Obiectivul general: cunoasterea diferitelor perspective
care au aparut în psihologie în legatura cu fenomenul
religios.
Obiectivele specifice:
Structura modulului:
Varietatea abordarilor psihologice ale fenomenului religios
Perspectiva psihanalitica a lui Sigmund Freud asupra fenomenului
religios
Perspectiva behaviorista asupra fenomenului religios
Perspectiva lui Carl Gustav Jung asupra fenomenului religios
Personalitate si religiozitate
2.1 Varietatea abordarilor psihologice ale fenomenului religios
Varietatea directiilor de cercetare si interventie din psihologie au avut
o influenta majora si asupra studierii aspectului religios al vietii omului. O
consecinta a numeroaselor abordari/ teorii psihologice rezida în
nenumaratele modalitati de abordare a religiozitatii. Fiecare dintre psihologii
care au studiat si studiaza fenomenul religios îl vad prin prisma propriilor
Cunoasterea diferitelor abordari ale religiozitatii în psihologie
Explicarea relatiei dintre teoria psihanalitica a personalitatii si modul în care
Sigmund Freud vede religiozitatea
Prezentarea conceptiei behavioriste asupra comportamentului religios
Explicarea modului în care Carl Gustav Jung vede religiozitatea ca parte
componenta a personalitatii
Prezentarea relatiilor dintre personalitate si religiozitate evidentiate de teoriile
trasaturilor de personalitate
Prezentarea si explicarea diferentelor de gen în ceea ce priveste religiozitatea si
comportamentul religios
Cunoasterea noilor directii de studiu în investigarea relatiei dintre personalitate
si religiozitate si explicarea impactului pe care acestea îl pot avea în
dezvoltarea cunostintelor din domeniu
psihologia religiei
2
convingeri si a teoriei personalitatii la care adera. Prin urmare, nu este de
mirare ca ajungem la perspective contradictorii asupra religiozitatii (de
exemplu diferentele pe care le vom prezenta între Sigmund Freud si Carl
Gustav Jung) deoarece fiecare autor a vazut acest fenomen prin propriile
lentile, de cele mai multe ori diferite de ale celorlalti.
Pentru a putea întelege modul în care un autor vede religiozitatea si
comportamentul religios este esential sa cunoastem teoria pe care acesta o
are asupra personalitatii si comportamentului uman. Fara cunoasterea
acestor fundamente teoretice, rezultatele contradictorii din psihologia
religiei par haotice si de neînteles. În consecinta, vom prezenta în
continuare câteva perspective asupra femomenului religios, mentionând
principiile fundamentale pe care se bazeza fiecare teorie. De asemenea,
vom încerca sa conturam câteva directii noi de cercetare în acest domeniu.
2.2 Perspectiva psihanalitica a lui Sigmund Freud asupra
fenomenului religios
În cadrul abordarii psihodinamice accentul este
pus pe dinamica proceselor psihice. Pionierul acestui
domeniu este Sigmud Freud (1856 – 1939), evreu
austriac, initial medic neuropsihiatru. Scopul lui Freud
a fost întelegerea comportamentului uman în termeni
de motivatie si experianta traita.
Conform teoriei sale asupra personalitatii si
bolii, psihicul este divizat în doua mari componente:
constientul si inconstientul. Inconstientul, la rândul
sau, este subîmpartit în preconstient si inconstientul propriu-zis. Dintre
componentele personalitatii, Eul si Supra-Eul sunt constiente si sunt
guvernate de „principiul realitatii”. Sinele este acea parte a personalitatii
care este inconstienta si este guvernata de „principiul placerii”, al gratificarii
imediate.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.