In conditiile societatii informationale, societatea invatarii si societatea cunoasterii se pune intrebarea daca mai exista credinte, superstitii, ritualuri superstitioase, forme ale cunoasterii comune; ce foma imbraca si in ce grad se mai crede in astfel de credinte/superstitii in randul generatiei moderne, cu un nivel intelectual peste medie, mai exact in randul studentilor.
Noi toti traim intr-o lume a incertitudinii. Multe variabile importante raman dincolo de controlul nostru. Desi nu exista probe care sa sustina validitatea astrologiei, exista foarte multi oameni care cred in ea. Multi oameni poarta amulete de noroc sau se angajaza in executarea unor simple acte, cum este batutul in lemn sau incrucisatul degetelor, sperand ca vor scapa de ghinion si vor atrage norocul. In societatea noastra moderna, acest comportament este paradoxal. Intelegerea noastra asupra lumii ne spune ca aceste semne sau gesturi nu au nici un efect asupra desfasurarii evenimentelor asupra carora sunt ele directionate. Superstitiile sunt extrem de comune daca nu chiar universale. Aceasta forma populara de comportament irational este o provocare pentru psihologia contemporana. De ce sunt superstitiile asa prevalente? Cum este acest comportament stabilit si mentinut? Exista o personalitate a superstitiosului? . (Vyse, 1997, p. 5). Credintele populare, aproape universale, sunt bine stiute: pisici negre, potcoave de cai, sare presarata, vineri 13, etc.
Superstitiile ating diferite niveluri ale vietii si pentru fiecare individ inseamna ceva.
Exista superstitii ce apar in mentinerea interiorului casei, acestea fiind un fel de religie a casei. Practic orice obiect are o dimensiune tabuu: pragul usii, semineul, oglinda, mincarea, tacamurile, scarile, patul, hornul, etc.
Oamenii proiecteaza personalitatea lor asupra animalelor de pe linga casa.
Nu e deloc surprinzator ca animalele, atat cele de pe langa casa omuluicat si cele salbatice, sunt de asemenea centrul multor credinte superstitioase.
Evenimentele anuale atrag ritualuri misterioase de Anul Nou, Paste, Craciun, nunta, botez, vineri 13, etc.
Cu secole in urma, superstitiile au fost condamnate de catre biblie si de catre stiinta. Totusi credintele primitive au supravietuit si au triumfat. Acest lucru ne duce spre prima mare intrebare: De ce? Superstitia nu este acolo ci in interiorul nostru. Este un proces mental, un mod de a privi lumea prin ochelari superstitiosi. Este, pana la urma, un sistem de credinta care poate da forma la ceea ce vedem.
Cine poate spune ca nu a avut un obiect aducator de noroc?
De la clasicul animal de plus la cea mai ciudata moneda, fiecare dintre noi are cu siguranta un obiect pe care-l poarta cu sine ca ajutor in viata de zi cu zi. Daca pana mai ieri am crezut ca reprezinta o concesie mica, facuta credintei populare ce trebuie tinuta secreta, de astazi putem sa ne afisam amuleta fara a ne rusina.
Superstitiile si credinta in paranormal sunt surprinzator de comune in lumea noastra moderna ...
