Studiu de caz privind pictura de icoane bizantine

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 INTRODUCERE
2 ICOANA DE LA ORIGINI PANA IN PREZENT
2.1 LEMNUL SUPORT TRADITIONAL
2.1.1 SUPORTUL
2.1.2 PANOUL DE LEMN
2.1.3 ALEGEREA LEMNULUI
2.1.4 FASONAREA LEMNULUI
2.1.5 USCAREA LEMNULUI
2.2 IMBINAREA SCANDURILOR
2.2.1 CHENARUL RELIEFAT AL ICOANEI INCLEIERILE
2.2.2 MARUFLAREA
2.2.3 STRATUL DE PREPARATIE (GRUNDUL)
2.3 DESENUL PREGATITOR
2.4 AURIREA
2.5 ARGINTAREA
2.5.1 STRATUL PICTURAL
2.5.2 LIANTUL
2.5.3 PIGMENTII
2.5.4 CULORILE MINERALE
2.5.5 CULORILE ORGANICE
2.5.6 PALETA VECHILOR MAESTRI
2.5.7 PIGMENTII FOLOSITI
2.5.8 NUANTELE OBTINUTE PRIN COMBINARE
2.6 PICTAREA ICOANEI
2.6.1 PRIMELE STRATURI DE CULOARE ALE PICTURII
2.6.2 REALIZAREA LINIATURII
2.7 CARNATIA
2.8 ULTIMELE INTERVENTII
2.9 INSCRIPTIILE
2.10 VERNISAREA
2.11 CERUIREA
2.12 ETAPELE PARCURSE IN PICTAREA ICOANEI
3 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

si indrepteaza sufletul, inima si mintea robului Tau; calauzeste-mi mainile ca sa pot infatisa cum se cuvine si in mod desavarsit chipul Tau, al Sfintei Tale Maici si pe cele ale tuturor sfintilor pentru slava, bucuria si infrumusetarea Sfintei Tale Biserici! Reprezentarea lui Hristos presupune asumarea unei datorii care poate deveni de temut a pictorului caruia ii revine doar datoria de a o realiza, tema fiind sub inalta povatuire a unei realitati divine. Daca in arta laica, profana, tema icoanei este reprezentata de simboluri alegorice, in arta crestina tema nu este de domeniul intelectului ci ea reprezinta in sine o taina. In sinodul VII ecumenic 787 se spune referitor la aceasta: De pictor depinde numai aspectul tehnic al lucrarii, dar intregul ei plan, dispozitia si compozitia sa apartin si depind de Sfintii Parinti intr-un chip foarte limpede. Se cuvine inainte de toate a descrie acea stare pe care trebuie sa o aiba cel care picteaza icoanele, fara de care icoana devine doar un simplu obiect de arta, o frumusete lipsita de lumina ce iradiaza in urma impletirii pictarii cu rugaciunea, postul si asceza. Unele icoane vechi sunt facatoare de minuni. Ne punem intrebarea: de ce? Carui fapt se datoreaza acest lucru? Icoana devine facatoare de minuni inca din clipa zamislirii ei in mintea pictorului si pe tot parcursul pictarii ei. Insusi sfantul reprezentat in acea icoana, coboara pentru a indruma, a supraveghea, pentru a-l feri pe iconar de eventualele greseli. Bineinteles, starea sufleteasca a pictorului, trebuie sa corespunda cu nivelul minim de sfintenie trupeasca si sufleteasca. Fara de aceasta, icoana isi pierde atat semnificatia cat si valoarea ei religioasa, spirituala. Pictorul de icoane trebuie sa fie smerit, bland, evlavios, sa nu palavrageasca, sa nu rada peste masura, sa nu fie certaret, nici invidios, nici betiv, nici hot, el trebuie sa respecte curatia duhovniceasca si trupeasca. Azi, cand sunt atatea scoli si atatea ateliere de pictura, doar cele din cadrul manastirilor mai respecta acest lucru. Icoana in cadrul eclezial nu trebuie sa reflecte personalitatea autorului, ci ea trebuie golita de orice sentiment si emotie personala. Ea descopera lumea de dincolo de ea, accentuand atat trasaturile figurative ale sfantului, dar inainte de toate ea pune in evidenta dimensiunea duhovniceasca, interioara. Leonid Uspenski spunea: Telul icoanei este acela de a orienta spre transfigurare toate sentimentele noastre, ca si puterea noastra de intelegere si toate aspectele firii noastre dezbracandu-le de orice exaltare care nu poate fi decat nesanatoasa si vatamatoare. Aflat in fata icoanei, privitorul, dar mai cu seama crestinul simte o bucurie, dar si o tristete provocata poate de nostalgia paradisului pierdut, pe care el il intrezareste in chipul sfantului reprezentat, care datorita vietii sale duhovnicesti a ajuns sa-l vada. Icoana mai poate fi un mijloc de intalnire intre om si Dumnezeu; este o prezenta vie cel ...

