Filosofia kantiană, izvor al dezvoltării antropologiei filosofice

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 REZUMAT
2 INTRODUCERE - CONCEPTUL ANTROPOLOGIEI LA KANT
3 AUTONOMIA FIINTEI RATIONALE
4 UNITATEA INTELIGIBILULUI SI SENSIBILULUI
5 FINALITATE SI SCOP - OMUL CA SCOP FINAL
6 IMPERATIVUL CATEGORIC, EXPRESIE A RELATIEI RATIONALE INTRE OAMENI
7 DEMNITATEA OMULUI IN VIZIUNE KANTIANA
8 OMUL SI VALORILE CULTURALE
9 UNITATEA CONSTIINTEI DE SINE A OMULUI KANTIAN
10 IMPORTANTA FILOSOFIEI KANTIENE PENTRU DEZVOLTAREA ANTROPOLOGIEI FILOSOFICE

Extras din licența:

Am prezentat conceptia lui Immanuel Kant despre om, elementele de antropologie ale acestei conceptii.

In capitolul introductiv am facut o scurta prezentare a lucrarii lui Kant Antropologia din punct de vedere pragmatic, ultima lucrare aparuta in timpul vietii filosofului (1800). Aceasta antropologie este elaborata in urma unor notite de curs kantiene.

In capitolele urmatoare am prezentat diferitele trasaturi si ipostaze ale fiintei rationale, ale omului asa cum reies ele din filosofia lui Kant.

Am vizat in lucrare numai perioada criticista. Astfel am avut in vedere omul ca fiinta rationala inzestrata cu constiinta de sine.

In prima Critica constiinta de sine este prezentata in forma constiintei propriei experiente. Cunoasterea omului are doua surse: sensibilitatea si intelectul care sunt facultatile intuitiilor si conceptelor. Conceptele ce nu pot fi presupuse in experienta sunt categoriile. Categoriile sunt formele noastre de gandire. Conditiile in care se aplica categoriile sunt principiile. Suma acestora defineste limitele pretentiilor noastre la o cunoastere a priori.

Constiinta de sine cere ca lumea sa apara conform categoriilor. O descriere sumara a perspectivei noastre este oferita de umanitatea transcendentala a aperceptiei. Filosofia critica kantiana ne ofera o perspectiva asupra omului ca scop final.

Omul este un scop in sine si nu trebuie folosit ca mijloc, este scop obiectiv a carei existenta este prin ea insasi un scop. Omul este de asemenea fiinta rationala, fiinta libera. Fara libertate omul n-ar putea fi moral. Faptele morale nu pot fi efectuate decat de o vointa autonoma, iar autonomia vointei presupune libertatea, adica posibilitatea de a indeplini imperativul categoric. Moralitatea poate fi exprimata numai in imperative categorice. Ele se intemeiaza numai pe ratiune.

Formularile imperativului categoric sustin gandirea morala obisnuita asa cum perceptiile sintetice a priori ale intelectului sustin cunoasterea stiintifica comuna.

In fata legii morale toti oamenii sunt egali. Imperativul categoric interzice toate formele de constrangere arbitrara. Judecata morala priveste intentia buna sau rea a unei actiuni. Legea morala se manifesta in agentul moral. Valoarea agentului moral consta in capacitatea de a rezista inclinatiilor.

Un aspect al fiintei umane cu relevanta pentru antropologie este cel de demnitate. Pentru Immanuel Kant conceptul de demnitate este fundamental. Demnitatea este definita de catre Kant ca fiind valoarea lucrurilor pretuite pentru ele insele. Menirea omului in univers este pentru Kant cultura. Ea este conceputa ca o relatie intre natura si moralitate si cum libertatea este baza moralei, nici fundamentele normative de culturi sau mai pot fi pur si simplu naturale.

Oamenii nu s-au creat pe ei insisi, deci sunt supusi cum si cultura este supusa odata cu ei conditiilor naturale, care, intrucat omul este liber nu trebuie confundate cu directive naturale sau imperative. Natura lasa nehotarat ceea ce pot ...

