Mesianismul iudaic și cel creștinesc

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

Introducere 3
Capitolul I: Mesianismul Iudaic 8
1.1 Istoria politica a statului Israel, de la divizare pina la caderea Iudeei
1.2 Miscarea prorocilor
1.3 ,,Prorocii scriitori"
Capitolul II: Mesianismul Crestin 37
2.1 Palestina de la cucerirea romana, pina la Isus
2.2 Viata si activitatea lui Isus
Concluzii 83
Bibliografie generala 85

Extras din licența:

In conditiile actuale, cind s-a destramat lagarul socialist, iar impreuna cu el a disparut si ateismul militant, a crescut considerabil interesul fata de radacinile ideologice ale crestinismului, una dintre care o constitue mesianismul iudaic care la rindul sau a generat mesianismul crestin.

Unele aspecte ale acestor fenomene au fost abordate de catre istoricii germani, francezi, italieni, rusi, englezi, dar nu este o lucrare integra, cu aceasta denumire, care ar reflecta corelatia dintre ambele componente ale crestinismului primar. In literatura romana exista traduceri ale cercetatorilor straini, dar lucrari originale la tema respectiva lipsesc.

Scopul tezei de licenta consta in cercetarea conditiilor istorice in care a aparut mesianismul iudaic si influenta lui asupra celui crestin, caracteristica principalelor personalitati care au emanat aceste idei. Am incercat sa demonstrezi ca religia crestina are radacini adinci in trecutul indepartat al istoriei iudeilor.

Teza de licenta a fost efectuata in baza studierii Vechiului si Noului Testament, a manuscriselor qumraniene, a operilor istoricilor iudei si romani, cit si a literaturii speciale din secolul al XIX-lea si al XX-lea.

Vechil Testament, prin cuvintarile profetilor Isaia, Ieremia, Zaharia, Miheea s.a., oglindeste nedreptatile sociale comise de potentatii puterii asupra poporului simplu, pericolul extern care ameninta mereu independenta tarii si visul celor oprimati la vremuri mai bune.

Noul Testament, prin invatatura lui Isus Hristos, contine valori general umane vesnice ca: iubirea intre oameni indiferent de etnie, rasa sau stare sociala, caritatea, compasiunea pentru omul napastuit, nonviolenta, pacea-principii care constitue caracterul universal al religiei crestine.

Faptele si epistolile apostolilor ne informeza despre raspindirea religiei crestine la diferite popoare ale imensului Imperiu Roman. Cea mai enigmatica si mai greu intelesa lucrare a Noului Testament este Apocalipsa lui Ioan Teologul, din care putem afla componenta etnica si sociala a primilor crestini, idealul si conceptia lor politica.

O sursa pentru cunoasterea situatiei interne si externe a Iudeei o prezinta lucrarea lui Iosif Flavius ,,Antichitati iudaice", care reflecta istoria Palestinei din vremuri legendare pina in secolul I a. Cr. Din ea aflam despre situatia Iudeei in preajma aparitiei crestinismului, instaurarea protectoratului roman, confruntarile dintre partidele politice si programele lor. Interes deosebit prezinta relatarea istoricului iudeu cu privire la secta esenienilor. De o valoare exceptionala este relatarea extratestamentara a lui Iosif Flavius privind personalitatile lui Isus si a lui Ioan Botezatorul, fapt ce demonstreaza convingator istoricitatea lor. Aceasta informatie a servit drept suport pentru scoala istorica.

O informatie pretioasa contin Manuscrisele qumraniene, descoperite dupa al II-lea razboi mondial in nord-vestul Marii Moarte. Modul de vata, formele organizatorice, componenta sociala si ideile mesianice ale qumranienilordovedesc, dupa opinia savantilor ca ei au fost precursorii crestinismului primar.

Operele istoricilor romani (Tacit, Suetonius) si corespondenta lui Plinius cel Tanar cu Traian, relateaza despre componenta sociala a primilor crestini si de atitudine lor aroganta fata de ei.

Sursele analizate mai sus ne-au permis sa cercetam premisele istorice ale mesianismului si evolutia lui in cadrul Imperiului Roman.

Studierea stiintifica a originii crestinismului si a radacinilor sale a aparut la sfirsitul secolului al XVIII-lea in Franta pe fondalul revolutiei din perioada respectiva.

Aici a fost intemeiata scoala mitologica, care a abordat problemei existentei reale ale personajelor biblice.

