Au trecut mai bine de 2000 de ani de cand omul, imbratisat si salvat de jertfa mantuitoare a lui Hristos este chemat si ajutat sa se intoarca la starea de har, de fiu al lui Dumnezeu.
Desi iadul a fost biruit, lupta dintre viata si moarte nu a fost abolita, caci pacatul e moartea, iar lupta impotriva lui trebuie sa o purtam noi toti.
Asa se explica de ce omul, in virtutea libertatii lui inca mai cauta, se mai intreaba si, cel mai adesea, alege sa se departeze de Hristos si sa se apropie de suferinta, de inima pacatului.
Pacatul, inteles ca rupere a legaturii cu Dumnezeu imbraca nu tocmai forme infricosatoare, este asemenea fructului din pomul oprit: dulce, frumos si atragator pentru ca apoi, dupa gustare, sa raneasca intreaga fiinta umana.
Aflate in stransa legatura, patimile, numite de Sfintii Parinti boli spirituale, au radacina comuna: iubirea nerationala a placerii simturilor.
Vedem, astfel, cum iubirea de cele duhovnicesti este intoarsa spre cele vremelnice.
Dintre aceste patimi - desfranarea - numita si boala placerii este considerata o problema contemporana, cu atat mai mult cu cat ia amploare si devine o problema sociala pentru ca afecteaza celula de baza a societatii: familia. Lucrarea de fata isi propune sa prezinte patima desfranarii ca intrebuintare gresita a sexualitatii si mod de obtinere a placerii in stransa legatura cu celelalte patimi.
Avand radacini adanci, in insasi caderea omului in pacat, vom urmari traseul ei de-a lungul timpului dupa cum ne vorbesc: Scriptura (Vechiul Testament, Noul Testament) si Sfintii Parinti.
Probleme mai noi pe care le ridica aceasta patima sunt legate de formele noi pe care le imbraca desfranarea in lumea contemporana. Ne-am aplecat cu un studiu amanuntit asupra acestor aspecte, pentru ca, in ultimul capitol sa prezentam remediile pe care Sfintii Parinti le dau acestei boli.
Casatoria, taina tot mai putin inteleasa si acceptata este oferita drept mod de prevenire si chiar de tamaduire a desfranarii.
Urmand sfaturile si exemplele sfintilor care s-au izbavit de bolile pacatelor urcand treapta cu treapta pe scara virtutilor, prin straduinta si osteneala proprie, cu ajutorul si harul lui Dumnezeu omul contemporan se poate izbavi de aceasta patima ridicandu-se la inaltimea curatiei.
Cap. I. Pacatul si patima - boli sufletesti I. 1. Pacatul, expresie a libertatii Vindeca-ma, Doamne, ca s-au tulburat oasele mele; si sufletul meu s-a tulburat foarte. (Ps. 4, 2 - 3) Dupa caderea in pacat, umanitatea a iesit din starea ei fireasca de sanatate, ajungand intr-o stare de boala. Pacatul este incalcarea cu buna stiinta si in mod liber a voii Lui Dumnezeu, ceea ce duce la caderea din har. Urmarea pacatului duce la indepartarea de Dumnezeu ca izvor al vietii, ceea ce genereaza suferinta trupeasca si sufleteasca. Pacatul este rana produsa de iesirea din comuniunea cu Dumnezeu, staruinta in aceasta stare ducand la instalarea patimii.
Ranita, fiinta umana se afla aici, la marginea drumului, intre viata ...
BELU DUMITRU - DESPRE IUBIRE" - EDITURA OMNISCOP, CRAIOVA, 1997
BRECKJOHN - DARUL SACRU AL VIETII" - TRADUCERE SI CUVANT INAINTE DE PREA SFINTITUL DR. IRINEU POP BISTRITEANUL - EPISCOP VICAR - EDITURA PATMOS, CLUJ NAPOCA, 2001
SFANTUL CHIRIL AL ALEXANDRIEI - COMENTARIU LA EVANGHELIA SFANTULUI IOAN" - TRADUCERE, INTRODUCERE SI NOTE DE D. STANILOAE, IN PARINTI SI SCRIITORI BISERICESTI, VOL. 41, EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 2000
CLEMENT ALEXANDRINUL - "STROMATELE" - TRADUCERE ROMANEASCA PR. DR. D. FECIORU, IN "PARINTI SI SCRIITORI BISERICESTI" - VOL. 5, EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1982
BIBLIA SAU SFANTA SCRIPTURA - EDITURA INSTITUTULUI BIBLICE SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, 1982
TRIODUL - EDITURA INSTITUTULUI BIBLICE SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 2000
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.