Istoria civilizației creștine

Previzualizare curs:

Extras din curs:

CALATORIA MISIONARA A SF .AP.ANDREI IN SCITIA MINOR-Despre Scitia Minor sau Scitia Mica (Dobrogea de astazi s-a schis mult si sunt publicate numeroase volume cu inscriptii grecesti si latinesti,ce dateaza inca din secolele anterioare crestinismului,incepand cu sec al 6 lea.In volumul cel mai des citat,Tristia ce cuprinde poeme in care isi deplange soarta ,departe de femeia iubita,ca si in alte poezii,cunoscute sum titlul generic,Ex Ponto.In acest climat conturat de lucrari referitoare la antichitate,se incadreaza d.p.d.v chronologic,dupa anul 50(Sinodul de la Ierusalim),Sf Andrei care a poposit pe malurile Dunarii si a fost primit dupa marturia documentelor istorice ale Papei Pius al 2 lea,de catre o multime inflacarata de cuvintele sale.De aici Sf Andrei s-a intors in Tracia,Epir si Achaia,oprindu-se la la Patras unde a primit martiriul prin crucificare,intins pe o cruce in forma de x,fiind acuzat de erezie,deoarece a refuzat sa nege Sfanta Treime un singur Dumnezeu in 3 ipostaze,Tatal,Fiul,si Sfantul Duh.SF Andrei era fratele lui Sf.Petru. Sf.Andrei a fost mai intai ucenicum Sf.Ioan Botezatorul sic el ,,dintai chemat’’la apostolat din cei 12 Apostoli.A ramas prin traditie,puternic ancorat in sufletul poporului roman,fiind prezentat in toponimie,in numele popular al al lunii decembrie Andrea si Undrea,nume explicat prin pomenirea martirului sau in ziua de 30 noiembrie.SF anrei a continuat sa-si semnaleze prezenta prin interventia directa in momentele cele mai tensionate ale vietii Apostolilor si Sfintilor,momente care in mod normal s-ar fi soldat cu pierderea finite lor fizice,biologice.In numele lui Iisus Hristos SF Andrei a scos demonii din oameni ,vindecarea ologului din nastere ,supravietuirea din naufragiu si cutremur si multe altele.Credinta este lumina care te cuprinde numai atunci cand tu esti pregatit sa o primesti,mai intai sub forma initierii,apoi a faptei jertfelnice,dupa modelul LuminiI ce a primit un trup spre suferinta,ca prin suferinta lui sa putem primi si noi Lumina vietii vesnice,a ceea ce poporul roman a sintetizat in Tinerete fara batranete si viata fara de moarte.In concluzie precizam ca viata crestina romaneasca a fost intotdeuna sub indrumarea Bisericii apostolice precum sic ea greceasca si italiana sunt in acelasi timp mostenitoarele traditiei sinodale sau sobornicesti ,traditie ignorata sau abandonata de Biserica occidentala.

CONCILIUL SAU SINODUL I DE LA IERUSALIM ,ANUL 49-50.Pt a intelege misiunea acestui Sinod, conditiile in care el a fost convocat trebuie sa urmarim cronologic dezvoltarea Bisericii primare.

Prima etapa socotita ca anterioara Sinodului se caracterizeaza prin aceea ca Evanghelia (Vestea cea buna ) sa provaduit evreilor din Ierusalim si tuturor celor ce au participat direct la evenimentele petrecute in timpl vietii lui ISUS Hristos in Iudeea si in Palestina , unde se aflau si alti prozeliti ,numiti pagani,in raport cu iudeii ,dar care au primit harul si s-au convertit .In Ierusalim si Antiohia activitatea ,caracterizata prin continuitatea actiunii Duhului Sfant , era deosebit prin pregatirea misionarilor ce asteptau sa strabata intreg imperiul Roman ,incepand cu zonele cele mai apropiate .

Cea de-a doua etapa este cea a dezvoltarii Bisericii primare ,dupa Sinodul de la Ierusalim prin activitatea strict misionara a Apostolilor si a tuturor acelora care erau pregatiti in Ierusalim Pentru a fi provaduitorii noii credinte .Cel mai imp punct care a stat in centrul dezbaterii la Primul Sinod din Ierusalim (a 49-50 ), este acela al accesului ,al chemarii si a “altor neamuri “ a “paganilor “la cunoasterea Evangheliei lii Hristos desi acestia avea un statut net inferior, dpdv strict religios decat acela al iudeilor, recunoscandu-se in acest fel, ca nu numai iudeii “poporul ales” este chemat la mantuire, ci toate “gintile” sau”neamurile” pagane, afirmandu-se astfel caracterul si puterea universala a lucrarii unice a Unsului lui Dumnezeu, ca fiu unic al lui Dumnezeu sacrificat pt mantuirea tuturor oamenilor. .Cele doua centre crestine ,Ierusalim si Antiopia ,reprezentate prin Bisericile primare ,se aflau intr-o apriga disputa in ceea ce priveste obligativitaea circumciziei ,cea de-a doua respingand aceasta obligativitate ,resingere in favoarea careia au intervenit cei mai mari si mai cunoscuti misionari ,ca SF Apostol Pavel si colaboratorul sau ,Barnaba iudei de origine ,aratand cu claritate ca circumcizia nu poate fi obligatorie pt crestini ,deoarece ea este un semn al robiei fata de practicile mozaice ,apartinatoare Legii vechi .Sensul robiei este cler redat prin utilizarea termenului sclav, cu referire la Legea veche pe care o mentionau acei crestini iudaizanti care cereau tuturor paganilor convertiti la crestinism sa fie mai intai circumcisi si apoi botezati. Conducerea Bisericii din Antiohia, un nume folosit in Noul Testament pt 2 rase din tari diferite-Antohia Siriei, capitala provinciei romane,crestinata de cei ce au parasit Ierusalimul dupa moartea prin lapidare, a Sf Stefan si reprezentata la Sinodul I de delegatia amintita din care facea parte si Tit,elinul iar cea de-a 2 este Antohia Pisidei oras din alta provincie romana Galata din Asia Mik, o zona ce face parte astazi din aria geografica a Constantinopolului. Hotaririle Sinodului din Ierusalim vor constitui baza activitatii misionare a Apostolilor , cuprinzand elementele esentiale necesare provaduirii nii religii , care nu era sin u putea sa fie o ramura reformata a iudaismului , ci o religie noua , eliberata de practicile mozaice , o religie in care accentual se muta din exterior in interiorul finite umane .acest lucru este amintit de SF Apostol Pavel .