ALBU M. - "CONSTRUIREA SI UTILIZAREA TESTELOR PSIHOLOGICE" - EDITURA CLUSIUM, CLUJ - NAPOCA, 1998
BABAN A. - "STRES SI PERSONALITATE" - EDITURA PRESA UNIVERSITARA CLUJEANA, CLUJ - NAPOCA, 1998
BOGDAN - TUCICOV A. - "DICTIONAR DE PSIHOLOGIE SOCIALA" - EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1981
BOUDON R. - "TRATAT DE SOCIOLOGIE" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1992
CHIHAIA L. - "DICTIONAR ENCICLOPEDIC" - EDITURA CARTIER, BUCURESTI, 2001
COTEANU I. - "DICTIONAR EXPLICATIV AL LIMBII ROMANE" - EDITURA UNIVERS ENCICLOPEDIC, ACADEMIA ROMANA, INSTITUTUL DE LINGVISTICA "IORGU IORDAN", BUCURESTI, 1996
CRAMER D. - "INTRODUCING STATISTICS FOR SOCIAL RESEARCH. STEP - BY - STEP CALCULATION AND COMPUTER TECHNIQUES USING SPSS" - ROUTLEDGE, LONDON, AND N. Y. , 1994
CRISTEA D. - "TRATAT DE PSIHOLOGIE SOCIALA" - EDITURA PROTRANSILVANIA, CLUJ - NAPOCA, 2001
DAFINOIU I. - "PERSONALITATEA: METODE DE ABORDARE CLINICA - OBSERVATIA SI INTERVIUL" - EDITURA POLIROM, IASI, 2002
DUPU I. - "REVISTA EDITATA DE FUNDATIA "DUNAMIS MISSION"", NUMARUL 3, IASI, 6 NOIEMBRIE 1999
EPSTEIN S. - "INTEGRATION OF THE COGNITIVE AND THE PSYCHODYNAMIC UNCONSCIOUS" - AMERICAN PSYCHOLOGIST, WASHINGTON D. C. , 1994
GOLU M. - "FUNDAMENTELE PSIHOLOGIEI" - EDITURA FUNDATIEI ROMANIA DE MAINE, BUCURESTI, 2002
JAHODA G. - "THE PSICHOLOGY OF SUPERSTITION" - EDITURA PENGUIN, LONDON, 1969
MACSINGA I. - "PSIHOLOGIA DIFERENTIALA A PERSONALITATII" - CURS, TIPOGRAFIA UNIVERSITATII DE VEST DIN TIMISOARA, 2000
NECULAU A. - "PSIHOLOGIA CAMPULUI SOCIAL: REPREZENTARILE SOCIALE" - EDITURA POLIROM, IASI, 1997
NICOLAU I. , HULUTA C. - "CREDINTE SI SUPERSTITII ROMANESTI DUPA ARTUR GOROVEI SI GH. F. CIAUSANU" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 2000
OPIE I. , TATEM M. - "A DICTIONARY OF SUPERSTITIONS" - EDITURA OXFORD UNIVERSITY PRESS, OXFORD, 1989
PITARIU H. - "INTRODUCERE IN STATISTICA PSIOHLOGICA SI EDUCATIONALA" - TIPOGRAFIA UNIVERSITATII BABES - BOLYAI, CLUJ - NAPOCA, 1991
NECULAU A. - "REVISTA PSIHOLOGIA" - ANUL X, NR. 5 - 6/2000, 57 - 58, EDITURA STIINTA & TEHNICA, BUCURESTI, 2000
SHERMER M. - "WHY PEOPLE BELIEVE WEIRD THINGS: PSEUDOSCIENCE, SUPERSTITION, AND OTHER CONFUSIONS OF OUR TIME" - NEW ZORK, 2002
SPENCE J. - "ELEMENTARY STATISTICS" - 4TH EDITURA, ENGLEWOOD CLIFFS, N. J. , PRENTICE HALL, 1992
STAN A. - "TESTUL PSIHOLOGIC: EVOLUTIE, CONSTRUCTIE, APLICATII" - EDITURA POLIROM, IASI, 2002
STUART A. VYSE - "BELIEVING IN MAGIC. THE PSYCHOLOGY OF SUPERSTITION" - OXFORD UNIVERSITY PRESS, OXFORD, 1997
TAROT C. - "DE LA DURKHEIM LA MAUSS - INVENTAREA SIMBOLICULUI" - EDITURA AMACORD, TIMISOARA, 2001
TIM M. - "SOCIAL RESEARCH: ISSUES, METHODS AND PROCESS" - OPEN UNIVERSITY PRESS, BICKINGHAM AND PHILADEPLPHIA, 1993
VULCANESCU R. - "MITOLOGIE ROMANA" - EDITURA ACADEMIEI REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA, 1987
VIRGA D. - "CAIET DE PSIHOLOGIE - TESTAREA SI TESTELE PSIHOLOGICE" - NR. 1/1998, TIMISOARA, 1998
ZLATE M. - "PSIHOLOGIA MECANISMELOR COGNITIVE" - EDITURA POLIROM, IASI, 1999
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.