Teologia - știința vieții

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Ce este Hristos? – Hristos este Dumnezeu.

Cine este Hristos? – Hristos este Dumnezeul nostru.

Iisus înseamnă ”mîntuiește”, iar Hristos înseamnă ”preot”.

Fiul este icoana Tatălui iar Duhul este mintea lui Hristos pentru că Duhul gândește și arată cele ale lui Hristos.

Părinții Bisericii ne învață că Dumnezeu este absolut incomparabil, în sensul că niciun nume nu Îl exprimă în mod adecvat:

- Adonai – este numele negrăit al lui Dumnezeu

- Yahve – este numele care nu poate fi rostit.

Noi suntem creați după chipul lui Dumnezeu, adică al Fiului...ca să înțelegem mai bine Sfânta Treime...atunci când luăm apă din rîu cu 3 pahare, nu luăm 3 ape în 3 pahare ci o apă sau...dintr-o apă. La fel rădăcina, tulpina și ramurile – toate înseamnă lemn, toate sunt din același lemn. Dacă folosim termenul de ipostază și nu de ipostas cădem într-un modalism.

Ortodoxia mărturisește o hristologie asimetrică, adică o ființă, 2 firi.

Prin exemplul cărămidei înțelegem mai bine Sfânta Treime. Aceasta e alcătuită din apă, foc și pământ.

Persoanele treimice stau în comuniune la fel cum rațiunea, voința și sentimentul stau toate 3 în ființa omului.

Dumnezeu nu este Duh, ci este un alt duh decât natura spirituală a îngerilor.

Dimensiune trinitară există și la spovedanie: preotul, duhovnicul și Hristos.

Este greșită expresia: ”Treimea cea de o ființă”...corect este: ”Treimea cea de o esență” pentru că ființa se referă la o singură persoană, exact cum este omul.

Ființa divină nu este amorfă, ea se manifestă prin Persoane.

Nu-L cunoaștem pe Dumnezeu dupa Ființa Sa ci după lucrări iar aceste lucrări sunt energiile necreate. Revelația este încheiată? Da...De ce? Pentru că adevărul suprem este unirea ipostatică.

Pe Dumnezeu nu poți să-L definești rațional, acesta este apofatismul, dar apofatismul stă în strânsă legatură cu catafatismul.

Negativitatea nu înseamnă negație. Cu ajutorul negațiilor, această cale conduce spre cunoașterea mistică și spre paradoxala aprehensiune a celui ininteligibil. Cunoașterea aceasta întrece înțelegerea.

”Pentru a-L înțelege pe Dumnezeu, trebuie ca Acesta să-ți împrumute mintea Sa!” – Sfântul Pavel.

Dumnezeu nu este un adaos, este fondul existenței mele.

Dumnezeu nu este circumscris, adică limitat de timp, îsi are existența de la sine (aseitatea), el este deasupra timpului, este atemporal, însă Maica Domnului este circumscrisă pentru că omul este supus timpului.

Maica Domnului fiind prima dintre sfinți nu poate fi atotprezentă, ea se află doar într-un singur loc pentru că a fost om, în timp ce Dumnezeu este atotprezent. Dumnezeu este și în cer și pe pămînt atunci când se transformă pâinea și vinul în trup și sânge? Dacă zicem da, cădem în erezie pentru că Dumnezeu a luat și chip de om și în felul acesta se anulează umanitatea Sa astfel că Dumnezeu rămâne în cer, iar în altar are loc prefacerea darurilor...este o taină. Dumnezeu rămâne în cer dar El se jertfește în Sfântul Altar la fiecare Liturghie.

Chenoza înseamnă pe de o parte golirea sau deșertarea de slavă iar pe de altă parte Dumnezeu, pentru iubirea Sa de oameni, se smerește. De aceea se și zice că cea mai mare virtute este smerenia.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Teologia - Stiinta Vietii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
55 pagini
Imagini extrase:
54 imagini
Nr cuvinte:
20 950 cuvinte
Nr caractere:
91 246 caractere
Marime:
81.49KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Religie
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Sus!