CONSTANTIN cel MARE si statornicia dogmei crestine-primul imparat roman ,s-a nascut in anul 274 in orasul numit Naissus(azi Nis in Serbia) in Moesia superioara,parte pcomponenta a Romaniei orientale,sub numele Flavius Valerius Constantinus.Fiu a lui Constantin Chlorus si al Elenei a fost proclamat imparat in anul 306. A purtat numeroase razboaie impotriva francilor si alemanilor,dar cele mai importante victorii au fost cele dobandite impotriva coregentilor sai,Maxentius si Licinius cu care s-a infruntat in mai multe randuri.Ceea ce trebuie subliniat este miracolul prin care a fost intarit in lupta sa contralui Maxentius dar si a lui Licinius.Inainte de batalia finala,impotriva lui Maxentius, in ajunul luptei,ziua,in amiaza mare,pe cer a aparut o cruce luminoasa,deasupra soarelui,cu o inscriptie,cu cuvinte stralucitoare,ce cuprindea indemnul:In hoc signo vinces, ..in acest semn vei invinge”.Dupa afirmatiile celor 2 istorici ai crestinismului primar,Eusebiu,devenit episcope de Cezareea in anul 315 si Lactantiu, coregraf crestin,miracolul a contiunuat,in noaptea aceleeasi zile,cand imparatul L-a vazut,fiind in stare de semiveghe,pe Iisus purtand semnul crucii,pe care-l vazuse el in timpul zilei pe cer,cerandu-i acum,sa-l aplice pe steagurile de lupta.Alaturi de cruce,s-a aplicat si un alt semn,numit monograma lui Hristos sau hrismonul.ce a fost cusut pe labarum,,stindardul roman de razboi’’,care va deveni dupa Constantin cel Mare standard imperial.Miracolul trait de imparat este confirmat de inscriptia ce se pastreaza si astazi la Roma,pe arcul de triumf ridicat imediat,chiar in cinstea acestei victorii si in care este trecuta motivatia triumfului:instinctu divinitatis, ,,prin inspiratia divina’’.In 313,cererea imparatului,cu acordul asociatului sau,Licinius,s-a publicat la Milano un edict toleranta in favoarea crestinilor persecutati,persecutiile au continuat insa,deoarece Valeriu Liciniu(308-324)s-a indepartat de crestinism dovedind,incepand cu anul 316,unul din reprezentantii publici ai paganismului idolatru in Orient,zona geografica cu multii crrestini ai bisericii primare.Constantin cel Mare in 324 a declarat crestinismul religie de stat, ceea ce a insemnat inceputul altei perioade istorice,in care vechea civilizatie greco-romana se va restructure pe noile temeiuri ale religiei crestine.Faptele de mare importanta din punct de vedere religios:-actul de libertate a credintei crestine de la Milan din ianuarie 313,-alegerea noii resedinte mperiale in inima crestinatatii rasaritene la care se adauga organizarea primului sinod ecumenic de la Niceea,in anul 325,sinod in care are loc condamnarea lui Arie si aereziei lui.aici si acum se stabileste prima forma a Simbolului credintei ,Credeul sau Crezul desavarsit la calcedon in 415.Imparatul intervine direct in ajutorarea bisericilor si a clericilor crestini prin scutirea acestora de obligatii municipale,extreme de costisitoare si de tot felul de dari,de care nu erau scutite templele sapagane.Pe langa toate acestea acorda un ajutor substantial episcopilor,bani luati din visteria statului pentru pentru construrea unor biserici si ajutorarea clericilor.s-au interzis luptele in arena si folosirea animalelor sper ai sfasia pe cei condamnati,acestia fiind trimisi sa-si ispaseasca pedeapsa prin munca,in mine.D.p.d.v social are lc o schimbare in legislatia care privea familia:-casatoria trebuia facuta dupa normele crestine,-apar legi noi de ingradire a divortului,-pedeapsa adulterului si a violului,-interzicerea abandonarii copiilor sau vinderea lor dar si ajutorarea familiilor sarace,a orfanolor si a vaduvelor.Din anul 317 moneda batuta cupride hrismonul sau monograma lui Hristos,simbolul crestin care se pastreaza in tot timpul domniei lui.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cursuri Istoria Civilizatiei Crestine.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
12 368 cuvinte
Nr caractere:
70 257 caractere
Marime:
41.35KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Religie
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Sus!