Chiar daca Islamul este religia care are constiinta detinerii adevarului suprem cu privire la revelatie nu este scutit de ceea ce inseamna notiunea de sistem social.
Astfel observam ca viata sociala islamica se dezvolta plecand de la premise profund religioase pe care le interpreteaza dintr-o perspectiva specifica doar islamismului. Pentru ca islamul doreste sa gandeasca dintr-o viziune personala mesajele monoteiste anterioare conceptual si istoric datei lui de aparitie, el se configureaza ca o aparitie al carui caracter inconfundabil il va face purtatorul unui mesaj aparte in perimetrul spiritual semit. Cunoastem faptul ca influenta iudaica si cea crestina au jucat un rol determinant in constituirea mesajului monoteist islamic.
Astfel, influentat de gadirea iudaica si de crestinism Mahomed va interpreta mesajul doctrinar al celor doua monoteisme din perspectiva propriilor sale opinii religioase.
Cunoastem faptul ca Mahomed a preluat din iudaism conceptia privitoare la divinitate si ideea potrivit careia natura divina nu se descopera fapturii umane neputincioasa sa inteleaga puterea si realitatea divina. O astfel de conceptie va face cariera in mentalitatea sociologica isalmica pentru faptul ca atunci cand se pune problema atotputerniciei lui Allah aceasta inseamna ca el este cel care conduce real destinele natiunilor si deci si pe cel al comunitatii islamice.
Statul islamic este teocratic prin excelenta. O astfel de dimensiune este acceptabila plecandu-se de la premisa ca Dumnezeu este cel care guverneaza autoritar destinele omului si ale comunitatii din care face parte.
Chiar daca istoria umanitatii cunoaste societati ale caror forme de guvernare sunt mentionate ca apartinand prin excelenta divinitatii, in islam aceasta problema se schimba radical. Aceasta pentru motivul ca toata structura sociala are baze profund religioase, in functie de care structura functioneaza intregul islam.
Comandamentele divine regasite in Coran si in Traditie nu fac altceva decat sa puncteze, atunci cand este necesar, ca realitatea asa cum se prezinta ea este clar la dispozitia lui Allah, stapanul suprem al creatiei.
Deoarece umanul este slab constituit, Dumnezeu i-a dat acestuia reguli in functie de care sa se conduca spre realizarea destinului sau care consta in dobandirea fericirii vesnice. Astfel islamul admite ca intreaga viata nu se poate coordona fara o precizare care sa vina realmente din partea unei autoritati. Or, autoritatea suprema si de necontestat este Allah.
Acesta este cel care da poruncile si singurul care are autoritatea sa conduca clar destinele comunitatii islamice (umma). Ratiunea umana este incapabila sa se conduca fara o autoritate care sa-i reglementeze dimensiunile. Si datorita faptului ca invatatura divina se regaseste in Coran, acesta reprezinta elementul care ghideaza prin norme decisive structura sociala islamica.
Omul are o posibilitate de cunoastere limitata deoarece opereaza cu termeni limitati. Doar Coranul, pentru ca a fost revelat ...
ANGHELESCU NADIA - "INTRODUCERE IN ISLAM" - BUCURESTI, EDIT. ENCICLOP. , 1993
BESANCON ALAIN - "IMAGINEA INTERZISA" - BUCURESTI, EDITURA HUMANITAS, 1996
BURCKHARDT TITUS - "INTRODUCTION AUX DOCTRINES EZOTERIQUE DE LISLAM" - EDITION DERNY - LIVRES, PARIS, 1985
CARRA DE VAUX BARON - "LES PENSEURS DE LISLAM" - PARIS, 1923
CLAUDE GEFFRE - "LA PORTEE THEOLOGIQUE DU DIALOGUE ISLAMO - CHRETIEN" - IN "ISLAMOCHRISTIANA", NR. 18, ROMA, 1990
CORAN - "LE TRADUCTION EN FRANCAIS" - DE D. MASSON
CORANUL - "INTRODUCERE" - TRAD. OCTAVIAN SILVESTRU ISOPESCUL, CERNAUTI, 1912
DELUMEAU J. - "RELIGIILE LUMII" - EDIT. HUMANITAS, BUCURESTI, 1996
DRIMBA OVIDIU - "ISTORIA CULTURII SI CIVILIZATIEI" - BUCURESTI, VOL. II, EDIT. EN - CLICOPED. , 1990
ELIADE MIRCEA, I. P. CULIANU - "DICTIONAR AL RELIGIILOR" - BUCURESTI, EDIT. HUMANITAS, 1996
ELIADE MIRCEA - "ISTORIA CREDINTELOR SI IDEILOR RELIGIOASE" - TRAD. C. BALTAG, BUCURESTI, EDIT. STIINTIFICA, VOL. III, 1991
GARDET LOUIS - "LISLAM" - DESCLEE DE BROUWER, PARIS, 1970
GAUDIN PHILIPE - "MARILE RELIGII" - BUCURESTI, 1966
GUILLAUME ALFRED - "LINFLUENCE DU JUDAISME SUR LISLAM" - IN "LE LEGS DISRAEL", PARIS, 1931
MAHMUD SHALTOUT - "ISLAMIC BELIEFS AND CODE OF LAWS" - IN "ISLAM - THE STRAIGHT PATH", NEW YORK, 1958
MARQUETTE JACQUES DE - "MISTICA" - 1996
MIQUEL A. - "LISLAM ET SA CIVILISATION: VIIE - XXE SIECLE" - PARIS, 1977
NAGRA AL TUHAMI - "LE PROBLEME DE LA REVELATION SELON LE CREDO MUSULMAN" - IN "ISLAMOCHRISTIANA", NR. 4
OPELOYE MUHIB - "CONFLUENCE AND CONFLICT IN THE QURANIC AND BIBLICAL AC - COUNTS OF THE LIFE OF PROPHET MUSA" - IN "ISLAMOCHRISTIANA", NR. 16, ROMA, 1990
REMUS RUS - "CONCEPTIA DESPRE OM IN MARILE RELIGII" - BUCURESTI, 1978
RUS REMUS - "ISTORIA FILOSOFIEI ISLAMICE" - BUCURESTI, EDIT. ENCLICOP. , 1994
SCHUON FRITHJOF - "DESPRE UNITATEA TRANSCENDENTA A RELIGIILOR" - BUCURESTI, EDIT. HUMANITAS, 1994
SOURDEL DOMINIQUE, JANINE SOURDEL THOMINE - "CIVILIZATIA ISLAMULUI CLASIC" - BUCURESTI, 1995
SOURDEL DOMINIQUE - "ISLAMUL" - BUCURESTI, HUMANITAS, 1993
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.