Dimensiunea religioasă a existenței

Previzualizare curs:

Extras din curs:

In Dacia, crestinismul patrunsese, chiar de la inceputul colonizarii romane, adus de legionari. O dovedesc numeroase vestigii arheologice, precum si limba unde toate cuvintele despre ceea ce se poate numi "crestinismul de baza" sunt latinesti: Dumnezeu (de la Dominus Deus), duminica, cruce, crestin, biserica, lege sacra,cuminecare, rugaciune,altar, Scripturi, sfant mai ales in cuvinte compuse ca Santa Maria, San Petru, San Nicolae, deoarece in limbajul current, a fost inlocuit cu Sfant, prin contaminare cu slavonul "seventu". Cu toate acestea , organizarea ecleziastica, instalarea unei ierarhii bisericesti au asteptat sfarsitul marilor navaliri barbare si coincide cu perioada de glorie a primului Tar bulgar, deoarece au pastrat slavona veche drept limba bisericeasca pina la sfirsitul secolului al XVII-lea, insa tot timpul au fost supusi de departe, patriarhatului Constantinopolului. Urmarea este ca cei mai multi termini privitori la organizarea ecleziastica, precum si la teologie sau la literature religioasa sunt de origine slavo-greaca.

Fiecare sat, ne spune Wilkinson, isi avea mica lui biserica. Bisericile acestea de tara erau destul de saracacioase, fiind uneori construite din lemn. In schimb cele mai multe biserici din orase, precum si cele din manastiri , erau facute din caramida, sau din piatra, iar interiorul era cel mai adesea bogat impodobit. "Numarul bisericilor si al manastirilor ce se afla inauntru si inafara oraselor este necrezut de mare", scria Raicevich in 1788. Vreo yece ani mai tarziu, Wilkinson numara 70 de biserici la Iasi, iar la Bucuresti nu mai putin de 360 de biserici si 20 de manastiri. Cifrele acestea ni se par exagerate.

Numarul preotilor era si el destul de mare. Wilkinson spune ca erau vreo 15000. Tot pe vremea aceea (anii 1810) Dionisie Fotino da cifra, care pare mai exacta de 10278.

Preotul traia cel mai adesesa din banii de pe slujbe (platiti cel mai adesa de tarani, in natura), insa la randul sau, trebuia sa dea o suma de bani episcopului sau mitropolitului.

Preotii ca si calugarii, se recrutau aproape toti dintre tarani. De aici infatisarea lor necioplita si invinuirea ca nu stiu de nici unele, aduse de cele mai multi de catre observatorii straini.

Laurncon sustine ca "este greu sa afli in Europa un cler mai nestiutor, mai superstitios decat cel din tara romaneasca".

Aproape toate manastirile din cele doua Principate erau ctitorii domnesti sau ctitoriile vreunui mare boier, pe care urmasii tineau cu tot dinadinsul sa le intretina, sa le inzestreze cu noi mosii, incat, la inceputul secolului al XIX-lea proprietatile bisericesti reprezentau 1/3 din totalitatea pamantului arabil al tarii.

Strainii, arata care mai de care, importanta data, (in toate paturile sociale ale populatiei), recomandarilor si interdictiilor Bisericii, de care trebuie sa se tina seama cu mare grija.

In privinta posturilor -foarte aspre-, Wilkinson spune ca romanii mai curand ar muri, decat sa se atinga, si bolnavi de-ar fi, de "bucatele de pe lista fara de sfarsit a lucrurilor oprite".

Lumea crede in diavol si in darul pe care il are aghiasma de a-l alunga din casa, in deochi, in blesteme si in tot soiul de farmece impotriva carora se luupta cu descantece, de vreme ce este vorba de vrajitorie.

Ca sa se marite, apoi ca sa aiba copii, femeile recurg adesea la prctici magice care se adauga unor practice religioase exceptonale, cum sunt posturile prelungite, rugaciunile "la icoane facatoare de minuni".

Credinta romanilorera de un soi aparteS la ei, manifestarile nu erau zgomotoase, nu se intalneau mistici, exaltati, fanatici. Viata de toate zilele era plina de smerenie,naiva , simpla, dar care patrundea totuls omul isi facea rugaciunea cand se trezea si cand se culca, se inchina inainte de a rupe painea sau inaiinte de a se apuca de o treaba, oricare ar fi fost ea. Si nu numai oamenii din popor faceau asa. La fel se petreceau lucrurile in toate paturile societatii.

