Curs dogmatică

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Ierurgiile

Sunt lucrări instituite de Biserică pentru dobândirea ajutorului divin în diferite situaţii. Sunt de trei feluri:

a.exorcisme -sunt rugăciuni pentru eliberarea de sub puterea diavolului.

b.binecuvântări-rugăciuni prin care se cere ajutorul lui Dumnezeu.

c.sfinţiri-alegerea unor persoane în vederea unor scopuri sfinte.

Ierurgiile sunt instituite de Biserică spre deosebire de Sfintele Taine instituite după cum ştim de către Mântuitorul. Efectele ierurgiilor depind de starea celor ce le primesc. Ele se întemeiază pe puterea dată de Mântuitorul Bisericii, de a alunga puterea răului cu ajutorul său.

Temei scripturistic: I Tim.4,4-5: ,,Pentru că orice făptură a lui Dumnezeu este bună şi nimic nu este de lepădat dacă se ia cu mulţumire căci se sfinţeşte prin cuvântul lui Dumnezeu şi prin rugăciune’’.

Taina Sfântului Botez

Botezul este taina prin care întreita scufundare în apă în numele Sfintei Treimi, cel ce se botează:

- se curăţeşte de păcatul strămoşesc

- este renăscut din apă şi din Duh la viaţa cea adevărată în Hristos

- devine membru al Bisericii.

Prin Botez creştinul primeşte un mod nou de existenţă în planul vieţii în Hristos.

În Botez este întâlnită ,,moartea omului vechi’’ (Sf. Ap. Pavel) şi predarea deplină lui Dumnezeu, în aşa fel să trăiască exclusiv pentru Dumnezeu.

Temeiuri scripturistice:

Sf. Ap. Pavel

Rom. 6,4-5,,Deci ne-am îngropat cu El, în moarte prin Botez’’. Botezul şi moartea noastră sunt două procese simultane, asemănarii morţii lui Hristos, fiind moartea omului vechi dar în acelaşi timp renaşterea în/şi prin Dumnezeu.

-Rom.6,6-9; ,, omul nostru cel vechi a fost răstignit împreună cu El’’

Rom.8,10; ,,Dacă Hristos este în voi trupul este mort pentru păcat, iar Duhul, viaţă pentru dreptate’’

Rom. 12,1,,Vă îndemn deci fraţilor, pentru îndurările lui Dumnezeu, să înfăţişaţi trupurile voastre ca pe o jertfă vie, sfântă, bine plăcută lui Dumnezeu’’

După ce în Botez am primit moartea faţă de păcat trebuie să murim în continuare dar nu moartea omului vechi ci moartea ca predare lui Dumnezeu împreună cu Hristos.

Sf.Chiril al Ierusalimului

,,Cateheze baptismale” continuă ideea Sf. Ap. Pavel denumind Botezul ca fiind –o imitare a morţii şi învierii lui Hristos: ,,Imitarea este în închipuire dar mântuirea în realitate. Hristos a primit în preacuratele Sale mâini şi picioare piroane şi a suferit, iar mie îmi dăruieşte fără să sufăr, fără să mă doară mântuirea prin participarea la durerea Sa”.

Sf. Chiril al Alexandriei

,,Închinare în Duh şi Adevăr’’ spune: ,, Noi nu avem intrare la Tatăl decât în stare de jertfă curată şi aceasta a fost împlinită în Hristos, jertfa cea sfântă care răspândeşte bună mireasmă prin virtuţi’’.

Gr. de Nazianz

,,Cuvântare la Sf. Botez’’,,Ai fost ridicat de pe pat. Ţi-ai luat patul crezând în binefacere. Să nu te arunci iarăşi pe pat păcătuind, ci umblă cum eşti amintindu-ţi de porunca:

,,Iată te-ai făcut sănătos, de acum să nu mai păcătuieşti ca să nu ţi se întâmple ţie ceva mai rău’’. Lazăre, după ce ai fost înviat a treia zi te-ai eliberat de legăturile mormântului, nu te face iarăşi mort prin păcate şi nu fi iarăşi cu cei care locuiesc în morminte, căci nu este sigur dacă vei învia din nou din mormânt înainte de învierea obştească când toată făptura va merge la judecată nu ca să fie mântuită, ci ca să fie judecată’’.

Observații:

Anul 4, Semestrul 2

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Curs Dogmatica.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
33 pagini
Imagini extrase:
33 imagini
Nr cuvinte:
13 201 cuvinte
Nr caractere:
59 622 caractere
Marime:
45.58KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Religie
Predat:
la facultate
Materie:
Religie
Profesorului:
Cristescu Vasile
Sus!