Ideea acestei lucrari mi-a venit in iarna anului 1996, la un an dupa lansarea postului de televiziune PRO TV.
Florin Calinescu ne ameninta pe toti cu manutele astea doua, se lansau seriale noi.
Importanta temei este data de faptul ca noutatea cu care a venit PRO TV-ul, adica stilul comercial, orientat spre alte valori mediatizate decat cele cu care eram obisnuiti, s-a grefat pe mentalitati mai degraba comuniste, cu toate incercarile noastre de a le depasi. Iar abordarea specifica, extensiva, a facut si mai evidenta discrepanta dintre PRO TV si restul ofertei mass-media, la nivelul calitatii informarii si al cantitatii Astfel, lucrarea isi propune sa aduca in discutie modul in care anumite notiuni de importanta sociala sunt tratate in spoturile promotionale ale postului.
Cele doua argumente pentru o incercare de analiza a postului prin intermediul spoturilor promotionale ar fi frecventa clipurilor pentru anumite campanii si agresivitatea ca impresie generala lasata de spoturi telespectatorului neprofesionist care eram atunci.
Aceasta lucrare nu are nici o pretentie de analiza exhaustiva a fenomenului care a devenit PRO TV, nefiind decat cel mult o punctare a unora dintre elementele care au adus succesul postului.
Spoturile promotionale pe care m-am axat nu concentreaza atat programul caruia ii fac reclama, cat sistemul de valori al PRO TV-ului. Nu voi ascunde faptul ca am pornit de la o viziune manipulatoare a acestor spoturi, insa, in contextul schimbarii permanente a societatii in care traim, (spre asigurarea controlului social, care ofera, de ce sa nu recunoastem, si stabilitate), intentia persuasiva insoteste orice demers de comunicare.
Un moment foarte important al orientarii acestei lucrari a fost difuzarea unui clip, realizat in strainatate, pentru serialul La limita imposibilului. Desi l-am plasat in finalul analizei, si nu i-am dedicat decat cateva randuri (deoarece textul vorbeste de la sine, nemaiavand nevoie de analiza), aparitia lui pe ecran a fost hotaratoare. Daca, in general, spotul se constituie intr-o definitie ad-hoc a televiziunii, mesajul caracterizeaza in mod special PRO TV-ul. Lucrarea de fata nu se vrea unilateral critica, si nici apologetica. Cred ca este necesar sa precizez acest lucru, mai ales avand in vedere faptul ca, in acest moment, nu se poate preciza in ce masura ceea ce face PRO TV-ul este bine sau rau. Si ma refer aici la totalitatea modurilor de atragere a audientei operate de-a lungul timpului, in care un rol important l-au avut spoturile promotionale.
TELEVIZIUNEA SI CULTURA MEDIATICA Traim intr-un secol in care informatia inseamna putere.
Acest lucru nu inseamna, insa, ca informatia este stocata undeva, la indemana puternicilor zilei.
Nu: ea este astazi mai generalizata ca oricand. Individul contemporan este realmente bombardat din toate partile cu mesaje: mass-media, grupul de apartenenta, grupul de referinta, chiar si strada, toate au acest rol.
Dintre acestea se detaseaza ca importanta ...
BELCH G. E. , BELCH M. A. - "INTRODUCTION TO ADVERTISING AND PROMOTION - AN INTEGRATED MARKETING COMMUNICATIONS PERSPECTIVE" - BURRIDGE BOSTON - SIDNEY, 1993
BERGER ARTHUR - ASA - "MEDIA ANALYSIS TECHNIQUES" - SAGE, NEWBURY PARK LONDON NEW DELHI, 1991
BONDREA AURELIAN - "SOCIOLOGIA OPINIEI PUBLICE SI A MASS - MEDIA" - EDITURA FUNDATIEI ROMANIA DE MAINE, BUCURESTI, 1997
LE BON GUSTAVE - "PSIHOLOGIA MASELOR" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1991
BRUCKNER PASCAL - "MELANCOLIA DEMOCRATIEI" - EDITURA ANTET 2000, BUCURESTI, 1996
BRUNE FRANCOIS - "FERICIREA CA OBLIGATIE" - EDITURA TREI, BUCURESTI, 1996
BUCHERU ION - "FENOMENUL TELEVIZIUNE" - EDITURA FUNDATIEI ROMANIA DE MAINE, BUCURESTI, 1997
COMAN MIHAI - "DIN CULISELE CELEI DE - A PATRA PUTERI" - EDITURA CARRO, BUCURESTI, 1996
COSTE - CERDAN NATALIE, SILE DIBERDER ALAIN - "TELEVIZIUNEA" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1991
DRAGAN IOAN - "PARADIGME ALE COMUNICARII DE MASA" - CASA DE EDITURA SI PRESA SANSA S. R. L. , BUCURESTI, 1996
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.