Introducere
Omul a fost creat bun, dupa chipul lui Dumnezeu, si cu menirea de a ajunge la asemanarea cu El. Insa, pentru a ajunge la asemanarea cu Dumnezeu omul trebuia sa treaca un examen moral, prin care, constient si liber, recunostea si manifesta supunere si recunostiinta fata de Creatorul sau si pe de alta parte sa castige vrednicia cuprinsa in desavarsire, pentru a fi ferit de mandria prin care cazuse diavolul. Caci ,,nu era folositor ca omul sa dobandeasca nemurirea fara ca el sa fie ispitit si incercat, ca sa nu cada in mandria si osanda diavolului" (Sf. Ioan Damaschin).
Sfintii Parinti aprofundand numeroase date biblice, au vazut in caderea primilor oameni in pacat o adevarata catastrofa cosmica, pervertirea modului paradisiatic si aparitia unei noi conditii de existenta universala
Pacatul, spun Parintii Bisericii, are drept autor responsabil vointa libera a omului. Vointa savarseste pacatul, cand nesocotind ordinea morala, se indreapta spre un bine aparent; de aceea, cauza principala a pacatului este vointa libera a omului (,,nu voiti ca sa veniti la Mine si sa aveti viata vesnica" In. 5, 40).
Pacatul stramosesc nu este numai un act de ruptura a comuniunii cu Dumnezeu, de dezordine a unitatii trup-suflet, ci si o denaturare a relatiei omului cu creatia. Interioritatea pervertita se rasfrange asupra exterioritatii vietii sale. Omul se inchide in haosul creatiei, ale carei stihii il tin ca intr-o captivitate : ,,Caci si faptura a fost supusa desertaciunii - nu de voia ei, ci din cauza aceluia care a supus-o"(Rm. 8, 20).
Biblia sau Sfanta Scriptura, tiparita cu binecuvantarea si cu purtarea de
grija a Prea Fericitului Parinte Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe
Romane, cu aprobarea Sfantului Sinod, Editura IBMBOR, Bucuresti, 2003;
Bria, Pr. Prof. Dr. Ioan, Dictionar de Teologie Ortodoxa A-Z, editia a II-a,
Editura IBMBOR, Bucuresti, 1994;
Clement, Olivier, Puterea Credintei - studii de spiritualitate, Editura
Pandora ,Targoviste, 1999;
Idem, Intrebari asupra omului, trad. din limba franceza de Iosif Pop si Pr.
Ciprian Span, Alba-Iulia, 1997;
Dionisie din Furna, Erminia picturii bizantine, Editura Sophia, Bucuresti,
2000;
Evdochimov, Paul Arta icoanei o teologie a frumusetii, trad. Grigore si
Petru Moga, Editura Meridiane, Bucuresti, 1992;
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.