Introducere în Programarea Calculatoarelor

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Introducere în programarea calculatoarelor

Informatica poate fi definita ca stiinta informatiei.

În general, dar nu exclusiv, este studiata ca o ramura a stiintei calculatoarelor si tehnologia

informatiei si este legata de baze de date, ontologii si ingineria programarii (software

engineering). Cea mai des întâlnita definitie a informaticii în dictionarele englezesti este

urmatoarea: “Informatics is the study of the application of computer and statistical techniques to

the management of information.''

Informatia este un termen cu multe întelesuri, dependent de context, dar legat de notiuni ca:

înteles, cunostinte, instruire, comunicare, reprezentare, stimuli mentali.

Definitiile informatiei din Dictionarul explicativ (DEX) sunt:

1. Comunicare, veste, stire care pune pe cineva la curent cu o situatie. 2. Lamurire asupra unei

persoane sau asupra unui lucru; totalitate a materialului de informare si de documentare;

izvoare, surse. 3. Fiecare dintre elementele noi, în raport cu cunostintele prealabile, cuprinse în

semnificatia unui simbol sau a unui grup de simboluri (text scris, mesaj vorbit, imagini plastice,

indicatie a unui instrument etc.).  Teoria informatiei = teoria matematica a proprietatilor

generale ale surselor de informatie, ale canalelor de transmisie si ale instalatiilor de pastrare si

de prelucrare a informatiilor.

Informatia este legata de notiuni ca date si cunoastere. Datele sunt forme fundamentale ale

informatiei (un simbol, un semnal, etc.), sunt elemente brute, nerafinate (exemplu: nume, CNP).

Atunci când asociem unei date un înteles obtinem o informatie, iar când se strâng si se

prelucreaza informatii dintr-un anumit domeniu si sunt prezentate catre public, obtinem

cunoastere.

Stiinta informatiei implica o multitudine de actiuni asociate cu informatia, si anume: structurarea,

crearea, organizarea, memorarea, obtinerea, raspândirea si transferul acesteia.

Informatica se ocupa de studiul reprezentarii, prelucrarii si comunicarii informatiei si contine

aspecte legate de tehnologie, procesele cognitive si social. Transformarea informatiei se poate

realiza prin calcul sau comunicare.

Exemple ale domeniilor asociate cu informatica:

· Bioinformatica (informatia în sisteme biologice, genomica)

· Informatica medicala

· Chimie informatica (în chimie, industria medicamentelor)

· Ecoinformatica (în ecologie si stiintele mediului)

· Stiinte cognitive (mintea ca sistem de prelucrare a informatiilor)

· Informatica economica.

Introducere în programarea calculatoarelor

Capitolul 1. Notiuni fundamentale utile în programarea calculatoarelor

Localizarea cursului

Studiul calculatoarelor poate începe cautând raspuns la câteva întrebari:

· Cum sunt utilizate sistemele de calcul (SC)?

· Cum sunt implementate SC?

· Ce pot face SC si cât de bine?

Raspunsul gasit poate fi apoi aplicat în domenii diverse, fie ca fundament pentru dezvoltarea

acestora, fie ca element care rezolva o problema într-un domeniu din viata de zi cu zi: stiinta,

inginerie, productie, comert, medicina, etc.

O abordare fireasca începe cu studiul modului în care lucreaza un calculator (hardware/software)

pe diferite niveluri. Implementarea este rezultatul unui proces de proiectare care implica o

descriere succesiva si de detaliu a sistemului – întregul proces de scriere a unui program vs.

scrierea unui program în limbaj de nivel scazut. Pentru a întelege fenomenele asociate acestor

procese este necesar studiul unor modele teoretice (spre exemplu masina Turing) - care în

particular precizeaza ce nu poate face un calculator. Tot în acest sens se mai investigheaza

eficienta în utilizarea resurselor (timp, spatiu), performanta (rezultate, întârzieri), siguranta,

securitatea, gradul de încredere, disponibilitatea.

1.1. Comunicarea

Limbaje de programare

Dupa modul de abordare a rezolvarii problemelor cu calculatorul limbajele pot fi:

· procedurale - atunci când rezolvarea problemei urmeaza anumite etape si utilizeaza structuri

fundamentale (Pascal, C, etc.)

· neprocedurale - ele se bazeaza pe reguli si sunt mai apropiate de limbajul si modul de

rationare natural (limbajele pentru inteligenta artificiala: Prolog, Lisp).

În functie de paradigma asociata, limbajele de programare pot fi:

· orientate pe obiecte (C++, Java)

· pentru aplicatii Web (PHP, Pearl)

· pentru aplicatii distribuite sau mobile

· pentru aplicatii de conducere a robotilor si masinilor unelte.

Limbajele de programare sunt utilizate ca suport pentru a comunica si rezolva o problema cu

ajutorul calculatorului. Etapele de baza care trebuie urmate pentru rezolvarea unei probleme pe

calculator sunt:

· analiza problemei - se stabileste exact ce subprobleme trebuie sa rezolve programul;

· programarea - reprezentarea problemelor într-un mod adecvat pentru rezolvarea asistata de

calculator;

Introducere în programarea calculatoarelor

· implementarea - scrierea programului care rezolva problema într-un anumit limbaj de

programare.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Cursul 5.pdf
  • Cursul 8.pdf
  • Cursurile 1 - 4.pdf
  • Cursurile 6, 7.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
9.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
4 fisiere
Pagini (total):
160 pagini
Imagini extrase:
180 imagini
Nr cuvinte:
16 822 cuvinte
Nr caractere:
100 097 caractere
Marime:
2.00MB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Matematică
Predat:
la facultate
Materie:
Matematică
Sus!