Cursul urmareste familiarizarea studentilor cu o tema particulara a studiului relatiilor internationale, anume prezenta religiei/a institutiilor religioase, in mod special a Sfantului Scaun, in sistemul international. Data fiind complexitatea subiectului exista doua delimitari: spatial - cursul are in vedere statele din Europa Central-Rasariteana (si URSS) si cronologic - se limiteaza la perioada cuprinsa intre sfarsitul Primului Razboi Mondial si prabusirea regimurilor comuniste. Vor fi prezentate si discutate cateva teorii si paradigme ale relatiilor internationale, sociologiei si istoriei Bisericii care au marcat profund studiile si cercetarile din acest domeniu - teoria modernizarii, teoria sistemului social, teoria critica, si principalele aspecte ale raporturilor Stat-Biserica. In cadrul cursului vor fi discutate si analizate diacronic: geneza ,,chestiunii romane" si impactul ei asupra statutului international al papalitatii, confruntarea Bisericii Catolice cu modernizarea, atitudinea Papalitatii in cele doua razboaie mondiale, confruntarea cu totalitarismele secolului XX, reactia Sfantului Scaun la instaurarea comunismului in Europa Central-Rasariteana si raspunsul la politicile de ,,secularizare fortata", impactul Razboiului Rece asupra dialogului cu tarile comuniste si rolul Bisericii Catolice in prabusirea regimurilor comuniste.
Curs 1
I. Teorii privind studierea relatiilor dintre religie si politica
A). Teoria modernizarii: teza centrala a acestei teorii porneste de la premisa ca societatile ,,moderne" se disting de cele ,,traditionale" in functie de o serie de criterii:
- gradul/nivelul industrializarii, masura in care sunt utilizate tehnologii avansate, indicatorii dezvoltarii economice;
- literatia, scopul sistemului educational;
- densitatea urbana.
Teoria sugereaza, de asemenea, ca este vizibila tendinta raspandirii ,,modernitatii" la scara globala, aceasta translatie dinspre ,,traditional" spre ,,modern" avand repercusiuni majore asupra religiei. In societatile traditionale religia a avut si un important rol integrator dar, in perioada ,,tranzitiei" spre modernitate, elitele politice au urmarit sa limiteze influenta liderilor religiosi si sa diminueze importanta institutiilor religioase traditionale in contextul procesului de edificare a statului-natiune modern. Fenomenul descris anterior poate fi exprimat in doua cuvinte: laicizare si secularizare. Potrivit lui Bryan Wilson, secularizarea constituie ,,procesul prin care institutiile, actiunile si constiinta religioasa isi diminueaza semnificatia lor sociala". Intre punctele vulnerabile ale acestei teorii se mentioneaza absenta unui cadru teoretic satisfacator examinarii procesului de modernizare a unor societati in care religia are un rol major (de pilda, Iran). Alte critici reproseaza viziunea determinista asupra societatii.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.