Fundamente necesare
Arhitectura calculatoarelor numerice
Programarea calculatoarelor (limbajul C)
Tehnici de programare
Algoritmi si structuri de date
Proiectare si programare orientata pe obiecte (in limbajul C++)
Referinte bibliografice
K. Jamsa - Totul despre C/C++,Teora 2001
Bach M.J., The Design of the Unix Operating System, Prentice-Hall, 1986
Rochkind M.J., Advanced Unix Programming, Prentice-Hall, 1985
Parker T., Linux System Administrator’s Survival Guide, 2nd Ed., Sams Publishing, 2000
Williams A., Windows 2000 Systems Programming Black Book, Coriolis Technology Press, 2000
Jurca I., Sisteme de operare, Ed.de Vest, Timisoara, 2001
Pot fi accesate si multe alte referinte web utile, de ex.
Introducere
Privire generala asupra SO
(ex.de referinta: Unix, Windows)
Modelul von Neumann(1945)
Are ca scop indrumarea proiectarii unui calculator digital si se bazeaza pe urmatoarele principii:
1: Reprezentarea atat a programelor cat si a datelor ca numere binare
2: Memorarea(stocarea) programului si a datelor aferente lui intr-un dispozitiv electronic numit memoria calculatorului (care la acel timp era echivalenta cu un set de comutatoare)
3: Implementarea unei unitati centrale de calcul, care pe langa calcule sa realizeze operatii de extragere a instructiunilor si datelor din memorie, decodificarea lor si executia instructiunilor din program
Structura unui calculator
Nivele ierarhice (hardware + software)
Software
Software Sistem – nivel 1
Sistem de operare
(subset al sistemului software)
Un set de programe care se situeaza intre software-ul pentru aplicatii si hardware; software fundamental care controleaza accesul la toate resursele hardware si software ale calculatorului
Ex. MS-DOS OS (interfata user in linie de comanda)
Windows OS (Graphical User Interface – GUI)
(Win95/98/ME/NT/2000/XP/CE)
Unix (command-line interface), Linux
Definitii ale SO
Nu există o definiţie unanim recunoscută a unui SO; iata cateva posibile definiţii:
1. Un SO reprezintă o colecţie organizată de module SW, extensii ale hardware-ului, ce cuprind rutine de control al resurselor unui calculator şi furnizează un mediu pentru execuţia programelor, acţionând ca o interfaţă între utilizator şi calculator
2. Un SO reprezintă o colecţie de componente software care, adăugate la sistemul calculator de baza (hard), oferă suportul necesar pentru implementarea subsistemelor de programare
Resurse ale unui sistem calculator: procesorul, memoria, dispozitivele periferice şi utilizatorii
Functii ale SO
Alocator de resurse – necesare programelor (vazute ca procese de calcul):
Echitabil – fara a avantaja vreunul dintre procese, in special un proces fata de altul din aceeasi clasa
Discriminatoriu – intre diferite clase de procese cu necesitati de servire diferite
Controler – comanda executia programelor utilizator si operatiilor dispozitivelor de I/E
Nucleu (Kernel) – singurul program ce ruleaza permanent, in timpul functionarii calculatorului
Masina virtuala mai usor de inteles si programat
Scopul implementarii unui SO
Furnizarea unor facilităţi utilizatorilor săi:
a) Comenzi de sistem, care automatizează operaţiile uzuale de lucru cu calculatorul
b) Funcţii de sistem, care sunt puse la dispoziţia programelor. Aceste funcţii sunt puternic influenţate de caracteristicile mediului în care se va utiliza SO
Gestiunea maşinii fizice într-o manieră eficientă
Intern, SO acţionează ca un manager al resurselor sistemului de calcul, prin operaţii ca:
a) Evidenţa stării tuturor resurselor
b) Rezolvarea conflictelor între diverse cereri de acces concurent la resurse, a.î. să se păstreze integritatea sistemului
c) Optimizarea performanţelor rezultate
Curs "Sisteme de operare", anul III, Tehnologia Informatiei.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.