Generalități conceptuale despre responsabilitate și vinovăție în Grecia Antică

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 LUMEA ZEILOR SI LUMEA OAMENILOR IN ILIADA SI ODISEEA
2 INTRUZIUNEA DIVINULUI IN COTIDIANUL UMAN
3 INTERVENTII SI CONSECINTE
3.1 ZEII SI PUTEREA SPIRITULUI
3.2 REACTII UMANE IN RANDUL DIVINITATILOR
3.3 MIASMA
4 RESEMNARE SAU ACTIUNE
5 SENSURILE TRAGICULUI
5.1 TRAGIC SI TRAGEDIE
5.2 FATALITATEA TRAGICA
5.3 LIBERTATEA TRAGICA
6 CONCLUZIE
7 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

A vorbi despre destin ca despre singura forta care determina actiunile omenesti inseamna a ne raporta la un termen care contrariaza si limiteaza conditia umana. Destinul vine in paralel cu reactia zeilor, insa este mai presus de oameni si de zei.

El reprezinta forta cea mare, in fata careia si zeii se pleaca, dar, in definitiv, nu este singura forta. In Geneza imaginea aparitiei omului este strans legata de crearea acestuia dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu. Aceeasi idee se intalneste si in teoria despre creatia universului la vechii greci, imagine despre care vorbeste Ovidius in Metamorfoze: S-a nascut omul, fie ca l-a creat din samanta divina acel facator al lucrurilor si obarsie a unei lumi mai bune, fie ca lutul proaspat si de curand despartit de inaltul eter pastra in sine semintele cerului cu care era inrudit, lut pe care fiul lui Japet, dupa ce l-a amestecat cu apa de rau, l-a plasmuit dupa chipul zeilor care carmuiesc toate.

Fiinta divina poseda, deci, perfectiunea, finta umana este doar o copie a ei, insa ceva divin exista si in lume, cum ceva lumesc exista si in divinitati. Zeii participa la existenta oamenilor pentru a-i ajuta sau pentru a-i prigoni, fara ca, intr-un caz sau in celalalt, atitudinea sa le fie indreptatita de purtarea acestora din urma. Succesul, reusita in orice intreprindere omeneasca nu depind, in ultima instanta, de valoarea individuala, ci de sprijinul acordat de Nemuritori dupa indemnuri ce nu cunosc justificare. Zeus ne este infatisat ca intruparea unei vointe atotputernice, dar arbitrare, ale carei manifestari nu pot fi nici prevazute, nici evitate. Partea de bine si de rau a muritorilor este fixata dupa criterii care n-au a face cu virtutea sau cu dreptatea, si aceasta din chiar clipa nasterii, inainte ca individul sa fi avut ragazul sa-si manifeste insusirile bune sau rele.

Cele doua poeme homerice Iliada si Odiseea sunt oglinzile perfecte ale omului grec. Timp de secole ele au hranit spiritul grecesc si au ramas modelele imitate atat in lucrarile de arta cat si in cele de fiecare zi. Ulise si Ahile, cei care domina cu personalitatea lor extraordinara, primul Odiseea, celalalt Iliada, sunt modelele eroului grec, Ulise aparand ca un erou apolinic, iar Ahile ca un erou dionisiac. Lumea zeilor, cu toata diferenta si ciudatenia ei, a devenit cunoscuta oamenilor prin glasul poetilor, puterile de dincolo imbracand, gratie povestirilor care le aduceau in scena, o forma familiara, accesibila inteligentei. Cerul si pamantul intre unul si celalalt Zeus se face trasatura de unire prin ploaie (Zeus ombrios, hyetios, ikma, ios, ploiosul, umedul), prin vanturi (Zeus urios, euanemos, vantosul, al vantului bun), prin traznet (Zeus astrapaios, bronton, keraunos, traznitorul, tunatorul). *1. Intre inalturi si lumea de jos, el mai face legatura si intr-un alt fel: prin semnele si oracolele care transmit nemuritorilor de pe acest pamant mesajele pe care li le trimit zeii ceresti. Oracolul de la Dodona, cel mai vechi ...

Bibliografie:

BUFFIERE FELIX - "MITURILE LUI HOMER SI GANDIREA GREACA" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1987

CHAMOUX FRANCOIS - "CIVILIZATIA GREACA" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1985

CUSSET CRISTOPHE - "LA TRAGEDIE GRECQUE" - EDITIONS DU SEUIL, 1997

DODDS E. R. - "GRECII SI IRATIONALUL" - EDITIA A DOUA, EDITURA POLIROM, IASI, 1998

DOMENACH JEAN - MARIE - "INTOARCEREA TRAGICULUI" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1995

ESCHIL - "ORESTIA" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1979

ESCHIL - "RUGATOARELE, PERSII, SAPTE CONTRA TEBEI, PROMETEU INLANTUIT" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1982

FINLEY M. I. - "LUMEA LUI ODISEU" - EDITURA STIINTIFICA, BUCURESTI, 1968

FLACELIERE ROBERT - "VIATA DE TOATE ZILELE IN GRECIA SECOLULUI LUI PERICLE" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1976

HOMER - "ILIADA" - EDITURA PENTRU LITERATURA UNIVERSALA, BUCURESTI, 1967

HOMER - "ODISEEA" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1971

LIICEANU GABRIEL - "TRAGICUL: O FENOMENOLOGIE A LIMITEI SI A DEPASIRII" - EDITURA HUMANITAS, BUCURESTI, 1993

RACHET GUY - "TRAGEDIA GREACA" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1980

ROHDE ERWIN - "PSYCHE" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1985

SOFOCLE - "OEDIP - REGE" - EDITURA PENTRU LITERATURA, BUCURESTI, 1965

VERNANT JEAN - PIERRE - "MIT SI GANDIRE IN GRECIA ANTICA" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1995

VERNANT JEAN - PIERRE - "MIT SI RELIGIE IN GRECIA ANTICA" - EDITURA MERIDIANE, BUCURESTI, 1995

VOINESCU ALICE - "INTALNIRE CU EROI DIN LITRATURA SI TEATRU, ANTOLOGIE" - EDITURA EMINESCU, 1983

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Generalitati conceptuale despre responsabilitate si vinovatie in Grecia Antica
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2001
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
39 pagini
Imagini extrase:
51 imagini
Nr cuvinte:
16 310 cuvinte
Nr caractere:
75 858 caractere
Marime:
70.78KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Litere
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
-
Materie:
Litere
Sus!