in crestere.
Cultura populara apare in momentul adancirii diferentelor sociale, odata
cu scindarea grupului pe criterii de proprietate si cu instaurarea unei
ierarhii pe criterii de clasa - stapani de sclavi si sclavi, proprietari de
pamant si lucratori ai pamantului, detinatori ai mijloacelor de productie
si producatori de bunuri etc. Se poate vorbi, astfel, despre o cultura
populara a antichitatii, a Evului Mediu, a societatii capitaliste, industriale
si post-industriale, pana in vremurile de azi.
1.2 Relatia cultura populara - folclor
Rezulta, deci, ca intre cultura populara si folclor exista un raport de
incluziune, folclorul fiind parte integranta a culturii populare, aceasta
reprezentand, totodata, cadrul, contextul de manifestare a folclorului.
Pe de o parte. Pe de alta, datorita caracterului de sistem al culturii
populare, partile ei nu functioneaza separat, ci se interconditioneaza
reciproc. Poezia colindelor, de exemplu, se practica de catre un grup de
tineri (ceata de colindatori), forma de organizare sociala arhaica, in
cadrul unui obicei (colindatul) cu data fixa (de Craciun si/sau de Anul
Nou), cunoscut si acceptat de catre toti membrii grupului, avand forme
standardizate, normate (obligativitatea primirii si daruirii de catre gazde
a colindatorilor) si elemente de recuzita specifice, tinand explicit de
cultura materiala sau material-obiectuala (vestimentatie, obiecte rituale
etc.). Poezia (textul poetic) este insotita de melodie si dublata, pe
alocuri, de gesturi rituale (copiii scormonesc cu betele lor in jarul din
vatra). Numai privite in ansamblul lor, ca totalitate, faptele de folclor isi
dezvaluie semnificatia lor profunda, catre cunoasterea careia tinde cercetarea. O lumina in plus intru intelegerea acestor raporturi aduce
perspectiva sociologica.
Al. I. AMZULESCU 1964 I-III, Balade populare romanesti. Introducere, indice tematic si bibliografic, antologie de ..., Bucuresti, Editura pentru Literatura
Al. I. AMZULESCU 1981, Cantecul epic eroic. Tipologiesi corpus de texte poetice,Bucuresti, Editura Academiei Republicii Socialiste Romania
Silviu ANGELESCU 1999, Mitul si literatura, Bucuresti, Editura Univers
Ovidiu BARLEA 1981, Folclorul romanesc I, Bucuresti, Editura Minerva
Ovidiu BARLEA 1983, Eseu despre dansul popular romanesc, Bucuresti, Editura CarteaRomaneasca
Ovidiu BARLEA 1983, Folclorul romanesc II, Bucuresti, Editura Minerva
G. CALINESCU 1964, "Arta literarain folclor", in Istoria literaturii romane, vol. I, Bucuresti,Editura Academiei
Gh. F. CIAUSANU (1914) 2001, Superstit iile poporului roman in asemanare cu ale altor popoare vechi si noi, edit ie critica, prefata si indice tematic de I. Oprisan, Ed.SaeculumI.O., Bucuresti.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.