Delimitarea clasică și romantică în creațiile eminesciene

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 MOTIVAREA GENERALA SI PERSONALA A ALEGERII TEMEI
3 LITERATURA EUROPEANA SI ROMANA INTRE CLASICISM SI ROMANTISM
3.1 MODURI DE DIFERENTIERE
3.2 RECUPERARE CULTURALA
3.3 ROTUNJIREA UNUI SUFLET
3.4 COMPLEMENTARITATE SI SINTEZA
3.5 SUPREMATIA MODELELOR INTERNE
3.6 O DIALECTICA A LIMBAJULUI
3.7 UN SUFLU ORIGINAR, ORGANIC
3.8 MONOLOGAND ASUPRA DESTINULUI
3.9 SPIRITUL DE GEOMETRIE
3.9.1 NOTA 1
3.9.2 NOTA 2
4 FUNDAMENTAREA STIINTIFICA, DOCUMENTAREA TEMEI
5 DRUMUL SPRE NEMARGINI
5.1 BUNA VECINATATE
5.1.1 NOTA 1
5.2 VIZIUNEA COSMOLOGICA SI ONTOLOGICA
5.2.1 TREI ATITUDINI STRUCTURALE
5.2.2 VIZIUNEA COSMOLOGICA (CELE OPT MITURI POETICE FUNDAMENTALE)
5.2.3 MOTIVE ROMANTICE IN OPERA EMINESCIANA
5.2.4 POEZIA IUBIRII SI A NATURII
5.2.5 FOLCLORUL, IZVOR DE INSPIRATIE
5.2.6 SCRISORILE
5.2.7 REPERE DE INTERPRETARE LA "ODA - IN METRU ANTIC"
5.2.7.1 NOTA 1
5.2.7.2 NOTA 2
6 PRECIZAREA IPOTEZELOR DE LUCRU, A OBIECTIVELOR SI METODOLOGIA CERCETARII. ASPIRATIA SPRE O ARTA IDEALA
6.1 UN PROZATOR SURPRINZATOR
6.2 TRANSFIGURAREA REALITATII
6.3 INTRE DOUA ATITUDINI
7 PREZENTAREA SI INTERPRETAREA REZULTATELOR OBTINUTE
7.1 SUB SEMNUL MARII SINTEZE
7.1.1 ZBATEREA INTRE CONTRARII
7.1.2 CONFLUENTE LIRICE
7.1.3 MOTIVUL "FLORII ALBASTRE"
7.1.4 COMPOZITIA CONTRARIILOR
7.1.5 CONTRASTUL CONDITIEI UMANE
7.1.6 O DRAMA A ANTINOMIILOR
7.1.7 PERFECTIUNEA OPEREI
7.1.8 POEMUL DORULUI
7.1.9 POEZIA DE INTROSPECTIE
7.1.10 INTRE ROMANTICITATE SI CLASICITATE
7.2 SUB SEMNUL BUCURIEI SI AL MODELULUI FIINTEI ROMANESTI
7.2.1 VIBRATII SPIRITUALE
7.2.2 CAPODOPERELE DRAMATICE
7.2.3 TEME SI MOTIVE
7.2.4 OPERA SCRIITORULUI - REPERE DE PREZENTARE
7.2.5 VALORI ARTISTICE SI DE LIMBA
7.2.6 DIALECTICA TEZEI, ANTITEZEI SI SINTEZEI
7.2.7 INTRE CUNOSCUT SI MISTER
7.2.8 VIRTUALITATI SIMBOLICE
7.2.9 IN CONTEMPORANEITATEA POEZIEI MODERNE EUROPENE
7.2.10 PUNCTUL DE PLECARE PENTRU TOATA DEZVOLTAREA VIITOARE
7.2.11 INTRE DOUA POTURI
7.2.12 OPERA DE FOC SI DE AUR
7.2.13 ANTINOMIA DINTRE BASM SI GANDIRE
8 PROPUNERI METODICE SI AMELIORATIVE
9 CONCLUZII
10 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Clasicismul, in literaturile vest europene, in primul rand in cea franceza, a fost expresia unui program preferand spontaneitatii canonicul. Codificat, devenit aproape un mit, umanismul greco - latin, reactualizat intai in gandirea Renasterii, opunea spiritualitatii curente structuri- model, cu functie exemplificatoare, formalizanta. Un fel de autoritate institutionala cu trimiteri la Aristotel, la Ouintilian si Longinus, actioneaza dogmatic, ordonator, impotriva tendintelor subiective, degazate.

