Grafica digitală este un domeniu al informaticii care acoperă toate
aspectele legate de formarea imaginilor utilizând un computer.
Termenul englez corespunzător este computer graphics.
Grafica digitală este o activitate în care computerul este utilizat
pentru sintetizarea şi elaborarea imaginilor, dar şi pentru
prelucrarea informaţiei vizuale obţinute din realitatea ce ne
înconjoară.
Grafica digitală se divizează în mai multe categorii:
- Grafica bidimensională (se constituie din grafică raster şi
grafică vector)
- Grafica Fractal
- Grafica tridimensională (este des utilizată în animaţie, spoturi
publicitare, jocuri la computer etc.)
- CGI grafica (CGI – în engleză imagini, personaje generate de
computer)
- Grafica animată
- Grafica video
- Grafica web
- Grafica Multimedia
În grafica digitală se operează cu diverse elemente grafice, pentru
elaborarea şi controlul imaginilor ca de exemplu: pixel, punct,
linie, curbă, poligon etc.
La baza graficii digitale (şi în special grafica bidimensionala) stau
doua tipuri de calculaţii, Raster (sau rastru) şi Vector (vectorială).
Grafica rastru şi vector stau la baza graficii digitale, ele sunt
utilizate de programele 3 dimensionale, programe pentru
montare video, animaţie, etc.
Prezentarea la calculator a imaginii de tip Raster se face în baza
segmentării unei suprafeţe cu ajutorul unor pătrăţele mici care se
3
numesc pixeli. O imagine rastru este un tablou format din mai
multi pixeli. Cu cât mai mulţi pixeli avem în imagine cu atât
calitatea detaliilor e mai înaltă. Acest tip de grafică permite să
cream şi să reproducem oricare imagine cu multitudinea de efecte
şi subtilităţi, indiferent de complexitate. Imaginile procesate cu
ajutorul scanerului sau aparatelor foto sânt formulate ca raster.
- Neajunsurile – e complicata redimensionarea graficii rastru,
deoarece la interpolare (adăugare de pixeli în raport de cei
existenţi în imagine) computerul inventează calculând pixelii
nu întotdeauna satisfăcător, cu toate că sunt diverse metode
de interpolare.
Grafica vectorială este un procedeu prin care imaginile sunt
construite cu ajutorul descrierilor matematice prin care se
determină poziţia, lungimea şi direcţia liniilor folosite în desen.
Grafica vectoriala e bazată ca principiu pe desen cu ajutorul liniilor
calculate pe o suprafaţa. Liniile pot fi drepte sau curbe.
În cazul imaginilor vectoriale fişierul stochează liniile, formele şi
culorile care alcătuiesc imaginea, ca formule matematice.
Imaginile Vector pot fi mărite şi micşorate fără a pierde calitatea.
O imagine poate fi modificată prin manipularea obiectelor din care
este alcătuită, acestea fiind salvate apoi ca variaţii ale formulelor
matematice specifice
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.