Zilnic, suntem asaltati de sute de imagini care se perinda prin fata ochilor nostri. Nu in muzee unde admiram tablouri, ci peste tot in jurul nostru, la televizor, pe internet, panourile publicitare de pe strada, in ziare sau in reviste.
Traim intr-o cultura a informatiei vizuale.
In nici o alta perioada a istoriei nu a existat o asa explozie a laturii vizuale a comunicarii, prin imagini.
Si totusi, multi dintre noi nu le dam o mare importanta, nu intotdeauna dorim sa le descoperim intelesul, nu cunoastem puterea si influenta pe care pe care ele o au in vietile noastre, in societate si cum ele ne furnizeaza o parte din informatiile noastre despre lumea in care traim. O caracteristica a comunicarii din secolul al XXI-lea este imaginea, sau comunicarea prin imagini, folosind elemente vizuale pentru a transmite idei. Marcile, produsele, publicitatea si nu in ultimul rand mass-media se dezvolta pe aceasta latura a comunicarii prin elemente vizuale.
O imagine functioneaza ca un stimul, ca o reprezentare care actioneaza asupra perceptiei si interpretarii. Lucrarea de fata trateaza modul in care comunicarea vizuala, ca parte a comunicarii de masa, este un mijloc de atingere a scopului si dorintei oricarui jurnalist si anume de a informa, de a transmite idei sau de a relata fapte. Ea reprezinta o resursa deosebita pentru domeniul jurnalistic.
Traim intr-o lume digitala, bazata pe informatii vizuale construite in asa fel pentru a capta ochiul, a construi branduri noi, a crea produse si servicii de succes. Cum comunica imaginile?
Cum descopera oamenii intelesul lor? Cum circula imaginile in societate? In alte cuvinte, care sunt temeliile istorice ale comunicarii vizuale si principiile ei? Comunicarea vizuala constituie o parte importanta a comunicarii mediatice, mai ales datorita impactului pe care elementele vizuale le au asupra publicului.
Comportamentul vizual uman se refera la modurile in care fiintele umane folosesc vederea si imaginile in viata de zi cu zi. Expertul Jurgen Streeck a sugerat chiar ca termenul comportament nonverbal sa fie inlocuit cu comportament vizual.
Ca o componenta majora a comunicarii umane, comunicarea vizuala constituie centrul laturii vizuale a jurnalismului.
Am considerat importanta realizarea unei cercetari in acest domeniu deoarece, insasi natura meseriei de jurnalist implica procesul comunicarii.
Jurnalismul trebuie sa stie sa profite din plin de orice mijloc de comunicare.
Exploatarea laturii vizuale a comunicarii este cu atat mai importanta cu cat observam influenta deosebit de mare pe care imaginile din jur o au asupra noastra ca indivizi.
Voi incepe cercetarea privind comunicarea vizuala dintr-o perspectiva istorica. Care au fost primele forme ale comunicarii vizuale, in ce fel au evoluat ele, ce inventii importante au influentat aceasta sfera a comunicarii? Raspunsul la aceste intrebari vor pregati terenul pentru urmatoarea parte a lucrarii, familiarizandu-ne cu subiectul.
Am considerat ca prima forma a ...
I. MAXIM DANCIU - "MASS-MEDIA. MODERNITATE, POSTMODERNITATE, GLOBALIZARE" - TRIBUNA, CLUJ-NAPOCA, 2005
ASA BRIGGS, PETER BURKE - "MASS-MEDIA. O ISTORIE SOCIALA. DE LA GUTENBERG LA INTERNET" - POLIROM, BUCURESTI, 2005
VICTOR SCHOLDERER, JOHANN GUTENBERG - "THE INVENTOR OF PRINTING" - TRUSTEES OF THE BRITISH MUSEUM, LONDRA, 1963
EDWIN EMERSON - "INCUNABULUM INCUNABULORUM THE GUTENBERG BIBLE ON VELLUM IN THE VOLLBEHR COLLECTION" - TUDOR PRESS, NEW YORK, 1928
WILLIAM M. IVINS JR. - "PRINTS AND VISUAL COMMUNICATION" - CALIFORNIA, NEW YORK, 1969
BEAUMONT NEWHALL - "PHOTOGRAPHY A SHORT CRITICAL HISTORY" - THE MUSEUM OF MODERN ART, NEW YORK, 1938
CHARLES BORK - "ON WAR PHOTOGRAPHY" - NATIONAL REVIEW, NR. 38, 12 SEPTEMBRIE 1986
EDWARD STEICHEN - "MEMORABLE LIFE PHOTOGRAPHS" - MUSEUM OF MODERN ART, NEW YORK, 1951
JULIANNE H. NEWTON - "THE BURDEN OF VISUAL TRUTH THE ROLE OF PHOTOJOURNALISM IN MEDIATING REALITY" - LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, MAHWAH, NJ, 2001
ANTHONY R. SMITH - "TELEVISION AN INTERNATIONAL HISTORY" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, OXFORD, 1995
DAVID A. COOK - "A HISTORY OF NARRATIVE FILM" - W. W. NORTON, NEW YORK, 1996
ANDREW SARRIS - "YOU AINT HEARD NOTHIN" YET THE AMERICAN TALKING FILM HISTORY & MEMORY, 1927-1949" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, NEW YORK, 1998
JEREMYG BUTLER - "TELEVISION CRITICAL METHODS AND APPLICATIONS" - LAWRENCE ERLBAUM ASSOCIATES, MAHWAH, NJ, 2002
MICHAEL T. SWANSTON, NICHOLAS J. WADE - "VISUAL PERCEPTION AN INTRODUCTION" - PSYCHOLOGY PRESS, LONDON, 2001
RICHARD D. WRIGHT - "VISUAL ATTENTION" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, NEW YORK, 1998
TERENCE WRIGHT - "THE PHOTOGRAPHY HANDBOOK" - ROUTLEDGE, NEW YORK, 1999
HOREA TODORAN - "MULTIMEDIA" - FUNDATIA PENTRU STUDII EUROPENE, CLUJ-NAPOCA, 2004
BELA BALASZ - "ARTA FILMULUI" - ESPLA, BUCURESTI, 1957
VIOREL NISTOR - "MANAGMENTUL MASS-MEDIA. CURS PRACTIC" - UNIVERSITATEA BABES-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA, 2005
J. VESILIND - "CEL MAI USCAT LOC DE PE PAMANT" - NATIONAL GEOGRAPHIC, AUGUST 2003
ANDREW COCKBURN - "SCLAVII SECOLULUI XXI" - NATIONAL GEOGRAPHIC, SEPTEMBRIE 2003
CRISTIAN LASCU - "PENTRU PATRU SUTE DE DOLARI" - NATIONAL GEOGRAPHIC, SEPTEMBRIE 2003
CRISTIAN LASCU - "ROMANII N-AU NIMIC IMPOTRIVA" - NATIONAL GEOGRAPHIC, MAI 2004
JENNIFER KAHN - "MARELE VIITOR AL NANOTEHNOLOGIEI" - NATIONAL GEOGRAPHIC, IUNIE 2005
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.