Bibliografie:

MICHEL QUENOT - "ICOANA FEREASTRA SPRE ABSOLUT", ED. ENCICLOPEDICA BUCURESTI, 1993

MICHEL QUENOT - "INVIEREA SI ICOANA", ED. CHRISTIANA, BUCURESTI, 1999

CHRISTOPH SCHONBORN - "ICOANA LUI HRISTOS", ED. ANASTASIA, BUCURESTI, 1996

PAUL EVDOCHIMOV - "ARTA ICOANEI O TEOLOGIE A FRUMUSETII", ED. MERIDIANE, BUCURESTI, 1993

MINISTERUL CULTURII - "ARTA DIN MOLDOVA DE LA STEFAN CEL MARE LA MOVILESTI", ED. MUZEULUI DE ARTA AL ROMANIEI, BUCURESTI, 1999

LIVIU LAZARESCU - "PICTURA IN ULEI", ED. SIGMA PLUS, DEVA, 1996

CENINNO CENINNI - "TRATATUL DE PICTURA", ED. MERIDIANE, BUCURESTI, 1977

DIONISIE DIN FURNA - "ERMINIA PICTURII BIZANTINE", ED. MITROPOLIEI BANATULUI, 1979

MARC HAVEL - "TEHNICA TABLOULUI", ED. MERIDIANE, BUCURESTI, 1980

D. I. KIPLIK - "TEHNICA PICTURII VECHILOR MAESTRI", EDITURA DE STAT PENTRU LITERATURA SI ARTA MOSCOVA - LENINGRAD, 1950

M. V. FARMAKOVSKI - "CONSERVAREA SI RESTAURAREA COLECTIILOR DE MUZEU", TRADUCERE DIN LIMBA RUSA, BUCURESTI, 1954

EGON SENDLER - "L ICONA IMMAGINE DELL INVISIBILE", ELEMENTI DI TEOLOGIA, ESTETICA E TECNICA. ED. SAN PAOLO, ROMA, 1984

D. THOMPSON - "THE MATERIALS AND TECHNIQUES OF MEDIEVAL PAINTING", DOVER PUBLICATION, NEW YORK, 1956

F. KONTOGLOS - "EKPHASIS TIS ORTHODOXON IKONOGRAPHIAS", ATENE, 1960

B. IOANIS - "I TEHNIKI TIS AGHIOGRAFIAS", ATENE

GALIGNANI P. - "IL MISTERO E L IMAGINE: L ICONA NELLA TRADIZIONE BIZANTINA", ED. "LA CASA DI MANTOVA " MILANO, 1981

GUILLEM RAMOS POQUI - "COME SI DIPINGE UNA ICONA", ED. PIEMME, 1995

IVANOV V. - "GRANDE LIBRO DI ICONE RUSSE", ED. SAN PAOLO, PATRIARCATO DI MOSCA, 1987

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Studiu de caz privind pictura de icoane bizantine
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (1 voturi)
Anul redactarii:
2000
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
47 pagini
Imagini extrase:
52 imagini
Nr cuvinte:
17 002 cuvinte
Nr caractere:
79 327 caractere
Marime:
68.14KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Artă
Predat:
la facultate din Iasi
Specializare:
Patrimoniu cultural
Materie:
Artă
Sus!