1. Introducere in programarea calculatoarelor si prezentarea notiunii de algoritm
Programarea calculatoarelor este procesul de proiectare, implementare, testare, depanare a
codului sursa a programelor de calculator.Codul sursa este scris intr-un limbaj de programare
si poate fi o modificare a unei surse existente sau ceva complet nou.Obiectivele programarii
calculatoarelor este de a crea programe care corespund unui comportament anume.Scrierea programelor (a codului sursa) necesita de cele mai multe ori o bogata expertiza in diferite
subdomenii, incluzand cunostinte de logica formala si algoritmi.
Notiunea de algoritm se refera la o succesiune de etape care se poate aplica mecanic pentru
rezolvarea unei clase de probleme. Pentru redactarea unui algoritm, putem folosi una din
urmatoarele mijloace:
- Scheme logice
- Pseudocod - este o scriere intermediar., menit. s. simplifice scrierea unui algoritm
intr-un limbaj de programare i s. ajute la realizarea clarit. ii algoritmului, in timp
scurt.
- Mental, fara pseudocod sau scheme logice
Cerintele obligatorii pentru un algoritm sunt :
- Claritate, algoritmul nu trebuie sa aiba ambiguitati
- Generalitate, algorimul trebuie sa rezolve o intreaga clasa de probleme si nu
probleme particulare
- Finitudine, algoritmul trebuie sa furnizeze un rezultat intr-un timp finit
Intrebare: O problema poate avea mai multi algoritmi de rezolvare? Care e cel mai
bun?
Obiectele cu care lucreaza algoritmii:
- Date ¡V de intrare, de iesire.
- Dupa tipul datelor ¡V intregi, reale, logice ( 0/1 sau False/True), caractere (¡¥a¡¦), siruri
de caractere ¡§abc¡¨.
- Constante ¡V date din program care nu trebuie citite sau calculate ¡V PI, e, etc.
2
- Variabile ¡V au un nume unic, dar continutul nu ; Caracteristici ale variabilelor -
nume, tip, valoarea la un moment dat, adresa variabilei (locul in memorie).
Ex: x este de tip intreg, are valoare 10 si adresa la care se afla in memorie: 0xFF38
- Expresii ¡V sunt construite cu ajutorul constantelor, variabilelor si a operatorilor, fiind
de mai multe tipuri, ca si variabilele. Exemplu:10*x+2; x>y; x+y
- Operatii - intrarea - preluarea unor date de la un dispozitiv de intrare si trecerea
unei date din memorie catre un dispozitiv de iesire (iesirea) ; decizia, atribuirea -
x=7; y=x+y ( se evalueaza expresia din dreapta atribuirii, valoarea obtinuta este
atribuita variabilei din stanga, care isi pierde vechea valoare).
2. Prezentarea notiunii de program si limbaje de programare
Prin program se intelege o descriere precisa si concisa a unui algoritm intr-un anumit limbaj de programare.
Limbaje de programare:
- Limbaje de nivel coborat, dependent de calculator:limbaj de asamblare (mnemonice
pentru operatii, simboluri pentru adrese, este un limbaj dependent de masina, greu de
programat)
- Limbaje de nivel inalt, independente de structura calculatorului: Fortran -1955,
pentru probleme tehnico stiintifice, Cobol -1959, pentru probleme economice,
Programare structurata ¡V¡¦70, Programarea orientata obiect ¡V¡¥80.
Programarea structurata ¡V se refera la programarea top-down, adica se bazeaza pe
descompunerea unei probleme complexe in subprobleme mai simple numite module.
Universitatea Politehnica din Bucuresti
Facultatea de Antreprenoriat, Ingineria si Managementul
Afacerilor
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.