Meritul lui Caragiale este de a fi cel mai mare creator de viata din intreaga noastra literatura. Si fara sa exageram putem sa spunem ca este singurul, pentru ca numai el, singur, in toata literatura romana face concurenta realitatii. Deoarece numai el, pe pamant romanesc, pe langa sutele de milioane de oameni creati de Dumnezeu de-a lungul vremii, a mai creat cativa. Toate personajele lui Caragiale sunt in diferite proportii, si tipuri psihice si tipuri sociale. Caragiale are talentul incomparabil de a construi tipul numai in insusiri caracteristice. Aceasta condensare pare a avea ceva savant, si totusi, tipul este viu, natural, spontan, ca intr-o viata mai intensa si mai spontana. O alta insusire foarte importanta, vizibila inca din prima lui comedie, este coloratura tipurilor pentru ca tipurile de fapt se reliefeaza unul pe altul.
Caragiale are de fapt o dubla intentie a individului: a categoriei lui sociale si sufletesti. De fapt, aceasta sinteza constituie rezistenta operei lui deoarece comedia de moravuri se impleteste cu aceea de caracter.
Dincolo de folosirea comicului (de situatie, de atmosfera, de limbaj, de caracter) in opera sa I. L. Caragiale s-a impus totdeauna ca moralist, ca observator al umanitatii si ca reputat caracterolog.
Prin aceasta lucrare am intentionat sa realizez un studiu al limbajului folosit de personajele lui Caragiale si modul in care comicul se reflecta in opera sa datorita limbajului.
Primul capitol este o prezentare succinta a conceptului de comic, adica atat a mecanismului comicului, dar si cateva implicatii ale acestuia in opera lui Caragiale.
In cel de-al doilea capitol am atins unele aspecte ale problematicii in marile comedii, astfel acest capitol reprezinta, in fapt, o masa pentru urmatoarele capitole.
Capitolele al treilea si al patrulea sunt capitole de sinteza in care am incercat sa arat noutatea pe care o aduce opera lui Caragiale.
De fapt noutatea pentru opera de formatie a autorului, Caragiale a reusit sa prefigureze unele din elementele literaturii moderne: intertextualitatea, si fenomenul kitsch.
Capitolul al cincilea este de fapt cel mai important pentru lucrarea aceasta deoarece aici am aratat, pe text, in exemple cat se poate de exacte prezenta comicului de limbaj in opera lui Caragiale, dar si implicatiile acestuia asupra sensului si problematicii textului.
Teatrul caragialian ne ofera, de fapt, o felie de viata din societatea romana; iar in comedii putem urmarii o ascensiune pe scara sociala si morala a personajelor, de la mahalagiul pur la pseudointelectual.
De fapt intalnim porniri si pasiuni omenesti, desertaciune, iubire, goana dupa iubire, exploatarea celor marginiti cu ajutorul frazelor declamatorii; fenomene folosite de catre tipuri umane intr-o societate lipsita de orice prejudecati.
1. CONCEPTUL DE COMIC 1. 1. Mecanismul comicului O prima remarca se impune referitoare la faptul ca in realitatea inconjuratoare, in viata, comicul in stare pura nu se afla, el este desemnat datorita ...
ALEXANDRESCU SICA - "TOVARASUL MEU DE DRUM, TUTUNUL - NOI SI VECHI DESPRE CARAGIALE" - BUCURESTI, EDITURA EMINESCU, 1973
ALLEMANN BEDA - "DE LIRONIE EN TANT QUE PRINCIPE LITTERAIRE" - POETIQUE, NR. 36, 1978
ARISTOTE - "POETICA" - BUCURESTI, EDITURA IRI, 1998
BERGSON HENRI - "TEORIA RASULUI" - INSTITUTUL EUROPEAN, IASI, 1992
CAP - BUN MARINA - "OGLILNDA DIN OGLINDA: STUDIU DESPRE OPERA LUI I. L. CARAGIALE" - CONSTANTA, EDITURA PONTICA, 1998
CAZIMIR STEFAN - "CARAGIALE UNIVERSUL COMIC" - BUCURESTI, EDITURA CARTEA ROMANEASCA, 1967
CAZIMIR STEFAN - "NU NUMAI CARAGIALE" - BUCURESTI, EDITURA CARTEA ROMANEASCA, 1984
CALINESCU ALEXANDRU - "CARAGIALE SAU VARSTA MODERNA A LITERATURII" - IASI, INSTITUTUL EUROPEAN, 2000
CIOCULESCU SERBAN - "CARAGIALEANA" - BUCURESTI, EDITURA EMINESCU, 1977
CIORAN EMIL - "CONVORBIRI" - BUCURESTI, EDITURA HUMANITAS, 1992
CONSTANTINESCU I. - "CARAGIALE SI INCEPUTURILE TEATRULUI EUROPEAN MODERN" - BUCURESTI, EDITURA MINERVA, 1974
CONSTANTINESCU POMPILIU - "STUDII SI CRONICI LITERARE" - BUCURESTI, EDITURA ALBATROS, 1974
DELAVRANCEA BARBU STEFANESCU - "SULTANCA" - BUCURESTI, EDITURA ALBATROS, 1973
ENESCU RADU - "CRITICA SI VALOARE" - CLUJ - NAPOCA, EDITURA DACIA, 1973
FANACHE VASILE - "CARAGIALE" - CLUJ - NAPOCA, EDITURA DACIA, 1984
GLUCKSMANN ANDRE - "PROSTIA" - BUCURESTI, EDITURA HUMANITAS, 1993
GOCAR MATEI - "CONU LEONIDA FATA CU REACTIUNEA. OPERA COMICA PENTRU TEXTUL LUI CARAGIALE" - BUCURESTI, EDITURA PARTITURA, 1984
GREIMAS A. J. - "LES ACQUIS ET LES PROFETS, PREFATA LA J COUTETES INTRODUCTION A LA SEMIOTIQUE" - PARIS, NACHETTE, 1976
HUTCHEON LINDA - "A THEORY OF PARODY" - METHNEN, NEW - YORK AND LONDON, 1985
IBRAILEANU GARABET - "SPIRITUL CRITIC IN CULTURA ROMANA" - OPERE, BUCURESTI, EDITURA MINERVA, 1974
ION LUCA CARAGIALE - "MOMENTE SI SCHITE. POVESTIRI" - CRAIOVA, EDITURA SCRISUL ROMANESC, 1982
ION LUCA CARAGIALE - "NUVELE, POVESTIRI, AMINTIRI" - TIMISOARA, EDITURA FACLA, 1984
ION LUCA CARAGIALE - "OPERE" - BUCURESTI, E. S. P. L. A. , 1959
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.