Inscrierea in tipare seamana, pana la un punct, cu dictatura unui destin coercitiv, prezidand un timp al perfectiunii, inchis in sine, timp pe care 1-ar fi reprezentat desavarsit si exclusiv arta clasica, generatoare de prototipuri. S-a dovedit din unghiuri diverse, ca la Racine, de pilda, circula subtextual un fluid romantic, deci un produs al tensiunii personale, intercalat acolo unde altii, beatificand modelele vechi, propuneau cenzura, antilirismul. Trebuia un Prometeu modern, un iconoclast, care, insurgent subtil, sa delimiteze orizonturile. Lectia clasicilor antichitatii, sub raportul reprezentarii convergente, trebuia stimulata global, oarecum didactic, in spiritul preluarii unor principii solide, pe de alta parte, eliberarea de canoane, paralel cu tendintele antifeudale in ideologie, devenea o conditie a spiritului modern, emancipat, dinamic, independent. Voltaire, care-si pune amprenta pe un intreg secol, n-a avut suficient curaj, de aceea veacul al optsprezecelea (le siecle de Voltaire, secolul luminilor) e inca dominat de mitologie si insesi piesele frondeurului, personalitate europeana, acuza impresia de epigonism. Preromanticii (pana la ivirea lui Lamartine, apoi revolutia romantica insemnau, aparent, o antiteza: aparent, fiindca in fond romanticii pastreaza din clasicism cultul acuratetei, al dictiunii desavarsite, claritatea expresiei ei detasandu-se prin subiectele, prin solutii estetice, nu si prin disciplina interioara a frazei.

Mitologia si istoria, sintagmele folclorice si eroul - opineaza Romul Munteanu1 - natura filtrata printr-o anumita stare de suflet, prin aceste modalitati. Eminescu se inscrie cu primele sale acorduri lirice intr-un peisaj romantic al poeziei romanesti.

Dar, creand un discurs poetic etern, Eminescu este totodata un clasic, de doua ori clasic.

Ramane sa mai distingem intre un clasicism si altul, intre romantisme si romantisme, sa relevam stratificari si abateri, pigmenti si tendinte ca moduri de diferentiere, structuri in care elemente de fond abisal coopereaza cu influente catalizatoare externe. Despre clasicismul german opiniile sunt impartite, dar fiind ca Goethe, si mai tanarul Schiller, desi considerati a-l reprezenta (intre 1785 si 1830) nu-1 exprima plenitudinal.

Cand dupa primul razboi mondial un comparatist, L.

Reynaud, vorbea de originile anglo - germane ale romantismului, obligatiile nu au intarziat, dar fara sa convina. Popularele proze sentimentale ale englezului Richardson (Pamela si ...

Bibliografie:

ROMUL MUNTEANU - "LA CIVILISATION DES LIVRES. LITTERATURE ROUMAINE, LITTERATURE EUROPEENNE" - EDITIONS UNIVERS BUCAREST, 1976

EDGAR PAPU - "DIN CLASICII NOSTRI. CONTRIBUTII LA IDEEA UNUI PROTOCRONISM ROMANESC" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1977

E. LOVINESCU - "CRITICE. EDITIE INGRIJITA SI PREFATA DE EUGEN SIMION. TABEL CRONOLOGIC DE G. GHEORGHITA. BPT" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1979

