De ce ne-ar interesa o carte precum cea care descrie geneza lumii?
De ce ne-am indrepta atentia catre trecut de vreme ce prezentul si viitorul se impun ca stringenta? Intrebarile de fata sunt foarte firesti mai ales din perspectiva unui (post) modern care, inconstient, si-a facut un scop din mobilarea obsesiva a prezentului; vaduvit de orice transcendenta, acesta goneste obsesiv intru materialitate, sustragandu-se din fata golului interior si al plictisului generat de lipsa unui sens existential asumat. Continuand in virtutea acestei inertii, vom ajunge la epuizarea trecutului, prin suprasaturarea prezentului de o irezistibila curgere inainte, care, treptat, va desfiinta complet viitorul. Vom ajunge nicaieri. Vom fi dobandit eternitatea de Alzheimer a celor care nu mai au viitor pentru ca au incetat sa mai aiba trecut ceea ce ne aduce in strania situatie de a fi de fata fara a mai putea fi prezenti. 1 Insa (post) modernitatea nu e un timp imposibil pentru crestini asa cum sustin unele grupari paseiste care se retrag intr-un pseudo-crestinism de ghetou pentru ca nu reusesc sa raspunda provocarilor contemporane.
Pentru crestinii veritabili care (in ciuda inertiei majoritatii) si-au propus devenirea intru Fiinta, un pas esential al acestei traiectorii este cunoasterea de sine si implicit a scopului creatiei precum si a inclinatiilor ontologice rezultate dupa ratacirea umanitatii prin Adam. Intelegandu-ne originea si asumandu-ne sensul existential, nu vom mai rataci prin univers asemenea unor haimanale cosmice (Nietzsche) desfiintandu-ne inconstient.
primordial de dinainte si de dupa refuzul comuniunii cu Dumnezeu.
E vorba asadar si de noi - trecatorii secolului XXI - cei adesea incremeniti in confuzii ori angoase ce au radacini adanci infipte in instrainarea primordiala reactualizata prin ratacirile noastre cotidiene.
Avand in vedere spatiul unei teze de licenta, nu ne-am propus o abordare amanuntita a tuturor subiectelor deschise de primele trei capitole ale Facerii. Vom insista pe aspectul transformarii ontologiei umane; am ales sa descriem acest act asezandu-l in contextul nasterea lumii, aratand astfel sensul creatiei, inclusiv al lui Adam, si esecul acestuia ca auto-exilat din comuniunea cu Creatorul. Originea cartii Genezei De-a lungul timpului au fost formulate mai multe teorii de spre originea textului Facerii care afirmau ca ar fi creatia unei populatii inapoiate ce cunostea prea putin despre stiinta lumii, ca este plina de mitologie primitiva despre zei creatori si fiinte supranaturale ori ca totul a fost luat din mitologia babiloniana. Exista apoi o parere larg raspandita care sustine ca Moise ar fi scris Cartea Facerii dupa ce a cercetat alte istorisiri timpurii despre creatie, sau ca n-a facut decat sa consemneze traditii orale, compiland si simplificand povestile care s-au transmis pana in vremea lui.
Aceasta ar insemna ca Geneza este opera intelepciunii si speculatiei omenesti, si deci n-ar avea nici un rost sa cercetam o asemenea ...
HORIA ROMAN PATAPIEVICI - "OMUL RECENT" - ED. HUMANITAS, BUCURESTI 2001
SERAFIM ROSE - "CARTEA FACERII, CREAREA LUMII SI OMUL INCEPUTURILOR" - ED. SOFIA, BUCURESTI 2001
SF. IOAN GURA DE AUR - "SCRIERI, PARTEA I, OMILII LA FACERE", TRAD. DE PR. D. FECIORU - ED. INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1987
SF. GRIGORIE AL NYSSEI - "SCRIERI, PARTEA A DOUA. SCRIERI EXEGETICE, DOGMATICO - POLEMICE SI MORALE", TRAD. DE PR. PROF. DR. TEODOR BODOGAE, PSB 30 - ED. INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1998
CONSTANTIN VOICU - "INVATATURA DESPRE CREATIE LA SF. VASILE CEL MARE, SF. VASILE CEL MARE - ANTOLOGIE LA 1600 DE ANI DE LA SAVARSIREA SA" - ED. INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1980
VASILE RADUCA - "ANTROPOLOGIA SF. GRIGORIE DE NYSSA" - ED. INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1996
SF. GRIGORE DE NYSSA - "DE INFANTIBUS QUI PREMATUREABRIPIUNTUR"
SF. NICOLAE CABASILA - "DESPRE VIATA IN HRISTOS"
SF. MAXIM MARTURISITORUL - "MYSTAGOGIA"
SF. GRIGORIE AL NYSSEI - "DESPRE ALCATUIREA OMULUI"
SF. IOAN DAMASCHIN - "EXPUNERE EXACTA A DREPTEI CREDINTE"
SF. GRIGORIE AL NYSSEI - "MARELE CUVANT CATEHETIC"
PANAYOTIS NELLAS - "OMUL - ANIMAL INDUMNEZEIT", TRAD. IOAN I. ICA JR. - ED. DEISIS, BUCURESTI, 1999
SF. MAXIM MARTURISITORUL - "AMBIGUA"
SFANTUL EFREM SIRUL - "TALCUIRE LA CARTEA FACERII"
RAZVAN CODRESCU - "TEOLOGIA SEXELOR SI TAINA NUNTII" - ED. CHRISTIANA, BUCURESTI, 2002
SFANTUL IOAN GURA DE AUR - "TALCUIRE LA EPISTOLA CATRE ROMANI"
SF. IOAN GURA DE AUR - "COMENTARIU LA 2 CORINTENI"
SF. GRIGORIE DE NYSSA - "DESPRE FECIORIE"
SF. GRIGORIE AL NYSSEI - "DESPRE SUFLET SI INVIERE"
SF. IOAN GURA DE AUR - "OMILII LA MATEI, SCRIERI, PARTEA A TREIA, PARINTI SI SCRIITORI BISERICESTI, VOL. 23" - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 1994
SF. MAXIM MARTURISITORUL - "RASPUNSURI CATRE TALASIE"
SF. GRIGORIE TEOLOGUL - "CUVANTAREA 45 LA SFINTELE PASTI"
"BIBLIA" SAU "SFANTA SCRIPTURA", EDITIE JUBILIARA A SFANTULUI SINOD, TIPARITA CU BINECUVANTAREA SI PREFATA PREA FERICITULUI PARINTE TEOCTIST - EDITURA INSTITUTULUI BIBLIC SI DE MISIUNE AL BISERICII ORTODOXE ROMANE, BUCURESTI, 2001, VERSIUNE DIORTOSITA DUPA SEPTUAGINTA, REDACTATA SI ADNOTATA DE BARTOLOMEU ANANIA, ARHIEPISCOPUL CLUJULUI
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.