Curs hermeneutică

Previzualizare curs:

Cuprins curs:

1. Conceptul de hermeneutică si conceptul hermeneutic de text
2. Tipuri de interpretare
3. Teorii hermeneutice:
- Hermeneutica lui Schleiermacher
- Hermeneutica si filosofia vieţii – Dilthey
- Fenomenologia hermeneutică a lui Heidegger
- Gadamer – despre experienţa hermeneutică
- Habermas – sau îngrădirea pretenţiei despre universalitatea
hermeneuticii
- Hermeneutica lui Paul Ricoeur

Extras din curs:

Conceptul de hermeneutică

Hermeneutica, în concepţia populară, desemnează o interpretare,

exegeză sau explicare.

Ca stiinţă, ea nu este pur si simplu o simplă interpretare ci o teorie

generală a interpretării, o teorie despre interpretare, o reflecţie teoretică

asupra activităţii de interpretare. (Trebuie avut în vedere faptul că în

procesul hermeneutic are loc o permanentă decodificare; hermeneutica ia

forma teoriei generale a limbajului, ceea ce vrea să spună că interpretare

nu există decât acolo unde este un înţeles ascuns).

Există două orientări cu privire la hermeneutică, la sarcinile si

posibilităţile ei. Astfel, după Schleiermacher, hermeneutica este o artă ce

instituie reguli clare de interpretare. Prin această definiţie, putem observa

caracterul normativ al hermeneuticii precum si necesitatea acesteia (se

2

poate spune că apariţia unei hermeneutici era le fel de necesară ca apariţia

logicii în antichitate). Pentru alţii (cum ar fi Martin Heidegger, Paul Ricoeur)

hermeneutica trebuie să renunţe la acest ideal al normativului si să devină

o fenomenologie – o reflecţie asupra fenomenului interpretării.

Conceptul de interpretare are mai multe accepţii. Astfel, dacă se

presupune că orice limbaj presupune o interpretare (permanente

decodificări ale unui limbaj), atunci hermeneutica ia forma teoriei generale

a limbajului. Însă, după cum spunea Nietzsche, nu se poate vorbi de

interpretare decât unde e un sens ascuns, nu expresii clare. În acest caz,

interpretarea este actul de transformare a ceea ce părea neinteligibil,

obscur, misterios, în inteligibil. Acesta este si obiectul hermeneuticii

filosofice – transformarea a ceea ce e obscure în expresii clare.

Prin urmare, obiectul hermeneuticii filosofice nu poate fi unul marginal,

ci unul fundamental, înţelegerea fiind absolut necesară. Nietzsche credea

că nu lumea în sine e esenţială, ci felul în care un anumit om înţelege un

fapt istoric, căci nimic nu e fapt pur, totul e interpretare. Tocmai

universalitatea fenomenului interpretării stă la baza filosofiei ca stiinţă.

Având în vedere acestea, se poate spune că modernii au pus bazele a

diverse hermeneutici având constiinţa clară a necesităţii unei hermeneutici

universale (Dilthey). Sunt consemnate perioade în care problema

interpretării este acută, fiecare perioadă reprezentând o ruptură faţă de

tradiţie (în fond, evoluţia este o istorie a crizelor). În secolul XVII, apar o

serie de tratate hermeneutice ce conţin reguli de urmat pentru stabilirea

sensului exact al interpretării, hermeneutica fiind un organon al stiinţei

apărut după Renastere. Kant, implicând subiectul cunoscător chiar si în

domenii precum matematica si fizica, redefineste si conceptul de

“hermeneutică”. Lui ii urmează romanticii germani (Schlegel si

Schleiermacher). Ei redefinesc hermeneutica astfel încât ea să cuprindă si

3

aspectul subiectiv al fenomenului interpretării, păstrându-se si regulile

stabilite în mod tradiţional.

Observații:

curs complet de hermeneutica

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Curs Hermeneutica.pdf
Alte informații:
Tipuri fișiere:
pdf
Nota:
8/10 (1 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
39 pagini
Imagini extrase:
39 imagini
Nr cuvinte:
10 937 cuvinte
Nr caractere:
61 809 caractere
Marime:
223.99KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Filosofie
Predat:
la facultate
Materie:
Filosofie
Profesorului:
Ivan Ivlampie
Sus!