Teoria Istoriei și Istoria Istoriografiei

Previzualizare curs:

Extras din curs:

Teoria istoriei. Cursul 1

- se poate vorbi de o criza a disciplinei istorice ? criza e un termen relative, pt ca putem vorbi de o criza a cunoasterii în general

- trecutul e o succesiune de prezenturi traite; noi îl percepem ca timp trecut; prejudecata trecutului

- istoria postmoderna ofera o multiplicitate de directii la nivelul discursului istoriografic; conditia postmoderna – conditie relaxata a istoricului

Obiectul de studiu al teoriei istoriei

- se plaseaza la întâlnirea dintre filosofia istoriei si istoriografie; teoria istoriei cuprinde câteva reflectii si meditatii asupra locului si rolului pe care istoria îl ocupa printre celelalte domenii ale cunoasterii umane

- în egala masura, teoria istoriei se ocupa fragmentar de analiza unor concepte precum:

- timpul istoric

- adevarul istoric

- obiectivitate/subiectivitate în scrisul istoric

- relatiile scris istoric – celelalte domenii de cercetare

- discurs istoric – CUM se scrie despre trecut si nu CE se scrie despre trecut

- raportul scris istoric – politica/ideologia epocii

- cercetarea istorica presupune dincolo de trecutul propriu-zis, dincolo de metodologie, si o serie de notiuni, concepte, definitii, care au un înalt grad de generalitate si problematizare, iar aceste notiuni, concepte si definitii reprezinta achizitii, acumulari provenite din teoria generala a cunoasterii si achizitii, acumulari teoretice extrase din practica cercetarii si investigatiei istorice

- de-a lungul timpului au aparut reflectii teoretice care sustineau necesitatea ca istoricul sa aiba si cunostinte de filosofie istorica; astfel, istoricul si filosoful istoric francez Henri I.Marrou spunea ca „în cercetarea istorica nu se poate intra daca istoricul nu e si filosof, adica daca nu a reflectat asupra naturii istoriei si asupra conditiei istoricului”

- de aceea, azi se vorbeste de „spatiile ontologice” ale istoricului; aceste spatii ontologice sunt elementele precedente, bagajul, instrumentarul teoretic al istoricului; au aparut din nevoia de a raspunde la câteva întrebari pe care scrisul istoric constient si le-a pus de-a lungul vremii

Q1: de ce istoricii care sunt contemporani dau interpretari diferite aceluiasi eveniment?

Q2: de ce exista o selectie subiectiva a faptelor, evenimentelor studiate de istorici?

Q3: daca acceptam existenta acestor precedente subiective, este istoria o stiinta sau o arta?

Q4: e istoricul capabil sa transmita adevarul despre trecut în integralitatea lui sau poate el transmite un adevar nealterat, nedistorsionat asupra subiectului studiat?

- toate aceste întrebari au fost puse în secolul XX, dupa experienta istoriei pozitiviste

- perioada pozitivista în definitia lui I.H.Marrou era o epoca în care „scrisul istoric se afla în faza inocentei” – adica, nu au existat reflectii asupra statutului scrisului istoric, a rolului istoricului; exista „amorteala în care pozitivismul i-a mentinut foarte mult pe istorici”; nu au existat meditatii teoretice ale istoricilor, ce nu au avut nelinisti metodologice

- „religia” izvorului istoric, SURSA; totul era arhiva, sursa

- fiecare societate lasa pentru memoria posteritatii doar ceea ce doreste ea, ce crede ea ca trebuie retinut; livreaza o imagine favorabila, lasa în arhive doar ce vrea ea

- „mistica arhivelor” a fost întretinuta de pozitivism; când istoria dorea sa fie o stiinta – în secolul XIX, dominat de scientism

- prima criza a scientismului: sf XIX, început de sec XX, a doua criza a scientismului: postmodernismul

- istoria nu e o explicatie; exista zone inexplicabile, „întâmplatorul”, zone ce nu pot fi cuantificate, reduse la nivelul unor formulari logice; istoria presupune întelegere – întelegi omul trecutului; un model comprehensiv

- pozitivismul s-a aflat într-o stare de servitute fata de izvoare; nu a avut posibilitatea sa produca deliberari teoretice asupra istoriei si a trecutului

Istoria între teoria cunoasterii si teoria comunicarii

- analiza cunoasterii în domeniul istoriei sa tina cont de aspectele legate în general de teoria cunoasterii în stiintele umane

- cunoasterea include 3 elemente

1. SUBIECTUL cunoscator – istoricul

2. OBIECTUL cunoasterii – realitatea trecuta

3. CUNOASTEREA ca produs al procesului cognitiv, adica al interactiunii dintre SUBIECT si OBIECT

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Teoria Istoriei si Istoria Istoriografiei
    • curs01.doc
    • curs02.doc
    • curs03 si 04.doc
    • curs5.doc
    • curs6.doc
    • curs7.doc
    • curs8.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
7.3/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
7 fisiere
Pagini (total):
18 pagini
Imagini extrase:
18 imagini
Nr cuvinte:
9 032 cuvinte
Nr caractere:
47 759 caractere
Marime:
60.07KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Istorie Universală
Predat:
la facultate
Materie:
Istorie Universală
Profesorului:
Doru Radosav-Directorul BCU Cluj
Sus!