Fondatorii ei Charles Francois Dupuy si Constantin Francois Volny, au elaborat teoria astralo-solara, conform careia Isus Hristos si ucenicii lui nu sint personaje istorice ci copii ale astrelor ceresti. Isus simbolizeaza soarele iar ucenicii lui cele douasprezece constelatii. Alti reprezentanti ai scolii mitologice(englezul D. Robertson si neamtul A. Drevs) cauta radacinile crestinismului in cultul stravechi agricol (Yoshua) al aborigienilor Palestinei. Scoala mitologica a fost sustinuta cu mici exceptii, de istoriografia marxista, in special de cea sovietica pentru a nega istoriocitatea personalitatilor biblice, inclusiv si a lui Isus Hristos. In sprijinul ei au scris propagandistii ateismului militant Yaroslavski, istoricii A. Ronovici, S. Kovaliov, A. Kravelev s.a.Scola mitologica afirma ca informatia surselor extratestamentare cu privire la personalitatea lui Hristos este o interpolare intentionata a scriitorilor crestini in operele autorilor antici

Bibliografie:

Izvoare

1. Biblia

2. Flavius Iosif, Antichitati Iudaice (fragmente) // McDowell Josh, Marturii care cer un verdict, Here' s Life Publishers, NC. Wheaton IL SUA, 1992

3. Manuscrisele de la Marea Moarta (fragmente) // Originile crestinismului, Polirom, Iasi, 2002

4. ?????? ?????, ????????? ?????????, ??? 2, ????????, ?????, 1994

5. ???????? ???????? ???? (fragmente) // ???????????? ???????, 24(87), ?????, ?????????, 1973

B. Literatura

6. Cel mai mare om care a trait vreodata, Watch Tower, Roma, 2002

7. Chalier Chaterine, Faessler Marc,Judaisme et Christianisme l'ecoute en partage, Cerf, Paris,2001

8. Chavot Pierre, Potin Jean, L'Abecedaire du Christianisme, Flammarion, Paris 2000

9. Delumeau Jean, Des religions et des Hommes, Livre de poche, Paris, 1999

10. Delumeau Jean, Religiile Lumii, Humanitas, Bucuresti, 1996

11. DEX, Univers encyclopedic, Bucuresti, 1998

12. Dictionaire Encyclopedique du Judaisme, Robert Laffont S.A., Paris-1996

13. Dictionar Biblic,Societatea Misionara Romana, Editura "Carte Crestina", Oradia ,1995

14. Dictionar Enciclopedic de personaje biblice, Editura Enciclopedica, Bucuresti 1996

15. Dictionar Enciclopedic Ilustrat, Cartier, 2004

16. Dictionnaire des Mots de la Fois chretiene, Cerf, Paris, 1992

17. Edmond Jacob, Vechiul Testament, Humanitas, Bucuresti, 1993

18. Eisenberg Josy, O istorie a evreilor, Humanitas, Bucuresti, 1993

19. Eliade Mircea, Istoria credintelor si ideilor religioase, vol II, Universitas, Chisinau, 1992

20. Encyclopedia Universalis, Encyclopedia Universalis France S.A., 1996

21. Fouilloux Danielle, Dictionnaire culturel de la Bible, Cerf, Paris,1990

22. Gerard Andre-Marie, Dictionnaire de la Bible, Robert Laffont S.A., Paris, 1989

23. Grand Larouse Universel, Larouse, Paris, 1993

24. Johanson Paul, O istorie a Evreilor, Hasefer, Bucuresti,2001

25. Lamaitre Nicole, Dictionnaire Culturel du Christianisme, Nathan, Paris,1994

26. Marile religii, editura Orizonturi

27. McNeil William H., Ascensiunea Occidentului, Arc, Chisinau, 2000

28. Nouailhat Rene, Histoires des Religions: La genese du christianisme, CNDP, Paris,1990

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Mesianismul Iudaic si cel Crestinesc.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
10/10 (2 voturi)
Anul redactarii:
2005
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
89 pagini
Imagini extrase:
89 imagini
Nr cuvinte:
30 712 cuvinte
Nr caractere:
148 495 caractere
Marime:
117.20KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Istorie Universală
Tag-uri:
mitologice, simboluri, Hristos
Predat:
la facultate
Specializare:
Istorie
Materie:
Istorie Universală
An de studiu:
V
Sus!