Importanța filosofiei arabe a istoriei ilustrate de Ibn Khaldun

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
1.1 DIN IMPERIU ARAB - IMPERIU ISLAMIC
1.2 VIATA SI OPERA
1.3 ATITUDINEA RELIGIOASA
2 PROBLEMA CUNOASTERII
2.1 STIINTELE SI ISLAMUL
2.2 PROBLEMA CUNOASTERII
2.3 FUNCTIA PROFETICA
2.4 TIPOLOGIA STIINTIFICA
2.5 TREPTELE INTELECTULUI
3 ELEMENTE DE TEORIA ISTORIEI
3.1 REDESCOPERIREA NOTIONALA A ISTORIEI
3.2 PROBLEMA METODEI IN ABORDAREA CERCETARII ISTORICE
3.3 CIVILIZATIE SI ORGANIZARE SOCIALA
4 SOCIETATE SI CIVILIZATIE
4.1 FUNDAMETUL SOCIETATII
4.2 PROBLEMATICA MACROSTRUCTURALA
4.3 DIVIZIUNEA SOCIALA
4.4 ASPECTELE EVOLUTIVE ALE SOCIETATII
5 STATUTUL ONTOLOGIC SI AXIOLOGIC AL OMULUI
5.1 REDIMENSIONAREA NOTIUNII DE PROGRES
5.2 DIALECTICA REDESCOPERIRII VALORII UMANE
6 CONCLUZII
7 BIBLIOGRAFIA

Extras din licența:

Originar din Tunis, Ibn Haldun este un reprezentant tipic al vecului al XIV-lea. La data nasterii sale imperiul lui Omar deja se faramitase datorita accentuatelor contradictii interne din cadrul lumii arabe. Fitna, primul razboi civil, care a pus capat califatului legitim prin uciderea lui Ali si a condus la instaurarea dinastiei Omayyazilor, a avut ca urmare ruptura ireconciliabila pe plan spiritual intre Islamul sunnit si Islamul siit. Insa Omayyazii vor reusi sa restabileasca unitatea politica a imperiului si sa continue procesul de expansiune inca un secol. Tentativa de cucerire a Constantinopolului zadarnicita de Leon Isaurul si respingerea arabilor peste Pirinei de catre Carol Martel vor pune insa capat acestui proces.

Insa nici Omayyazii nu au intreprins nimic impotriva contradictiilor structurale ce macinau lumea araba; celor vechi li s-au adaugat altele noi, provocate de abuzurile inerente conducerii dinastice ereditare cu care a fost inlocuit califatul legitim electiv. Consecinta: un nou razboi civil, prabusirea casei Omayya de la carma imperiului si instaurarea unei noi dinastii, Abbasizii.

Exploatarea populatiei contribuabile, si nu in ultimul rand represiunile autoritatilor impotriva focarelor de nemultumiri au fost nespus de brutale. Desi determinate de cauze economice, nemultumirile populatiei au imbracat forme de manifestare religioasa.

Protestul impotriva arbitrarului Omayyad a pus la baza raului indepartarea reprezentantilor dinastiei de la adevaratul spirit al Islamului.

Climatul de instabilitate a fost accentuat si de revolutiile de palat pentru ocuparea functiei de calif ce au avut ca reverberatii rivalitati si partide ce actionau in sensul intereselor proprii. Pretendentii la tron cautau sprijin in provincii, invrajbind triburile intre ele. Un aport aparte si-l-a adus de aceasta data populatia persana convertita la islamism, care cauta sa obtina o participare mai substantiala la conducere, alaturi de negustori si mestesugari, detinatorii de fapt ai puterii economice la orase. Si populatia oraseneasca, patura cea mai progresista din complexul edificiu social islamic, s-a alaturat Abbasizilor, care in anul 750 iau locul Omayyazilor, punand astfel capat celui de-al doilea razboi civil.

Practic imperiul Abbasid inceteaza sa mai fie un imperiu arab, asa cum fusese imperiul Omayyad; el devine un imperiu islamic, la care participa fara discriminari toate popoarele de confesiune musulmana.

Si cum progresul economic este fundamentul oricarei dinastii trainice acest fapt a fost bine inteles de noii conducatori. In urma refacerii sistemelor de irigatii, agricultura s-a dezvoltat simtitor. Inlocuirea impozitului pe cap de locuitor printr-un impozit pe venit a inlaturat intr-o buna masura povara fiscalitatii si, desi nivelul contributiilor era destul de ridicat, masura a avut darul sa favorizeze o crestere a nivelului de trai al populatiei.

Mestesugurile au cunoscut un avant fara precedent, atelierele atingand uneori proportiile unor ...

Bibliografie:

IBN KHALDUN - "THE MUQADDIRNAH, ANLNTRODUCTION TO HISTORY" - 3 VOLUME, TRADUCERE DE FRANZ ROSENTHAL, LONDRA, 1967

IBN KHALDUN - "HISTOIRE DES BERBERES ET DES DYNASTIES MUSULMANES DE LAFRIQUE SEPTENTRIONALE" - ALGER, 1852 - 56

IBN CHALDUN - "AUSGEWAHLTE ABSCHNITTE AUS DER MUQADDIMA" - TRADUCERE DE ANNEMARIE SCHIMMEL, TUBINGEN, 1951

APOSTOL PAVEL - "INTRODUCERE LA ARISTOTEL" - FIZICA, BUCURESTI, 1960

ARISTOTEL - "POLITICA" - BUCURESTI, 1924

ARISTOTEL - "FIZICA" - BUCURESTI, 1960

ARISTOTEL - "DESPRE SUFLET" - BUCURESTI, 1969

ARISTOTEL - "NICOMACHEAN ETICA" - OXFORD, 1931

AVERROES - "TRAITE DECISIF SUR ZACCORD DE LA RELIGION ET DE LA PHILOSOPHIE" - ALGER, 1948

BACON FRANCIS - "NOUL ORGANON" - BUCURESTI, 1957

BANU ION - "STUDIU INTRODUCTIV LA PLATON" - OPERE, BUCURESTI, 1974

BEZDECHI ST. - "INTRODUCERE LA ARISTOTEL" - POLITICA, BUCURESTI, 1924

BLAGA LUCIAN - "STIINTA SI CREATIE" - SIBIU, 1942

BOUSQUET G. H. - "LES TEXTES SOCIOLOGIQUES ET ECONOMIQUE" - MOUQADDIMA, PARIS, 1965

BOUTHOUL GASTON - "IBN KHALDOUN, SA PHILOSOPHIE" - PARIS, 1930, TRAITE DE SOCIOLOGIE, PARIS, 1959

BUCHNER R. - "DIE PROVENCE IN MEROWINGISCHER ZEIT" - STU, 1933

CAHEN CLAUDE - "DER ISLAM" - I, FRANKFURT AM MAIN, 1966

CHAMBLISS ROLLIN - "SOCIAL THOUGHT" - NEW YORK, 1954

COMTE AUGUSTE - "LA PHILOSOPHIE POSITIVE, RESUMEE PAR RIGOLAGE" - PARIS, 1910

CONSTANTINESCU GABRIEL - "FILOSOFIA ARABA A ISTORIEI" - BUCURESTI, 1996

CORBIN HENRY - "HISTOIRE DE LA PHILOSOPHIE ISLAMIQUE" - I, 1964

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Importanta filosofiei arabe a istoriei ilustrate de Ibn Khaldun
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2004
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
116 pagini
Imagini extrase:
83 imagini
Nr cuvinte:
53 110 cuvinte
Nr caractere:
273 931 caractere
Marime:
225.46KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Sociologie
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Sociologie
Sus!