In fiecare an, la scara planetara, mor aproximativ 50 de milioane de oameni. Daca ne folosim de un calcul simplu, vom observa ca media incidentei acestui fenomen are urmatoarele valori determinate de ciclicitatea zilelor, orelor, minutelor. Cu stupoare, constatam ca in fiecare zi a anului nostru solar, mor aproximativ 136. 900 de oameni, in fiecare ora 5. 700 si in fiecare minut aproximativ 95 de semeni de-ai nostri parasesc aceasta lume.
Un timp atat de scurt in comparatie cu aceasta multime de morti, care covarseste insusi timpul. Doar Dumnezeu poate, in nemarginirea Sa, sa-i cunoasca si sa-i pomeneasca pe toti, cu aceeasi repeziciune cu care trec in cealalta lume si doar El poate sa-i primeasca, sa-i intampine si sa le descopere tainele in care au intrat. Realitatea diafana de,, dincolo este simtita si intuita doar de cei ce se,, desprind de cele pamantesti, trecatoare si se alipesc de Dumnezeu si acestia nu sunt altii decat Sfintii.
Viata si moartea sunt prezente in fiecare clipa a timpului. Fiecare,, farama a acestei treceri este,, imbinata de tipetele,, noilor fapturi ce pasesc in aceasta,, arena in vederea luptei decisive, ori este impregnata de tanguirile celor ce trec dincolo de granitele acestei realitati, pentru a li se revela o alta. Viata si moartea, ingemanandu-se si dandu-si mana necontenit, isi impart intaietatea, una epuizata si sleita de puteri, predand stafeta celeilalte care inca dainuie si estompeaza (chiar si prin numar) efectele celei dintai. Tavalugul (reprezentand timpul) care nu e decat o alta coordonata a existentei noastre, are menirea sa zdrobeasca in teascul lui,, framantatura alcatuita din pamant, avand in ea suflare de viata, spre a o primi, pentru ca mustul scurs din ea sa devina vinul care va dainui in camarile ceresti, ce va veseli inimile imbatate de betia luciditatii.
Intre aceste coordonate spatio temporale, aspectul biologic al mortii, de confruntare individuala cu moartea, este de netrecut. Depinde de fiecare fiinta umana sa-si arvuneasca,, cerul si a-l mosteni, ori, din contra, de a-l pierde. Tot intre aceste limite spatio temporale, omul cunoaste, experiaza si aspectul sociologic, de intalnire cu moartea altora si tocmai datorita finitudinii lui, el incearca sa se salveze din soarta de muritor, deschizandu-se spre transcendenta. El poate resimti tirania mortii si faptul ca nu este un lucru natural, ci este nenaturala si simte ca-l violenteaza de dreptul lui de a exista, pentru ca el intuieste ca a fost creat spre a fi nemuritor.
In aceasta drama existentiala, realitatea mortii descopera un refuz primordial la dialogul cu Dumnezeu.
Omul presimte ca in aceasta tulburatoare taina, trebuie sa existe urma unei rani intunecate, un pacat, un refuz de a iubi pe Dumnezeu.
Desi stiinta a ajuns sa afirme ca moartea e un fenomen natural, oamenii au o foarte mare spaima, frica de moarte; cauta sa se elibereze de gandul la ea si incearca sa acopere realitatea ei.
Asa s-au nascut miscarile ecologiste care ...