Sfintii sunt invocati la tot pasul pentru a li se cere ajutorul.

In atata nesiguranta, de care se loveste pretutindeni, romanul nu are decat o scapare: biserica. Acolo el se simte ocrotit, izbavit si poate iubit.

Nu indiferenta religioasa, ci doar lipsa fanatismului si a sectarismului, a facut sa nu existe, in Tarile Romane, nici un fel de rezistenta seriosa din partea Bisericii in fata modernizarii.

Romanii sunt, intra-devar, poporul cel mai tolerant din lumea crestina, dar tot ei sunt ,,visceral" legati de religia lor, de legea lor.

Asa se explica rezistenta multiseculara, nu numai in fata islamismului, dar si in fata influentei catolice sau protestante. In lumina aceasta, tragedia lui Constantin Brancoveanu, din 1714, capata valoare de simbol

In acele vremuri tulburi, de razboi si mizerie, biserica ramane singurul refugiu al culturii.

La tara, si adesea la oras, preotul este cel care joaca rolul de invatator pentru copii de tarani.

Cele mai frumoase opere de arta religioasa sunt aduse in biserici si manastiri. Acestea din urma, detin cea mai mare parte a bibliotecilor, unde sunt pastrate manuscrisurile si carti de mare pret.

Tot in manastiri functioneaya cele mai multe tiparnite chiar pana in secolul al XIX-lea, abia in 1817 este instalata la Bucuresti

Bibliografie:

1. Limba si literatura romana, Manula pentru clasa a XI-a, Editura ART, Adrian Costache, Florin Ionita, M.N. Lascar, Adrian Savoiu.

2. Limba si literatura romana, Manual pentru clasa a XI-a, Editura ART, Mircea Martin, Elisabeta Lasconi Rosca, Carmen Ligia Radulescu, Rodica Zane.

3. Lucian Blaga, "Opere", Editura Minerva, Bucuresti, 1985,

4. NICOLAE IORGA, "Istoria literaturii romanesti. Introducere sintetica", Editura Minerva, 1988, pag. 75

5. NICOLAE CARTOJAN, "Istoria literaturii romane vechi", pag. 206-209

6. NICOLAE CARTOJAN, "Cartile populare in literatura romaneasca", editia 1938 si 1974, pag. 214

7. DAN HORIA MAZILU, "Introducere in opera lui Dosoftei", Editura Minerva, 1997, pag. 57, 62, 69

8. DAN ZAMFIRESCU, "Dosoftei - poet national", "Contributii la istoria literaturii romane vechi", pag. 125

9. I.C. CHITIMIA, "Crestomatie de literatura romana veche", Editura Dacia, 1989, pag 160

10. DOSOFTEI, "Versuri alese"

11. Ramiro Ortiz, Fortuna labilis

12. Nicolae Cartojan,Istoria literaturii romane vechi

13. George Calinescu, Istoria literaturii romane de la origini si pina in prezent

14. Nicolae Manolescu, in Istoria critica a literaturii romane

15. Dictionarul Enciclopedic Roman, ed. Politica, Bucuresti, 1962-1966

16. George Calinescu, Istoria literaturii romane de la origini si pina in prezent

17. Nicolae Manolescu, Istoria critica a literaturii romane Turcanu Florin, Mircea Eliade, prizonierul istoriei, traducere din limba franceza de Monica Anghel si Dragos Dodu, Bucuresti, Humanitas, 2003

18. Mircea Handoca, Viata lui Mircea Eliade, Cluj, Dacia, 2000

19. Ioan Petru Culianu, Mircea Eliade, Iasi, editia a doua, Editura Polirom, 2004

20. Posada, Mihai, Opera publicistica a lui Mircea Eliade, Bucuresti: Criterion Publishing, 2006

21. Andrei Oisteanu - Mircea Eliade, intre ortodoxism si zamolxism

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Dimensiunea religioasa a existentei.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
10/10 (5 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
205 pagini
Imagini extrase:
205 imagini
Nr cuvinte:
56 789 cuvinte
Nr caractere:
283 314 caractere
Marime:
424.66KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Limba Română
Tag-uri:
cultura, viata religioasa
Predat:
la facultate
Materie:
Limba Română
Sus!