Sisteme Expert

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Introducere în inteligenta artificiala

1 Scurt istoric

Inteligenta artificiala reprezinta un domeniu al stiintei calculatoarelor care s-a constituit

în scopul emularii comportamentului inteligent la masini, în speta la calculatoare.

Constituirea ca domeniu stiintific autonom, cu obiect de studiu propriu, cu metode si

tehnici de lucru specifice s-a realizat la începutul anilor 50, urmare a dezvoltarii si maturizarii

cercetarilor proprii, precum si a sprijinului de care a beneficiat inteligenta artificiala din partea

unor domenii conexe, precum: matematica, psihologia, fiziologia, în special a creierului.

În 1950 este formulat testul lui Turing, care defineste cerintele pe care trebuie sa le

satisfaca un calculator pentru a fi considerat inteligent. A. Turing a formulat acest test sub forma

unui joc de indentificare în trei. Doi dintre parteneri, desemnati prin A si B, sunt izolati senzorial

de cel de-al treilea - C, care are sarcina de a preciza, în fiecare moment, identitatea partenerului

sau de dialog (A sau B). În cadrul interactiunii, participantul A coopereaza cu C în sensul ca nu

îsi ascunde identitatea, în timp ce B cauta sa îl deruteze pe C, dându-se drept A. La un moment

dat, B este înlocuit printr-un calculator. Daca performantele lui C în identificarea partenerilor nu

se îmbunatatesc dupa realizarea acestei schimbari, atunci calculatorul care l-a înlocuit pe B poate

fi caracterizat drept inteligent.

Testul lui Turing este important întrucât defineste inteligenta în termeni comportamentali.

O entitate (naturala sau artificiala) trebuie considerata inteligenta în raport de comportamentul sau

În 1957 este lansat primul produs de inteligenta artificiala, Logic Theorist, produs

destinat demonstrarii automate de teoreme si realizat de catre A. Newell, J.C. Shaw si H. Simon.

În rezolvarea problemei se pleca de la teorema care trebuia rezolvata realizându-se deplasarea

spre axiome, prin eliminarea progresiva a diferentelor dintre starea curenta a problemei si scopul

propus.

Imediat dupa lansarea acestui produs, realizatorii sai au demarat un proiect mult mai

ambitios, denumit General Problem Solver, prin care se urmarea realizarea unui produs capabil sa

rezolve o gama larga de probleme. Produsul urma sa încorporeze metode de rationament

generale, care sa îl faca aplicabil în domenii extrem de variate. Initiatorii acestui proiect au plecat

de la premiza ca la baza comportamentului inteligent stau o serie de mecanisme de gândire

generale, universale, care sunt utilizate în rezolvarea oricarei probleme, în desfasurarea oricarei

activitati. Proiectul avea drept obiective identificarea acestor mecanisme abstracte ale gândirii si

transpunerea lor sub forma unor programe de calcul.

Anii '70 au marcat introducerea si generalizarea conceptului de cunostinte (knowledge),

considerându-se ca emularea comportamentului inteligent la masini este posibila prin memorarea

si prelucrarea automata de cunostinte. Produsele de inteligenta artificiala încep sa fie realizate sub

forma unor sisteme care detin si utilizeaza cunostinte, din aceasta cauza si fiind denumite sisteme

bazate pe cunostinte sau sisteme cu baza de cunostinte.

Sistemele de inteligenta artificiala cu cel mai mare succes comercial în domeniul civil au

fost, în aceasta perioada, sistemele expert. DENDRAL, MYCIN si PROSPECTOR reprezinta

sisteme de automatizare a expertizei umane într-o serie de domenii, precum: chimia, medicina,

geologia. În deceniul sapte astfel de sisteme au convins comunitatea economica de valentele

cercetarilor din domeniul inteligentei artificiale.

La începutul anilor '80 în Japonia este initiat proiectul calculatoarelor de generatia a

cincea. Generatia a cincea de calculatoare era prefigurata drept generatia sistemelor de prelucrare

automata a cunostintelor (Knowledge Information Processing Systems). Aceste sisteme urmau sa

se caracterizeze prin puternice facilitati de prelucrare a cunostintelor, prin avansate facilitati de

gestiune a bazelor de cunostinte si interfete inteligente om-masina. În locul setului standard de

Observații:

statistica

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Varsta si masina.arff
  • Proiect.ppt
  • Proiect.doc
  • Asigurari.arff
  • IA-SSE-suport-9-bis.pdf
  • IA-SSE-suport-9.pdf
  • IA-SSE-suport-8.pdf
  • IA-SSE-suport-7.pdf
  • IA-SSE-suport-6.pdf
  • IA-SSE-suport-5.pdf
  • IA-SSE-suport-4.pdf
  • IA-SSE-suport-2-3.pdf
  • IA-SSE-suport-11.pdf
  • IA-SSE-suport-10.pdf
  • IA-SSE-suport-1.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc, pdf, ppt, arff
Nota:
7/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
15 fisiere
Pagini (total):
99 pagini
Imagini extrase:
88 imagini
Nr cuvinte:
33 681 cuvinte
Nr caractere:
191 404 caractere
Marime:
2.22MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Sisteme de Operare
Predat:
la facultate
Materie:
Sisteme de Operare
Profesorului:
Mogos Radu
Sus!