Culorile ca simboluri cristice și semnificația lor

Previzualizare licența:

Cuprins licența:

1 ARTA SI RELIGIA
2 MOTIVATIA TEMEI
3 SEMNIFICATII SIMBOLICE
3.1 CRUCEA
3.2 PAINEA
3.3 SFANTUL POTIR
3.4 LUMANAREA
4 CULORILE SI SEMNIFICATIA LOR
5 MATERIALE SI TEHNICA DE LUCRU
6 BIBLIOGRAFIE

Extras din licența:

Printre manifestatrile vietii sociale, religia este una dintre acelea care a fost mai bine studiata. Cercetarile sociologiei moderne ne imiedica de a reduce religia la sentimentul religios individual. Religia nu apare decat in cadrul societatii, se obiectiveaza in institutii si practici colective si organizeaza in genere relatia pe care grupul social o intretine cu fortele invizibile presupuse a determina viata lui. Dar cu toate ca religia este una din formele de manifestatre ale vietii sociale, studiul raportului ei cu arta, prin multimea si specialitatea problemelor pe care le pune, face necesara o expunere separata.

Influenta religiei, in sensul larg al cuvantului, asupra dezvoltarii artelor nu s-a istovit niciodata. Varietatea curentelor religioase a provocat totdeauna expresia lor plastica. Relatiile dintre plastica si religie s-au pastrat si in crestinism, si mult inainte ca Renasterea sa fi produs o arta laica, marea majoritate a operelor de arhitectura, pictura si sculptura aveau un caracter religios.

Aceasta conexiune s-a pastrat mai multa vreme in orientul Europei, incat despre tarile ortodoxe se poate spune ca inainte de veacul al XIX- lea au ignorat cu totul orice arta plastica laica.

Nici pictura sau sculptura religioasa n-au depasit modelele Renasterii sau Barocului, dupa cum intreaga arta religioasa din tarile ortodoxe a ramas in sfera stilului bizantin. Institutia Bisericii a pastrat legatura dintre arta plastica moderna si religie, faraa ca aceasta sa mai fie izorul unor creatii orinale. Inspirandu-se din religie, arta a stat deseori la randul ei in serviciul sentimentului religios.

Daca evangheliile au putut indruma atata vreme sufletele, lucrul se datoreste si frumusetii lor literare. Prin operele poetilor, dar si prin imaginile plastice sau prin compozitiile muzicale, multe suflete au putut fi indrumate catre pietate. O actiune religioasa putem de altfel recunoaste artei, chiar atunci cand nu are un continut religios.

Dusmania nutrita impotriva artei de secta iconoclastilor sau de unele personalitati fanatice ca Savonarola sau Calvin a trebuit sa cedeze in fata constiintei unitatii idealului si a sprijinului pe care formele lui felurite si-l acorda reciproc. Inca din antichitate, Platon recunostea contemplarii frumusetii un efect mistic: accesul in patria eterna a sufletului, in lumea Ideilor eterne. Vechile reprezentari ale platonismului au ramas adanc inradacinate in constiinta europeanului. Din ele se trage o vorba ca aceea a lui Michelangelo scriind Vittoriei Colonna: Pictura cea buna se apropie de Dumnezeu si se uneste cu el. Tot de acolo cuvantul lui Luther, care, denumind muzica o arta divina, o recomanda educatiei tineretului. Chiar expresia populara recunoaste frumusetii naturale sau artistice insusirea divinitatii. Laudand realitatea sentimentului care inspira aceasta expresie in vorbirea germanilor din vremea sa, doamna de Stael scrie: Fiecare om poate gasi in vreuna din minunile universului pe aceea care ...

Bibliografie:

ARHIM IOACHIM PARVULESCU - "SFATURI DUHOVNICESTI" - SFANTA MANASTIRE LAINICI, 2004

C. SANDULESCU - "VERNA MATERIALE SI TEHNICA PICTURI" - EDITURA MARINEASA, TIMISOARA, 2000

CLARE GIBSON - "SEMNE SI SIMBOLURI" - EDITURA AQUILA, 1993

GASTON BACHELARD - "FLACARA UNEI LUMANARI" - FUNDATIA ANASTASIA, BUCURESTI, 1994

HANS BIEDERMANN - "DICTIONAR DE SIMBOLURI, VOL. 1, 2" - EDITURA SAECULUM I.O., BUCURESTI, 2002

IVAN EVSEEV - "ENCICLOPEDIA SEMNELOR SI SIMBOLURILOR CULTURALE" - EDITURA AMARCOD, TIMISOARA, 1999

JEAN CHEVALIER, ALAIN GHEEBRAND - "DICTIONAR DE SIMBOLURI, VOL. 1, 2, 3" - EDITURA ARTEMIS, BUCURESTI, 1994

JEAN DANIELOU - "SIMBOLURI CRESTINE PRIMITIVE" - EDITURA AMARCOD, TIMISOARA, 1998

MICHEL QUENOT - "ICOANA FEREASTRA SPRE ABSOLUT" - EDITURA ENCICLOPEDICA, BUCURESTI, 1993

NECULA CONSTANTIN - "PASTELE CRUCII" - EDITURA BUNAVESTIRE, BACAU, 2003

TUDOR VIANU - "ESTETICA" - EDITURA ORIZONTURI, BUCURESTI

VIOREL TOMA"CARTE DESPRE PICTURA" - EDITURA COSMOPOLITAN ART, TIMISOARA, 2005

WELDON HARDENBROOK - "CRUCEA, SEMNUL CRESTINILOR" - EDITURA MITROPOLIEI BANATULUI, TIMISOARA, 1994

"BIBLIA" - SOCIETATEA BIBLICA BUCURESTI, 1942

"LITURGICA GENERALA"

"NE VORBESTE PARINTELE CLEOPA, VOL.3" - EDITURA EPISCOPIEI ROMANULUI, 2001

Descarcă licența

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Culorile ca simboluri cristice si semnificatia lor
    • Bibliografie.doc
    • Cuprins.doc
    • Diploma.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
9/10 (3 voturi)
Anul redactarii:
2008
Nr fișiere:
3 fisiere
Pagini (total):
34 pagini
Imagini extrase:
33 imagini
Nr cuvinte:
14 720 cuvinte
Nr caractere:
70 006 caractere
Marime:
63.06KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Licența
Domeniu:
Artă
Predat:
la facultate din Bucuresti
Materie:
Artă
Sus!