In contextul contemporan multe probleme devin acut actuale. Intre ele, la loc de frunte si insistent dezbatuta, este si problema familiei, o notiune si o realitate cu un orizont si un continut vast si dinamic. Morala crestina considera familia intotdeauna la dimensiunile ei reale si majore.
In logica si optica crestina, familia este inseparabila de casatorie, mai precis de casatoria taina.
Este practic imposibil a le aborda distinct. De aceea plecand de la organicitatea lor, le vom discuta in cele ce urmeaza, incercand a le distinge semnificatiile si valentele conjugale ce le degaja. 1. Semnificatia umana a unirii conjugale - La originea vietii se afla familia, iar la temelia ei sta casatoria.
Primul act si cel esential in procesul intemeierii familiei este asocierea a doua fiinte libere pentru convietuire si copartasie la toate.
Casatoria si familia se constituie ca asezaminte si structuri majore ale existentei. Familia, institutie global pusa in slujba vietii este, cel dintai laborator al elaborarii personalitatii umane, loc in care se naste prima oara ideea de aproapele. Ea sta ca celula de baza la temelia organismului social. Transformarea individului in persoana este intai de toate opera familiei, in familie trebuie vazut chipul miniaturat desavarsit al societatii.
Barbatul si femeia exprima cele doua modalitati de existenta ale omului.
Omul a fost creat ca dualitate pentru a exista in relatie si, considerat in sine, nu se simte complet, il cauta pe celalalt pentru implinire si creatie. Casatoria raspunde deci impulsului natural, inclinatiei spontane ce se afla in om de a consimti la o viata comuna, de a forma o permanenta si exclusiva unire cu insul de sex opus, totul provenind mai intai dintr-o nevoie inscrisa in natura. Cele doua sexe se intregesc sufleteste si trupeste prin unirea lor, constituind laolalta un monolit uman. Casatoria elibereaza pe om din starea de solitudine, izolare si separare egocentrica, il predispune la a-si depasi propriile limite, a se abandona pe sine, a-si deplasa centrul de gravitate spre altul, a i se darui. Relatia conjugala este cea mai expresiva si originala relatie de intalnire, de descoperire mutuala si dialog cu aproapele, ea reprezinta prototipul umanitatii in calitate de comunitate. Individul izolat cauta fiinta care sa fie cu el in armonie profunda, personala, fapt care inseamna pentru el siguranta, caldura umana, incredere in viata, afectiune, dragoste. Fara-ndoiala, insa ca dorinta si posibilitatea reala de perfectionare reciproca cauza originara, intrisenca si prima in timp, care angajeaza la contactarea legaturii conjugale. Angajandu-se liber si reciproc sa puna bazele unui camin, sa duca o viata comuna, apartinandu-si absolut si pe viata, sotii sunt legati moral si juridic; relatia conjugala vizeaza persoanele lor si rezida din ele. Asentimentul liber, personal si irevocabil al barbatului si femeii, vointa si dragostea de a se angaja in unirea conjugala este conditia sine qua non a ...
DR. NICOALE MACARIOPOLSKI - "FAMILIA CRESTINA CA BISERICA FAMILIALA" - TRAD. ICON. STAVROFOR IOAN CRISTEA, IN "MITROPOLIA BANATULUI", XVII, (1967), NR. 4 - 6, P. 232
PR. PROF. CORNELIU SARBU - "FAMILIA IN CADRUL INVATATURII CRESTINE" - IN "MITROPOLIA MOLDOVEI 2", XLIV (1968), NR. 3 - 4, P. 150
NICOLAE MARGINEANU - "PSIHOLOGIA PERSOANEI" - SIBIU, 1944, P. 262
PAUL EVDOKIMOV - "MYSTETE DE LA PERSONNE HUMAINE" - IN "CONTACS", XXI (1960), NR. 68, P. 267
PR. CONSTANTIN GALERIU - "TAINA NUNTII" - IN "STUDII TEOLOGICE" XII (1960), NR. 7 - 8, P. 489
PIERRE ADNES - "LE MARIAGE, LE MYSTERE CHRETIEN" - DESCLEE - TOURNAI, BELGIUM, 1963, P. 116
PAUL EVDOKIMOV - "LE MARIAGE, SACREMENT DE LAMOUR" - EDITURA ELF, PARIS, 1947, P. 95
OLAF WAND - "LE MARIAGE DANS LA PENSEE DE KARL BARTH" - IN "ISTINA", 1970, NR. 3, IULIE - SEPTEMBRIE, P. 298
LEONARD M. WEBER - "SEXUALITE, VIRGINITE, MARIAGE ET LEUR APPROCHE THEOLOGIQUE, QUESTIONES DISPTATAE" - DESCLEE DE BROUWER, BRUXELLES, 1968, P. 34
PR. CONSTANTIN PAVEL - "PROBLEME MORALE CU PRIVIRE LA CASATORIE SI FAMILIEI" - IN "BISERICA ORTODOXA ROMANA", LXXXV (1967), NR. 1 - 2, P. 127
SAINT JEAN CHRISOSTOME - "OUVERS COMPLETES" - JEAN BAREILLE, TOME VII, PARIS, 1867, P. 482
SAINT JEAN CHRISOSTOME - "LORTHODOXIE, DELACHAUX ET NIESTLE" - NEUCHATEL, 1965, P. 294
SAINT JEAN CHRISOSTOME - "SACRAMENT DE LAMOUR (LE MYTERE CONJUGAL A LA LUMIERE DE LA TRADITION ORTHODOXE)" - EDITIONS DE LEPI, PARIS, 1962, P. 166
BERNAND HAERING - "LA LOI DU CHRIST. THEOLOGIE MORAE" - TOMR III, DESCLEE AND CO. , TOURNAI, 1963, P. 431
PAUL EVDOKIMOV - "SACREMENT, P. 16 - 17, P. 166
PIERRE GRELOT - "LE COUPLE HUMAIN DANS LECRITURE, CERF. , PARIS, P. 88
HEINZ - DIETRICH WENDLAND - "ETHIK DES NEUNEN TESTAMENTS" - IN "VANDENHOECK AND RUPRECHT, GOTTINGEN, 1970, P. 81 - 82
J - J. VOM ALLMEN - "MARIS ET FEMMES DAPRES SAINT PAUL" - CAHIERS THEOLOGIQUES, 39, DELACHAUX ET NIESTLE, 1961
F. PRAT - "LA THEOLOGIE DE SAINT PAUL" - TOME II, PARIS, 1929, P. 401
"TEOLOGIA DOGMATICA SI SIMBOLICA" - MANUAL PENTRU INSTITUTELE TEOLOGICE, VOL. II, BUCURESTI 1958, P. 915
PHILIP SHERARD - "AN APPROCH TO THE SACREMENT OF MARRIAGEI" - IN "SOBORNST", SERIES 6, 1972, NR. 6, P. 404
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.