AMEDEE PARINTE, DOMINIQUE MEGGLE - "MONAHUL SI PSIHIATRUL - CONVORBIRI DESPRE FERICIRE" - EDITURA CHRISTIANA, BUCURESTI, 1997
ANGHELUTA V. , NICA UDAGIU ST. , NICA UDAGIU L. - "PSIHIATRIE PREVENTIVA" - EDITURA MEDICALA, BUCURESTI, 1986
ANTONIE PLAMADEALA - "MITROPOLITUL ARDEALULUI, TALCURI NOI LA TEXTE VECHI" - EDITURA PRONOSTIC, BUCURESTI, 1996
ARIES PH. - "OMUL IN FATA MORTII" - VOLUMUL 2, TRADUCERE SI NOTE ANDREI NICULESCU, EDITURA MERIDIAN, BUCURESTI, 1996
ATHANASIU A. - "ELEMENTE DE PSIHOLOGIE MEDICALA" - EDITURA MEDICALA, BUCURESTI, 1983
BARBU IAMANDESCU I. - "PSIHOLOGIA MEDICALA" - EDITURA INFOMEDICA, BUCURESTI, 1997
BADALITA C. - "CALUGARUL SI MOARTEA" - TRADUCERE DE INGRID ILINCA, EDITURA POLIROM, IASI, 1998
BALAN ARHIMANDRIT, IOANICHIE - "NE VORBESTE PARINTELE CLEOPA" - VOLUMUL 5, EDITURA EPISCOPIEI ROMANULUI, 1996
BELIS VL. - "MEDICINA LEGALA" - CURS PENTRU FACULTATILE DE STIINTE JURIDICE, CASA EDITORIALA ODEON, BUCURESTI, 1999
BERNEA E. - "CEL CE URCA MUNTELE" - EDITURA AGORA, IASI, 1996
BIBERI I. - "THANATOS - PSIHOLOGIA MORTII" - EDITURA CURTEA VECHE, BUCURESTI, 2000
BRIAION - "DICTIONAR DE TEOLOGIE ORTODOXA A - Z" - EIMBOR, BUCURESTI, 1994
BULGAKOV SERGHEI - "ORTODOXIA" - TRADUCERE DE NICOLAE GROSU, EDITURA PAIDEIA, BUCURESTI, 1997
SFANTUL ANDREI CRITEANUL - "CANONUL CEL MARE" - EDITURA TRINITAS, IASI, 1999
CALIST SI IGNATIE XANTHOPOL - "CELE 100 DE CAPETE" - IN FILOCALIA, VOLUMUL VIII, EIBMBOR, BUCURESTI, 1979
CEASLOV - "RUGACIUNILE DIMINETII, RANDUIALA MIEZONOPTICII DIN TOATE ZILELE, PAVECERNITA MARE, TROPARELE SI CONDACELE TRIODULUI, CANON DE RUGACIUNE CATRE INGERUL PAZITOR AL VIETII OMULUI, CANON DE POCAINTA CATRE DOMNUL NOSTRU IISUS HRISTOS, CANON DE RUGACIUNE CATRE PUTERILE CERESTI" - EDITIA A V - A, EIBMBOR, BUCURESTI, 1992
SFANTUL EFREM SIRUL - "CELE SAPTE PLANSURI" - EDITURA BIZANTINA, BUCURESTI, 1995
EVAGRIE PONTICUL - "CAPETE DESPRE TREZVIE. SI SCHITA MOANHICEASCA, IN FILOCALIA" - VOL. I, TRADUCERE, INTRODUCERE SI NOTE PR. PROF. DR. DUMITRU STANILOAE, EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1999
FILOTEI SINAITUL - "CAPETE DESPRE TREZVIE, IN FILOCALIA" - VOL. IV, TRADUCERE, INTRODUCERE SI NOTE PR. PROF. DR. DUMITRU STANILOAE, EDITURA HARISMA, BUCURESTI, 1994
SFANTUL GRIGORIE PALAMA - "DESPRE CUNOSTINTA NATURALA, IN FILOCALIA" - VOL. VII, TRADUCERE, INTRODUCERE SI NOTE PR. PROF. DR. DUMITRU STANILOAE, EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1999
BIBLIA SAU SFANTA SCRIPTURA, EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1988
DICTIONAR BIBLIC - EDITURA CARTEA CRESTINA, ORADEA, 1995
DICTIONAR DE PSIHOLOGIE - EDITURA BABEL, BUCURESTI, 1997
SFANTUL ANTONIE CEL MARE, INVATATURI DESPRE VIATA MORALA, IN FILOCALIA SFINTELOR NEVOINTE ALE DESAVARSIRII, VOL. I, TRADUCERE, INTRODUCERE SI NOTE DE PR. PROF. DR. DUMITRU STANILOAE, EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.