V.L. SAULNIER - "LA LITTERATURE FRANCAISE DU MOYEN IGE, DE LA RENAISSANCE, DU SIECLE CLASSIQUE, DU SIECLE PHILOSOPHIQUE, DU SIECLE ROMANTIQUE" 1964

M. KOGALNICEANU - "SCRIERI ALESE. II" - ESPLA, BUCURESTI, 1955

ZOE DUMITRESCU BUSULENGA - "ITINERARII PRIN CULTURA" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1982

G. CALINESCU - "SENSUL CLASICISMULUI" - REVISTA FUNDATIILOR REGALE, 1946, NR. 2

TUDOR VIANU - "OPERE. I" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1971

E. LOVINESCU - "MEMORII. II" - SCRISUL ROMANESC, CRAIOVA

MIHAI EMINESCU - "LUCEAFARUL. TABEL CRONOLOGIC, PREFATA, COMENTARII SI BIBLIOGRAFIE DE MARIN MINCU" - EDITURA ALBATROS, BUCURESTI, 1978

D. POPOVICI - "IDEOLOGIA LITERATURII LUI I. HELIADE RADULESCU" - EDITURA CARTEA ROMANEASCA, 1935

PAUL CORNEA - "ORIGINILE ROMANTISMULUI ROMANESC" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1972

AMITA BHOSE - "EMINESCU SI INDIA" - EDITURA JUNIMEA, 1978

EDGAR PAPU - "DESPRE STILURI" - EDITURA EMINESCU, BUCURESTI, 1986

G. CALINESCU - "UNIVERSUL POEZIEI. ANTOLOGIE CU O POSTFATA DE AL. PIRU" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1971

MIHAI EMINESCU - "POEZII. ANTOLOGIE, PREFATA, TABEL CRONOLOGIC SI REFERINTE CRITICE DE AURELIAN GOCI" - EDITURA 100+1 GRAMAR, BUCURESTI, 2002

FANUS BRAILESTEANU - "ESEURI" - EDITURA DACIA, CLUJ NAPOCA, 1982

G. CALINESCU - "OPERA LUI MIHAI EMINESCU" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1976

M. EMINESCU - "POEZII. ANTOLOGIE SI PREFATA DE EUGEN SIMION" - EDITURA FUNDATIEI CULTURALE ROMANE, BUCURESTI, 1991

GASTON BACHELARD - "APA SI VISELE. ESEU DESPRE IMAGINATIA MATERIEI. TRADUCERE DE IRINA MAVRODIN" - EDITURA UNIVERS, BUCURESTI, 1995

EUGEN SIMION, FLORINA ROGALSKI, DANIEL CRISTEA-ENACHE - "LIMBA SI LITERATURA ROMANA, CLASA A XL-A" - EDITURA CORINT, 2002

M. EMINESCU - "LITERATURA POPULARA. EDITIE INGRIJITA SI PREFATA DE D. MURARASU, TABEL CRONOLOGIC DE ION CRETU. PBT" - EDITURA MINERVA, BUCURESTI, 1979

MIHAI EMINESCU - "DESPRE CULTURA SI ARTA" - EDITIE INGRIJITA DE D. IRIMIA, JUNIMEA, 1970

C. BARBOI, S. BOATCA, M. POPESCU - "LIMBA SI LITERATURA ROMANA" - EDITURA RECIF, 1995

C. BARBOI, V. LISMAN, M. POPESCU - "LIMBA SI LITERATURA ROMANA" - EDITURA METEORA PRESS, BUCURESTI, 2001

M. BADEA - "LIMBA SI LITERATURA ROMANA PENTRU ELEVII DE LICEU" - ED. REGIS, BUCURESTI, 2000

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Delimitarea clasica si romantica in creatiile eminesciene
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2008
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
83 pagini
Imagini extrase:
112 imagini
Nr cuvinte:
28 673 cuvinte
Nr caractere:
150 807 caractere
Marime:
129.04KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Litere
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Litere
Sus!