Conceptul Filosofic de Dumnezeu

Previzualizare curs:

Extras din curs:

INTRODUCERE

I. IMAGINEA VULGARIZATĂ A LUI DUMNEZEU

1. Fiinţă misterioasă, superioară, protectoare

2. Vizibilă, în anumite condiţii, localizabilă spaţio-temporal

II. DUMNEZEU ÎN CREŞTINISM

- Transcendenţă lume suprasensibilă

III. ISOTIRA ACESTEI IDEI

1. Şcoala Eleată

a) Xenophanes din Colophon

- Monoteism(!) VS politeism

- VS antropomorfizarea zeilor

- forme omeneşti

- ,,Dacă boii şi caii şi leii ar avea mâini, sau dacă, cu mâinile, ar şti să deseneze şi să plăsmuiască precum oamenii, caii şi-ar desena chipuri de zei asemenea cailor, boii asemenea boilor şi le-ar face trupuri aşa cum fiecare dintre ei îşi are trupul.”

- ,,...etiopienii spun că zeii lor sunt cârni şi neegru, tracii că au ochii albaştri şi părul roşu... “

- păcate şi slăbiciuni omenieşti

- monoteism:

- totul este Unu, indivizibil, nemişcat, neschimbător = Dumnezeu

- accesibil: doar prin raţiune

- simţurile → către şi despre cele schimbătoare şi perisabile

b) Parmenides din Elea

- calea convingerii (a raţiunii)/calea opiniei (a simţurilor)

- fiinţa

- neschimbătoare, nemişcată, identică cu sine, fără început, fără sfârşit

- devenirea = iluzie a simţurilor

2. Viziunea opusă: Heraclit din Ephes: devenirea = realitatea/existenţa (stabilitatea) = aparenţa

3. Sinteza:

Platon

a) Lumea lucrurilor: perspectiva heracleitică – lumea sensibilă → doxa

b) Participarea (métexis)

c) Lumea ideilor: perspectivă parmenidiană – lume suprasensibilă → epistema

- Binele

- domneşte în inteligibil adevăr şi intelect

- cauză a tot ce este drept şi frumos

- Plotin: echivalează Binele platonician cu Dumnezeu

- unul, simplul, veşnicul, infinitul

- cauză a tot ce există

- transcendent

- neschimbător (neschimbabil)

- acces doar prin raţiune

IV. CONCEPTUL ,,DUMNEZEU” CA PRINCIPIU EXPLICATIV

1. Perspectivă epistemologică (Descartes)

a) a face posibilă cunoaşterea directă

b) autorul ideilor clare şi distincte

2. Perspectivă ontologică

a) Cauză transcendentă a lumii (crezul creştin)

b) Substanţă imanentă a lucrurilor (Spinoza)

- Panteism

- Deus sine Natura

- Infinitate de atribute; cunoaştem doar:

- întinderea → creator al celor materiale, localizabile spaţio-temporal

- cugetarea → raţionalitatea existenţei

- ne permite explicarea lumii ca tot unitar, necreat şi nepieritor, infintă în atributele sale

c) cauză primă a lucrurilor (Aristotel)

- motorul prim: permite explciarea mişcării tuturor lucrurilor (Dumnezeu este act pur)

Observații:

Analiza conceptul Dumnezeu cu aplicatii pe texte si analiza unor lucrari.

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Conceptul Filosofic de Dumnezeu.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Nota:
8.5/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
16 pagini
Imagini extrase:
16 imagini
Nr cuvinte:
3 223 cuvinte
Nr caractere:
17 206 caractere
Marime:
31.32KB (arhivat)
Publicat de:
NNT 1 P.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Curs
Domeniu:
Filosofie
Predat:
la facultate
Materie:
Filosofie
Sus!