Problematică
Tematica rurală: Problematica pământului și a intelectualității rurale
Tema
Tema socială - monografia satului ardelenesc de la începutul secolului al XX-lea / tematica rurală ilustrată prin:
- societatea rurală - stratificarea socială/ discrepanța dintre bogați și săraci;
- familia- drama incomunicării;
- pământul- condiție obligatorie pentru ca omul să fie respectat în sat;
- iubirea- considerată de autor singurul sentiment înălțător al ființei;
- intelectualul- confruntat cu problematica sărăciei și a maghiarizării excesive a instituțiilor
statului (administrația, justiția, școala); particular, impunerea limbii maghiare în predarea în școli;
- Problematica pământului - particularizată în confruntarea dintre două pasiuni puternice ale personajului principal:
a.iubirea pentru pământ, dorința de a ieși din cercul unui destin vitreg - sărăcia
b.iubirea pentru o singură femeie care, prin legile sociale și morale, nu îi mai poate aparține,
Viziunea despre lume/ Geneza romanului
a. principii de creație - articolul doctrinar Cred
- Rebreanu își exprimă adeziunea la realism și preferă formula „romanului de creație”;
- pentru autor, literatura este o „creație de oameni și de viață”, asemănătore lumii reale,
creației divine;
- consideră romanul „un discurs care fixează curgerea vieții” și care îi dă acesteia un tipar
ce îi surprinde dinamismul, o oglindă a vieții;
- universul romanesc este animat de pulsația vieții;
- se îndreaptă spre teme specifice realismului (parvenirea, banul), dar le adaugă teme
„esențiale” , capabile să sintetizeze destinul uman: „nașterea”, „iubirea”, „moartea”
- autorul aduce un elogiu obiectivității;
- propune un REALISM AL ESENȚELOR prin: gistrează exact ceea ce vede, strecoară semne ale
devenirii eroilor, este o un narator rece, un demiurg, omniscient, cu o privire imparțială,
impasibil în fața vieții și a morții : „Fără amestecul meu direct opera va putea crește și trăi
mai independent.”
b.Raportul realitate- ficțiune/ Geneza romanului
Liviu Rebreanu explică în articolul Mărturisiri sursele de inspirație (întîmplările reale și
substratul biografic), geneza romanului;
Există trei scene/ întâmplări reale care stau la baza romanului - unele sunt ilustrate în nuvelistică
- relatarea uneia dintre surorile autorului despre o fată din satul natal, bătută crunt și alungată
de tatăl ei pentru că a fost necinstită de cel mai sărac, „becisnic”, flăcău; (vezi nuvela Rușinea
- rămasă în manuscris);
- întâlnirea dintre autor și un tânăr, Ion Pop al Glanetașului, „voinic, harnic, muncitor și foarte
sărac”, obligat să renunțe la școală din cauza pauperității/ sărăciei;
- o scenă din copilaria autorului, când vede un țăran sărutând pământul;
Critica de specialitate constată o similititudine între aspecte din viața familiei lui Rebreanu și
din viața unor personaje din text:
- profilul învățătorului Herdelea corespunde cu cel al tatălui autorului;
- nunta uneia dintre surori, de conveniență, cu un preot care nu cere zestre (în text este nunta
Laurei cu Pintea);
- Titu Herdelea este considerat alter-ego al autorului - în special prin preocuparea constantă
pentru problema națională și socială, astfel el devine personaj liant în trei romane: Ion,
Răscoala, Gorila
- preotul Belciug a existat în realitate ca preot într-un sat vecin;
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.