Bibliografie:

C. NOICA - "KANT SI METAFIZICA DUPA INTERPRETAREA LUI HEIDEGGER" - VOL. IMM. KANT, 200 DE ANI DE LA APARITIA CRITICII RATIUNII PURE, BUCURESTI, EDITURA ACADEMIEI, RSR, 1982

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PURE" - CAP II, METODOLOGIA TRANSCENDENTALA, BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, 1969

DENIS HUISMAN - "DICTIONAR DE OPERE MAJORE ALE FILOSOFIEI" - BUCURESTI, EDITURA ENCICLOPEDICA, 2001

N. BELLU - "ETICA LUI KANT" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 74, 1974

IMM. KANT - "LOGICA GENERALA" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, PAG. 78, 1985

VIOREL CERNICA - "CONSTANTIN RADULESCU - MOTRU SI PROIECTUL ANTROPOLOGIC KANTIAN" - BUCURESTI, EDITURA DASCAL, PAG. 44, 2000

ION PETROVICI - "DOUASPREZECE PRELEGERI UNIVERSITARE DESPRE IMMANUEL KANT" - IASI, EDITURA AGORA, PAG. 196, 1994

IMM. KANT - "ANTHROPOLOGIE. . . " - PARIS, LIBRAIRE PHILOSOPHIQUE DE LANDRANGE, PAG. 9, 1863

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PRACTICE APUD IMM. KANT" - TRATAT DE PEDAGOGIE, BUCURESTI, EDITURA LEON ALCALAY, PAG. 94, 1912

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PRACTICE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 215, 1972

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PURE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 447, 1969

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PRACTICE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 80, 1972

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PRACTICE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 176, 1969

IMM. KANT - "GRUNDLEGUNG ZUR METAPHISIK DER SITTEN 1785" - APUD TUDOR VIANU, OPERE, VOL. 9, BUCURESTI, EDITURA MINERVA, PAG. 332, 1990

TUDOR VIANU - "OPERE" - VOL. 9, BUCURESTI, EDITURA MINERVA, PAG. 333, 1990

IMM. KANT - "CRITICA FACULTATII DE JUDECARE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, PAG. 374, 1981

IMM. KANT - "CRITICA FACULTATII DE JUDECARE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, PAG. 76, 1981

MIRCEA FLORIAN - "INTRODUCERE LA CRITICA FACULTATII DE JUDECARE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA SI ENCICLOPEDICA, PAG. 2021, 1981

IMM. KANT - "INTEMEIEREA METAFIZICII MORAVURILOR" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 204 - 234, 1972

IMM. KANT - "INTEMEIEREA METAFIZICII MORAVURILOR" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, 1972

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PRACTICE, BUCURESTI" - EDITURA STIINTIFICA, PAG. 112, 1972

IMM. KANT - "TRATAT DE PEDAGOGIE" - BUCURESTI, EDITURA LEON ALCALAY, PAG. 120, 1912

TUDOR VIANU - "OPERE" - VOL. 9, BUCURESTI, EDITURA MINERVA, PAG. 333, 1980

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PRACTICE, BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 339, 1972

IMM. KANT - "WERKE" - VOL. 12, PAG. 92, APUD FILOSOFIE, CURS DE BAZA, BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 420, 1999

IMM. KANT - "IDEE ZU EINER ALLGEMEINEN GESCHICHTE IN WELTBURGERLICHER ABSICHT, 1784" - APUD FILOSOFIE, CURS DE BAZA, BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 420, 1999

IMM. KANT - "CRITICA RATIUNII PURE" - BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 267, 1969

I. PETROVICI - "DOUASPREZECE PRELEGERI UNIVERSITARE DESPRE KANT" - IASI, EDITURA AGORA, PAG. 278, 1994

PLESSNER - "FILOSOFIE" - CURS DE BAZA, BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 361, 1999

BOLLNOW - "FILOSOFIE" - CURS DE BAZA, BUCURESTI, EDITURA STIINTIFICA, PAG. 361, 1999

C. NOICA - "KANT SI METAFIZICA, DUPA INTERPRETAREA LUI HEIDEGGER" - VOLUMUL IMMANUEL KANT - 200 DE ANI DE LA APARITIA "CRITICII RATIUNNII PURE", BUCURESTI, EDITURA ACADEMIEI RSR, 1982

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Filosofia kantiana izvor al dezvoltarii antropologiei filosofice
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2001
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
27 pagini
Imagini extrase:
46 imagini
Nr cuvinte:
11 439 cuvinte
Nr caractere:
58 933 caractere
Marime:
49.16KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Litere
Predat:
la facultate din Bucuresti
Specializare:
-
Materie:
Litere
Sus!